iichel
Exclusive lid
Waarom? Seinen bij dagrijlicht of stadslicht?
De simpelste reden is: het is een eis bij de APK.
Daarnaast is het gewoon handig en praktisch en draag het zeker bij aan de veiligheid.
We kunnen het op twee manieren doen:
Manier A door @tl_buis met een diode
Manier B door crosspolo2014 met een relais.
Beide methodes vereisen basic kennis voor solderen. Het is aan te raden om de modificaties te doen aan de bi-xenon adapters (10 naar 14 pin)
———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Manier A: met een diode
Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.
U heeft nodig:
2x diode (12v minimaal 6A) Bijvoorbeeld de P600K, te verkrijgen bij Conrad
Klein materiaal (kabeltjes)
Soldeerbout
Kabelschoentjes
Isolatietape
Zekering 20A (zekeringnummer 34)
Doordat je een diode tussen de plus van het seinlicht en de plus van het dimlicht (xenon) doet krijgt het dimlicht stroom op het moment dat je seint.
Tussen de adapters (om Polo compatible te maken met bi-xenon lampen) wordt de diode geplaatst, de diode zorg er voor de de stroom van A naar B kan lopen maar niet andersom, een soort van terugslagklepje dus
.
Je verbind een diode tussen de plus kabel van het dimlicht (geel/blauw) en de plus kabel van het seinlicht (wit/blauw), je zorgt dan dat het streepje op de diode aan de kant van het dimlicht komt. De diode zorgt er namelijk voor dat er bij seinen alleen stroom vloeit door de diode vanaf het seinlicht, hierdoor pakt hij dus stroom direct van het seinlicht zonder dat er een extra plusdraad moet worden gemaakt.
Ik heb de diode aangesloten tussen de adapter achter de lampen, bij beide lampen heb ik dit gedaan.
Omdat er nu meer belasting komt op de zekering groep van het seinlicht, heb ik er een zwaardere zekering van 20A in gezet, tegen 10A die er in zat.
Nummering:
Stekker aan xenonlamp Naar auto
11 wit/blauw + 8
6 blauw/geel + 6
Zo komt het eruit te zien:
—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Manier B: met een relais
Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.
U heeft nodig:
1 relais
1 relais kabelboom
1 soldeerbout
1 kabel met zekering erin. Ik zou aanraden 10A.
Benodigde tijd: ca. 30 minuten.
Dit relais is er gebruikt:
Zoals je kunt zien heeft deze in principe 5 poorten.
We gaan er maar 4 gebruiken.
Het is belangrijk om geen kabels van de kabelboom door te knippen!!
De kabels dienen als volgt verbonden te worden:
30 - +12V op de accu, met zekering er tussen
85 - GND
86 - grootlicht
87 - dimlicht
87a - niet verbonden (isoleren!)
Relais kun je halen bij conrad. Deze zijn van goede kwaliteit en niet te duur.
Het is belangrijk om een 12V 12V gelijkstroom relais te nemen!
De simpelste reden is: het is een eis bij de APK.
Daarnaast is het gewoon handig en praktisch en draag het zeker bij aan de veiligheid.
We kunnen het op twee manieren doen:
Manier A door @tl_buis met een diode
Manier B door crosspolo2014 met een relais.
Beide methodes vereisen basic kennis voor solderen. Het is aan te raden om de modificaties te doen aan de bi-xenon adapters (10 naar 14 pin)
———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Manier A: met een diode
Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.
U heeft nodig:
2x diode (12v minimaal 6A) Bijvoorbeeld de P600K, te verkrijgen bij Conrad
Klein materiaal (kabeltjes)
Soldeerbout
Kabelschoentjes
Isolatietape
Zekering 20A (zekeringnummer 34)
Doordat je een diode tussen de plus van het seinlicht en de plus van het dimlicht (xenon) doet krijgt het dimlicht stroom op het moment dat je seint.
Tussen de adapters (om Polo compatible te maken met bi-xenon lampen) wordt de diode geplaatst, de diode zorg er voor de de stroom van A naar B kan lopen maar niet andersom, een soort van terugslagklepje dus
.
Je verbind een diode tussen de plus kabel van het dimlicht (geel/blauw) en de plus kabel van het seinlicht (wit/blauw), je zorgt dan dat het streepje op de diode aan de kant van het dimlicht komt. De diode zorgt er namelijk voor dat er bij seinen alleen stroom vloeit door de diode vanaf het seinlicht, hierdoor pakt hij dus stroom direct van het seinlicht zonder dat er een extra plusdraad moet worden gemaakt.
Ik heb de diode aangesloten tussen de adapter achter de lampen, bij beide lampen heb ik dit gedaan.
Omdat er nu meer belasting komt op de zekering groep van het seinlicht, heb ik er een zwaardere zekering van 20A in gezet, tegen 10A die er in zat.
Nummering:
Stekker aan xenonlamp Naar auto
11 wit/blauw + 8
6 blauw/geel + 6
Zo komt het eruit te zien:

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Manier B: met een relais
Dit is in principe toepasbaar voor alle bi-xenon lampen.
Dat zijn lampen waar groot licht en dimlicht op dezelfde lamp zitten, en wisselen door middel van een (magnetische) schakelaar.
U heeft nodig:
1 relais
1 relais kabelboom
1 soldeerbout
1 kabel met zekering erin. Ik zou aanraden 10A.
Benodigde tijd: ca. 30 minuten.
Dit relais is er gebruikt:

Zoals je kunt zien heeft deze in principe 5 poorten.
We gaan er maar 4 gebruiken.
Het is belangrijk om geen kabels van de kabelboom door te knippen!!
De kabels dienen als volgt verbonden te worden:
30 - +12V op de accu, met zekering er tussen
85 - GND
86 - grootlicht
87 - dimlicht
87a - niet verbonden (isoleren!)
Relais kun je halen bij conrad. Deze zijn van goede kwaliteit en niet te duur.
Het is belangrijk om een 12V 12V gelijkstroom relais te nemen!
Laatst bewerkt door een moderator: