iichel
Exclusive lid
Van de 1.2 TDI CFWA motor is helaas de motor software nog steeds niet gekraakt. Chiptunig, EGR delete en DPF deletes kunnen daarom niet.
Recent kwam ik een post van Durban tegen en die linkte naar een EGR 'simulator'. Dat leek me wel interessant dus uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid heb ik zo'n ding gekocht.
Gisteren heb ik 'm ingebouwd op de Polo 1.2 TDI van een vrijwilliger en tot zover zijn de resultaten positief; geen storingen en geen DTCs. Vandaag heb ik het inlaat spruitstuk eraf gehaald en die schoongemaakt, en meteen de EGR afgedopt. De afdekplaatjes (2) zitten op het inlaat spruitstuk en aan de inlaatzijde van het EGR pijpwerk.
De EGR simulator die ik gekocht heb: http://www.ebay.co.uk/itm/11-EGR-Va...koda-Seat-1-2-TDI-CR-CFWA-75BHP-/172368835761
De EGR simulator wordt aangesloten op de luchtmassameter en op de EGR stekker.
Installatie was makkelijk, het luchtfilterhuis en het eerste stukje buis naar de turbo heb ik verwijderd. Daarna zie je, als je naar beneden kijkt, een grijze stekker. Die klik je los met een lange schroevendraaier en klik je op de stekker van de simulator. 15 minuten werk, met koude motor.
Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk is een klusje van ongeveer 2 uur incl in- en uitbouw. Ik heb grotendeels de guide van workshop-manuals.com aangehouden --> http://workshop-manuals.com/skoda/f...lter/removing_and_installing_intake_manifold/
Ik heb ook de common rail verwijderd (2 12-kant bouten en 3x injector leidingen) en de smoorklep van het inlaat spruitstuk losgehaald ipv het losmaken van de buis tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk. De pakking heb ik vervangen, zoals voorgeschreven.
Ook zit er een kabelboom vast aan de regulator voor de variabele inlaatkleppen, dit stond niet duidelijk in de manual. Overall is het goed te doen voor een hobbyist.
Als het inlaatspruitstuk eraf ligt, dan is het pijpje van de EGR er zo af te halen en schroef je de plaatjes er zo op. Schoonmaken was wel nodig na 160.000km (5mm aanslag in het spruitstuk en 3mm op de kleppen van de inlaat). Nu kun je ook mooi makkelijk bij het oliefilter komen
De auto startte wat slecht nadat alle brandstofleidingen los waren geweest, waarschijnlijk doordat er wat lucht in het systeem zat.
De eenzame getuige:

De patient tijdens de operatie:

Recent kwam ik een post van Durban tegen en die linkte naar een EGR 'simulator'. Dat leek me wel interessant dus uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid heb ik zo'n ding gekocht.
Gisteren heb ik 'm ingebouwd op de Polo 1.2 TDI van een vrijwilliger en tot zover zijn de resultaten positief; geen storingen en geen DTCs. Vandaag heb ik het inlaat spruitstuk eraf gehaald en die schoongemaakt, en meteen de EGR afgedopt. De afdekplaatjes (2) zitten op het inlaat spruitstuk en aan de inlaatzijde van het EGR pijpwerk.
De EGR simulator die ik gekocht heb: http://www.ebay.co.uk/itm/11-EGR-Va...koda-Seat-1-2-TDI-CR-CFWA-75BHP-/172368835761
De EGR simulator wordt aangesloten op de luchtmassameter en op de EGR stekker.
Installatie was makkelijk, het luchtfilterhuis en het eerste stukje buis naar de turbo heb ik verwijderd. Daarna zie je, als je naar beneden kijkt, een grijze stekker. Die klik je los met een lange schroevendraaier en klik je op de stekker van de simulator. 15 minuten werk, met koude motor.
Het schoonmaken van het inlaatspruitstuk is een klusje van ongeveer 2 uur incl in- en uitbouw. Ik heb grotendeels de guide van workshop-manuals.com aangehouden --> http://workshop-manuals.com/skoda/f...lter/removing_and_installing_intake_manifold/
Ik heb ook de common rail verwijderd (2 12-kant bouten en 3x injector leidingen) en de smoorklep van het inlaat spruitstuk losgehaald ipv het losmaken van de buis tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk. De pakking heb ik vervangen, zoals voorgeschreven.
Ook zit er een kabelboom vast aan de regulator voor de variabele inlaatkleppen, dit stond niet duidelijk in de manual. Overall is het goed te doen voor een hobbyist.
Als het inlaatspruitstuk eraf ligt, dan is het pijpje van de EGR er zo af te halen en schroef je de plaatjes er zo op. Schoonmaken was wel nodig na 160.000km (5mm aanslag in het spruitstuk en 3mm op de kleppen van de inlaat). Nu kun je ook mooi makkelijk bij het oliefilter komen

De auto startte wat slecht nadat alle brandstofleidingen los waren geweest, waarschijnlijk doordat er wat lucht in het systeem zat.
De eenzame getuige:

De patient tijdens de operatie:

Laatst bewerkt: