2018 GTI AW aanpassen uitlaat en DSG

Na lang zoeken en lezen kom ik er niet uit in mijn eentje. Graag wil ik dan ook om jullie advies en ervaring vragen.

Ik heb een 2.0 GTI AW uit 2018 zonder opf met standaard 200pk. Waar ik tegenaan loop is dat ik het geluid uit de uitlaat te tam vind en dat ik klaar ben met zowel de D als de S stand van de DSG.

Waar ik naar op zoek ben is een mooi vol geluid uit de uitlaat met wat gepruttel bij schakelen en gas los laten. Zonder door te schieten naar asociale pops en bangs zoals je regelmatig bij Golf R’s voorbij ziet komen.

Nu ben ik rond aan het kijken voor een bedrijf waar ik mijn middendemper kan laten verwijderen en misschien ook de tweede katalysator. Ik heb dan wel geen opf maar wel die tweede katalysator.
- Hoeveel verschil maakt het als ik deze tweede kat ook laat verwijderen?
- Moet er dan net als bij de opf iets aangepast worden in de software?
- Op dit moment heb ik het idee om naar RK custom exhaust te gaan, iemand ervaring?

Verder vindt ik de D stand van de DSG veeeel te snel opschakelen als je normaal rijdt. Als ik hem dan in de S zet stoor ik me eraan dat je weer continu hoog in toeren zit.
- Is er iemand die ervaring heeft met TVS-engineering?
- Ik vindt hem snel en sportief zat dus ben niet persé op zoek naar meer vermogen, of is een chiptuning wel aan te raden?

Is er een bedrijf waar ik eventueel alles in één keer kan doen?

Alvast bedankt! Hieronder een foto van onze beide GTI’s, mijn vriendin heeft er ook één.
 

Bijlagen

  • Doodle_2024-01-03T14_59_41Z.jpeg
    Doodle_2024-01-03T14_59_41Z.jpeg
    491.7 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI 200pk 
  • Leuk
Waarderingen: @MK6.Polo.GTI_
Echt wauw gewoon hoe jij je auto onderhoudt en ook knap dat die +300 pk heeft. Gevaarlijk dingetje is dat zeg
Trouwens slim ook dat je de intercooler hebt aangepast. Volgens mij zijn de koelers van VW sowieso al te klein voor wat ze kunnen produceren…
Heb je ook performance bougies en bobines erop zitten, zoals de NGK racing of gewoon de Iridium/platinum?


De mijne komt uit Siegburg in Duitsland. De auto kwam ook uit een dorp daar in de buurt. Toen ik afgelopen week de filter ging vervangen zag ik best wat kleine bladeren en al liggen in het kastje. Ik denk dat ik m morgen ff goed zal stofzuigen en de bladrooster ook zal verwijderen.

Vandaag heb ik trouwens een milltek non resonated downpipe zonder cats gekocht via de Duitse marktplaats. Ik kijk echt uit naar deze en hoop niet dat het geluid te extreem zal zijn

Ik heb de mijne stage 1 laten chippen bij VAGtechniek en die geven altijd minimale waarden. Dus hij is nu minimaal 245 pk.
Maar met een decat en middendemper delete, vraag ik me af of het waard is om de auto stage 2 te chippen. Ben benieuwd of er nog andere aanpassingen nodig zijn om aan de stage 2 te komen, maar zal het even aan Vag vragen ook.
Die snap ik niet helemaal: een decat non resonated downpipe? De downpipe kan inderdaad een decat zijn, non resonated betekent simpelweg dat de rest van de uitlaatlijn geen middendemper heeft. Een non resonated downpipe is dus niet helemaal de correcte term, of je moet een hele uitlaatlijn gekocht hebben.
De middendemper delete maakt voor het tunen niet uit, een decat echter wel omdat de katalysator behoorlijk vernauwend werkt. Wees je er overigens ook bewust van dat je met een decat nooit door de apk gaat komen tenzij je 2 briefjes van 50 voor de ogen van de keurmeester drukt Big Grin.

De hoop dat een decat downpipe niet te extreem zal zijn mag je wel laten varen, dat gaat zondermeer behoorlijk asociaal zijn qua geluid.

Waarom je overigens ooit een bladvanger eruit zou halen snap ik niks van. Hij doet precies wat hij zegt: blad vangen. Levert je niks op qua vermogenswinst en ook niet qua geluid. Als je dat wilt kun je beter een open luchtfilter erop zetten, maar dan verlies je eerder vermogen dan dat er bij komt.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
@Jan087, zoals FritsP al schrijft, ik gebruik gewoon de originele intercooler. JDEngineering geeft eerlijk advies en raden af een andere intercooler te plaatsen als je de auto gebruikt op de openbare weg. Vanwege de uitgebreide de- en montage v.d. voorbumper is het een kostbare geschiedenis, duurder dan een Stage 2 en wat zul je missen als hij wat warm wordt, 5-10 pk? Daar merk je amper iets van op 300 pk.

Met decat en middendemper delete zal hij niet door de APK komen en al helemaal niet als je een steekproef treft. Je moet het maar leuk vinden ieder jaar (of 2 van 4 - 8 jr oud) je uitlaat 2x te wisselen voor een APK. Had de video hierboven al gepost, met Miltek 200 cells racekat zit er in M en S méér dan gegoeg geluid in terwijl in Eco en D met het verkeer mee rollend hij slechts iets luider is dan voorheen, geen punt bij de APK. Sowieso wilde ik de auto absoluut origineel houden, ook onder de motorkap. Toch ken je de auto niet terug met Motor Stage 2 en DSG Stage 2, nu is het pas een sportieve autootje.

Er zitten geen performance bougies in en performance bobines op, allemaal overbodig net als "racevonkjes" zoals ze vroeger zeiden als grapje. Zodra er 40k op de klok zit en de bougies moeten worden vervangen, zet ik er NGK Iridium/platinum in, voor de temperatuurwaarde bel ik wel even met JDEngineering wat zij doorgaans gebruiken.

Heb de auto gloednieuw gekocht met alle verkrijgbare opties op de lelijke skai stoelen na, er horen uiteraard stoffen GTI design stoelen in. Heb de auto blind bestelt begin november 2017. Pas in december 2017 is hij op Mallorca aan de pers voorgesteld. 20 april 2018 was ik één v.d. eerste 58 in Nederland (via Rotterdam), weken voordat ze hem in Duitsland kregen (per trein uit Pamplona).

In 2019 kwam het WLTP geneuzel met OPF en stofzuiger geluid. In Duitsland hebben ze nog enkele handgeschakelde GTI's geleverd maar hier in Nederland stond de GTI zelfs niet meer in de prijslijst tot de geüpdate 6.5 kwam eind 2022. Heb de Polo GTI gekozen omdat de Golf GTI 7.5 in feite al een "oude" auto was en te lomp, te duur, te groot en te zwaar.

Heb de lak laten verzegelen met Kenotek, dat geeft een mooie glans en je hoeft de auto minder te wassen. Rij maar weinig, in 6 jr slechts 37k km.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo  TSI 
Die snap ik niet helemaal: een decat non resonated downpipe? De downpipe kan inderdaad een decat zijn, non resonated betekent simpelweg dat de rest van de uitlaatlijn geen middendemper heeft. Een non resonated downpipe is dus niet helemaal de correcte term, of je moet een hele uitlaatlijn gekocht hebben.
De middendemper delete maakt voor het tunen niet uit, een decat echter wel omdat de katalysator behoorlijk vernauwend werkt. Wees je er overigens ook bewust van dat je met een decat nooit door de apk gaat komen tenzij je 2 briefjes van 50 voor de ogen van de keurmeester drukt Big Grin.

De hoop dat een decat downpipe niet te extreem zal zijn mag je wel laten varen, dat gaat zondermeer behoorlijk asociaal zijn qua geluid.

Waarom je overigens ooit een bladvanger eruit zou halen snap ik niks van. Hij doet precies wat hij zegt: blad vangen. Levert je niks op qua vermogenswinst en ook niet qua geluid. Als je dat wilt kun je beter een open luchtfilter erop zetten, maar dan verlies je eerder vermogen dan dat er bij komt.
Ahaa begrepen. Bedankt voor het uitleg! :)
Ik heb mijn middendemper inderdaad verwijderd en nu een milltek decat downpipe. Voor de apk ben ik van plan om de originele downpipe weer erop te zetten jo, da’s pas over twee jaar.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140 pk 
@Jan087, zoals FritsP al schrijft, ik gebruik gewoon de originele intercooler. JDEngineering geeft eerlijk advies en raden af een andere intercooler te plaatsen als je de auto gebruikt op de openbare weg. Vanwege de uitgebreide de- en montage v.d. voorbumper is het een kostbare geschiedenis, duurder dan een Stage 2 en wat zul je missen als hij wat warm wordt, 5-10 pk? Daar merk je amper iets van op 300 pk.

Met decat en middendemper delete zal hij niet door de APK komen en al helemaal niet als je een steekproef treft. Je moet het maar leuk vinden ieder jaar (of 2 van 4 - 8 jr oud) je uitlaat 2x te wisselen voor een APK. Had de video hierboven al gepost, met Miltek 200 cells racekat zit er in M en S méér dan gegoeg geluid in terwijl in Eco en D met het verkeer mee rollend hij slechts iets luider is dan voorheen, geen punt bij de APK. Sowieso wilde ik de auto absoluut origineel houden, ook onder de motorkap. Toch ken je de auto niet terug met Motor Stage 2 en DSG Stage 2, nu is het pas een sportieve autootje.

Er zitten geen performance bougies in en performance bobines op, allemaal overbodig net als "racevonkjes" zoals ze vroeger zeiden als grapje. Zodra er 40k op de klok zit en de bougies moeten worden vervangen, zet ik er NGK Iridium/platinum in, voor de temperatuurwaarde bel ik wel even met JDEngineering wat zij doorgaans gebruiken.

Heb de auto gloednieuw gekocht met alle verkrijgbare opties op de lelijke skai stoelen na, er horen uiteraard stoffen GTI design stoelen in. Heb de auto blind bestelt begin november 2017. Pas in december 2017 is hij op Mallorca aan de pers voorgesteld. 20 april 2018 was ik één v.d. eerste 58 in Nederland (via Rotterdam), weken voordat ze hem in Duitsland kregen (per trein uit Pamplona).

In 2019 kwam het WLTP geneuzel met OPF en stofzuiger geluid. In Duitsland hebben ze nog enkele handgeschakelde GTI's geleverd maar hier in Nederland stond de GTI zelfs niet meer in de prijslijst tot de geüpdate 6.5 kwam eind 2022. Heb de Polo GTI gekozen omdat de Golf GTI 7.5 in feite al een "oude" auto was en te lomp, te duur, te groot en te zwaar.

Heb de lak laten verzegelen met Kenotek, dat geeft een mooie glans en je hoeft de auto minder te wassen. Rij maar weinig, in 6 jr slechts 37k km.
Lekker bezig!!
Ik denk ook dat ik voor de NGK laser iridium ga en indien ‘wat’ meer performance gewenst, dan voor de koper variant.

Wat betreft lakbescherming raad ik je Gyeon Q2 wax aan. Deze heeft een geweldige beading en sheeting. Als je toch iets meer glans wil, dan de Collinite 845.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140 pk 
Lekker bezig!!
Ik denk ook dat ik voor de NGK laser iridium ga en indien ‘wat’ meer performance gewenst, dan voor de koper variant.

Wat betreft lakbescherming raad ik je Gyeon Q2 wax aan. Deze heeft een geweldige beading en sheeting. Als je toch iets meer glans wil, dan de Collinite 845.
Wat is het exacte type van deze NGK laser iridium en de koper variant? Er staat na bijna 6 jaar amper 37.000 km op de klok dus dit jaar is het nog niet nodig ze te vervangen maar dan heb ik alvast de onderdeel nummers, kan ik t.z.t. eens navraag doen bij JDEngineering of zij die ook aanbevelen.

Lakbescherming is niet nodig, de Kenotek Ceramic Shield S102 zit er na 5,5 jaar nog perfect op (zie foto). Kan ook niet anders, sindsdien slechts zo'n 30.000 km gereden en als ik niet rijd dan staat hij lekker warm en droog in de garage (y) .
 

Bijlagen

  • 20190613_170116b.jpg
    20190613_170116b.jpg
    7.7 MB · Weergaven: 12
VW  Polo  TSI 
Waarom je overigens ooit een bladvanger eruit zou halen snap ik niks van. Hij doet precies wat hij zegt: blad vangen. Levert je niks op qua vermogenswinst en ook niet qua geluid. Als je dat wilt kun je beter een open luchtfilter erop zetten, maar dan verlies je eerder vermogen dan dat er bij komt.
Als een bladvanger niets oplevert dan levert een K&N filter óók niets op. Mits softwarematig gecompenseerd lijkt het mij juist goed dat de motor meer kan ademen, mede daarom gebruik je niet het originele VW filter maar koop je een filter van b.v. K&N.

Eventueel kijk je, wanneer het blad is gevallen in het najaar, even in het luchtfilter huis of er blad onderin ligt. Het zijn maar een paar schroefjes en je weet het. Heb even een foto gemaakt van het bladfilter, ding ligt nu voor eeuwig te verstoffen op zolder. Het filter ligt los onderin en wordt aangedrukt door het originele papieren filter, je ziet overal de afdrukken.

Een kind kan begrijpen dat de airflow ernstig wordt verstoord dus of het helpt of niet, weg ermee! Laat het voor mijn part net als een K&N filter een psychologisch effect hebben dat je zelf aan de 301 pk en 516 Nm hebt bijgedragen ;) .
 

Bijlagen

  • 20240513_105559b.jpg
    20240513_105559b.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 15
VW  Polo  TSI 
Als een bladvanger niets oplevert dan levert een K&N filter óók niets op. Mits softwarematig gecompenseerd lijkt het mij juist goed dat de motor meer kan ademen, mede daarom gebruik je niet het originele VW filter maar koop je een filter van b.v. K&N.

Eventueel kijk je, wanneer het blad is gevallen in het najaar, even in het luchtfilter huis of er blad onderin ligt. Het zijn maar een paar schroefjes en je weet het. Heb even een foto gemaakt van het bladfilter, ding ligt nu voor eeuwig te verstoffen op zolder. Het filter ligt los onderin en wordt aangedrukt door het originele papieren filter, je ziet overal de afdrukken.

Een kind kan begrijpen dat de airflow ernstig wordt verstoord dus of het helpt of niet, weg ermee! Laat het voor mijn part net als een K&N filter een psychologisch effect hebben dat je zelf aan de 301 pk en 516 Nm hebt bijgedragen ;) .
Ik heb inmiddels door dat je niet zo van de wetenschappelijke aanpak bent en meer van het 'gevoel', maar als je wat onderzoek doet naar luchtfilters en de werking ervan kom je er al gauw achter dat originele luchtfilters vaak best wel goed gebouwd zijn en inlegfilters niet veel ontlopen. Daarbij is er ook een andere factor die niet geheel onbelangrijk is, en dat is of het filter goed (jawel).. filtert. De marketing van K&N is vooral gericht op 'performance', dat werkt blijkbaar goed op jou maar de praktijk is dat er een hele bubs aan mensen zijn die allemaal spullen weghalen uit auto's (bladvangers, originele luchtfilters) om er 2pk extra uit te persen terwijl dat ten koste gaat van de levensduur en soms vrij hardnekkige problemen oplevert.

Of een kind dat kan begrijpen.. tja. Het is jouw auto dus lekker doen wat je zelf wilt, maar laten we het op een forum waar anderen ook komen om kennis op te doen het vooral bij feitelijkheden houden.

Mocht je het idee hebben dat ik ook maar wat uit mijn duim zuig:
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: Barry33
Ik heb inmiddels door dat je niet zo van de wetenschappelijke aanpak bent en meer van het 'gevoel', maar als je wat onderzoek doet naar luchtfilters en de werking ervan kom je er al gauw achter dat originele luchtfilters vaak best wel goed gebouwd zijn en inlegfilters niet veel ontlopen. Daarbij is er ook een andere factor die niet geheel onbelangrijk is, en dat is of het filter goed (jawel).. filtert. De marketing van K&N is vooral gericht op 'performance', dat werkt blijkbaar goed op jou maar de praktijk is dat er een hele bubs aan mensen zijn die allemaal spullen weghalen uit auto's (bladvangers, originele luchtfilters) om er 2pk extra uit te persen terwijl dat ten koste gaat van de levensduur en soms vrij hardnekkige problemen oplevert.

Of een kind dat kan begrijpen.. tja. Het is jouw auto dus lekker doen wat je zelf wilt, maar laten we het op een forum waar anderen ook komen om kennis op te doen het vooral bij feitelijkheden houden.

Mocht je het idee hebben dat ik ook maar wat uit mijn duim zuig:
Ondertussen levert de mijne wel 8, of 12 pk met een iets andere instellingen, méér dan jouw GTI. Het zal de strooiing zijn of het inrijden.

In ieder geval zonder overbodige Sjonnie opsmuk, ziet er geheel origineel uit aan de buitenkant en onder de motorkap. Bij mij ook geen bougies met "racevonkjes" maar gewoon de originele wat bewezen prima werkt. Uiteindelijk wordt maar 301 pk uit 2 l gehaald, niet veel dus. Mijn snelste motorfiets is 200 pk/liter, daar zitten origineel wel NGK Iridium bougies in, je mag er zelfs gewoon Euro95 E10 troep in mikken.

Een K&N filter (zoals ik al zei "mede"), koop je óók voor de levensduur, de luchtfilterkast zal hier nooit meer open gaan. Gemiddeld rijd ik minder dan 5.000 km p/j dus de als de motor enorm zou worden belast en slechts 150.000 km mee gaan, dan duurt het nog bijna 23 jr en ben ik 89, rijd ik toch niet meer. Heb het filmpje met irritante reclames gekeken, de K&N presteert het best en hoef je beduidend minder vaak te servicen dus de prijs is oké. Dat er meer "stof" door komt interesseert me niet omdat niet is getest of en hoeveel schade het veroorzaakt. Stel dat het motorleven 1.000 km korter zou zijn, boeiend op b.v. 2 ton.

Mijn in 1984 nieuw gekochte Scirocco GTX (1,8 L 53B K-Jetronic) rijdt al 40 jr, er staat 265.000 km op en is als nieuw, gewoon goed met je spullen omgaan is het enige dat telt.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo  TSI 
Ondertussen levert de mijne wel 8, of 12 pk met een iets andere instellingen, méér dan jouw GTI. Het zal de strooiing zijn of het inrijden.

In ieder geval zonder overbodige Sjonnie opsmuk, ziet er geheel origineel uit aan de buitenkant en onder de motorkap. Bij mij ook geen bougies met "racevonkjes" maar gewoon de originele wat bewezen prima werkt. Uiteindelijk wordt maar 301 pk uit 2 l gehaald, niet veel dus. Mijn snelste motorfiets is 200 pk/liter, daar zitten origineel wel NGK Iridium bougies in, je mag er zelfs gewoon Euro95 E10 troep in mikken.

Een K&N filter (zoals ik al zei "mede"), koop je óók voor de levensduur, de luchtfilterkast zal hier nooit meer open gaan. Gemiddeld rijd ik minder dan 5.000 km p/j dus de als de motor enorm zou worden belast en slechts 150.000 km mee gaan, dan duurt het nog bijna 23 jr en ben ik 89, rijd ik toch niet meer. Heb het filmpje met irritante reclames gekeken, de K&N presteert het best en hoef je beduidend minder vaak te servicen dus de prijs is oké. Dat er meer "stof" door komt interesseert me niet omdat niet is getest of en hoeveel schade het veroorzaakt. Stel dat het motorleven 1.000 km korter zou zijn, boeiend op b.v. 2 ton.

Mijn in 1984 nieuw gekochte Scirocco GTX (1,8 L 53B K-Jetronic) rijdt al 40 jr, er staat 265.000 km op en is als nieuw, gewoon goed met je spullen omgaan is het enige dat telt.
Hij levert 8 of 12 meer op de bank waar jij op stond. Zegt werkelijk niks. Dan zouden we ze op dezelfde bank onder dezelfde omstandigheden moeten testen en dan pas zou je er iets zinnigs over kunnen zeggen waarbij je dan nog steeds rekening moet houden met het feit dat motoren nooit exact hetzelfde zullen leveren aan vermogen in de basis.

Wat ik wel jammer vind aan je verhalen telkens (naast dat je continu feiten verward met jouw ervaring) is dat er telkens weer een halve persoonlijke aanval (een kind kan snappen.. mijn gti levert meer vermogen dan die van jou..) in moet staan om je verhaal 'kracht' bij te zetten.

Ga nog 1x een inhoudelijke reactie geven op wat je zegt omdat ik hoop dat er mensen zijn die niet in de valkuil trappen van 1 anekdotische ervaring:
Je zegt dat je de originele bougies gebruikt omdat die 'gewoon' werken. Werken zullen ze absoluut, maar in het volgende scenario:
- Warme dag op vakantie in Zuid Frankrijk (30+ graden);
- Trap je hem bergop met ijlere lucht flink door;
- Je hebt geen graad koudere bougies erin gedraaid na het tunen;
dan is de kans op een gat in je blok en gestrand zijn boven op een berg een stuk hoger dan wanneer je een graadje kouder in je blok had gedraaid.

Warmtegraden van bougies en verschillende materialen zijn ook weer heleboel onderzoeken naar gedaan. Die ga ik hier niet posten want dan cherrypick je daar weer de conclusie uit die jouw verhaal ondersteunt.

Dat de levensduur door stof mogelijk 1000km scheelt op 2 ton is compleet gebaseerd op een aanname. Het kan ook 50.000km schelen voor zover jij weet. En dat dat voor jou niet belangrijk is, is duidelijk. Maar jouw informatie als feiten presenteren en daarmee mogelijk mensen een verkeerde kant opsturen is naar mijn mening gewoon niet handig.

Wat je snelste/langstlevende motor/auto is voegt niks inhoudelijks toe aan de discussie.

1715703419566.png
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
@LevendStratego, als je goed gelezen had zou je hebben gelezen dat mijn GTI standaard op zowel de bank bij DTE Systems in Recklinghausen als bij JDEngineering 213 pk leverde. Ook heb ik geschreven dat JDEngineering als beste waarde rond de 295 pk heeft gemeten met 293 pk als laagste waarde dus ik ga er vanuit dat de bank niet "opgevoerd" is. Zoals ik al schreef, strooiing of de manier van inrijden.

Ik ben niet begonnen over de levensduur, als je zo weinig rijdt als ik is dit irrelevant. Jij begon erover met een luchtfiltertest die en passant bewees dat de K&N het beste presteerde, was trouwens geen volledige test, ze hadden de software bij ieder filter moeten optimaliseren.

Verder ga ik mijn tijd niet verdoen op dit forum, zonde v.d. energie! De topic starter zal voldoende hebben aan de verschillende antwoorden en inzichten. Hij zal daarmee een keuze kunnen maken, wat ik heb begrepen bij VAG techniek die het verschil tussen FW 0004 en 0005 niet kent!?
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo  TSI 
  • Leuk
Waarderingen: jan078
@Jan087, zoals FritsP al schrijft, ik gebruik gewoon de originele intercooler. JDEngineering geeft eerlijk advies en raden af een andere intercooler te plaatsen als je de auto gebruikt op de openbare weg. Vanwege de uitgebreide de- en montage v.d. voorbumper is het een kostbare geschiedenis, duurder dan een Stage 2 en wat zul je missen als hij wat warm wordt, 5-10 pk? Daar merk je amper iets van op 300 pk.

Met decat en middendemper delete zal hij niet door de APK komen en al helemaal niet als je een steekproef treft. Je moet het maar leuk vinden ieder jaar (of 2 van 4 - 8 jr oud) je uitlaat 2x te wisselen voor een APK. Had de video hierboven al gepost, met Miltek 200 cells racekat zit er in M en S méér dan gegoeg geluid in terwijl in Eco en D met het verkeer mee rollend hij slechts iets luider is dan voorheen, geen punt bij de APK. Sowieso wilde ik de auto absoluut origineel houden, ook onder de motorkap. Toch ken je de auto niet terug met Motor Stage 2 en DSG Stage 2, nu is het pas een sportieve autootje.

Er zitten geen performance bougies in en performance bobines op, allemaal overbodig net als "racevonkjes" zoals ze vroeger zeiden als grapje. Zodra er 40k op de klok zit en de bougies moeten worden vervangen, zet ik er NGK Iridium/platinum in, voor de temperatuurwaarde bel ik wel even met JDEngineering wat zij doorgaans gebruiken.

Heb de auto gloednieuw gekocht met alle verkrijgbare opties op de lelijke skai stoelen na, er horen uiteraard stoffen GTI design stoelen in. Heb de auto blind bestelt begin november 2017. Pas in december 2017 is hij op Mallorca aan de pers voorgesteld. 20 april 2018 was ik één v.d. eerste 58 in Nederland (via Rotterdam), weken voordat ze hem in Duitsland kregen (per trein uit Pamplona).

In 2019 kwam het WLTP geneuzel met OPF en stofzuiger geluid. In Duitsland hebben ze nog enkele handgeschakelde GTI's geleverd maar hier in Nederland stond de GTI zelfs niet meer in de prijslijst tot de geüpdate 6.5 kwam eind 2022. Heb de Polo GTI gekozen omdat de Golf GTI 7.5 in feite al een "oude" auto was en te lomp, te duur, te groot en te zwaar.

Heb de lak laten verzegelen met Kenotek, dat geeft een mooie glans en je hoeft de auto minder te wassen. Rij maar weinig, in 6 jr slechts 37k km.
Die van jou is nog zeker een goed onderhouden, verse dan!

Mijn Milltek downpipe zal morgen of overmogen binnen zijn. Gelijk erop!
Heb wel gelezen dat er softwarematig iets aangepast moet worden, omdat de auto geen katalysator heeft. Ben nu op zoek naar een bedrijf die dit kan doen. Enkel EQperformance kunnen vinden die de decat voor €250 doet en de stage 2 voor €500. Iemand enkele tips over een bedrijf die de ECU kan aanpassen (decat) in omgeving Zuid Holland?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140 pk 
Wat is het exacte type van deze NGK laser iridium en de koper variant? Er staat na bijna 6 jaar amper 37.000 km op de klok dus dit jaar is het nog niet nodig ze te vervangen maar dan heb ik alvast de onderdeel nummers, kan ik t.z.t. eens navraag doen bij JDEngineering of zij die ook aanbevelen.

Lakbescherming is niet nodig, de Kenotek Ceramic Shield S102 zit er na 5,5 jaar nog perfect op (zie foto). Kan ook niet anders, sindsdien slechts zo'n 30.000 km gereden en als ik niet rijd dan staat hij lekker warm en droog in de garage (y) .
De iridium variant is: NGK 91898
De koper variant zou ik nog moeten onderzoeken :/
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140 pk 
  • Leuk
Waarderingen: Rene-GTI
De iridium variant is: NGK 91898
De koper variant zou ik nog moeten onderzoeken :/
Net mijn specialist JDEngineering erover gebeld. Gewoon deze bestellen, zij racen er zelfs mee. Heb ze hier https://nl.aliexpress.com/item/1005005374642959.html goedkoop gevonden. Ook het vervangen van de originele bobines is onzinnig, weggegooid geld voor b.v. een rood kleurtje met dezelfde "inhoud". Een andere warmtegraad, race bobines en grotere intercooler is enkel van belang als je ermee gaat racen, dus vol gas.
 
VW  Polo  TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!