Kachel/klimaat

Jiskefet1984

Actief lid
Beste leden,


Vanaf de aanschaf van mijn Polo loop ik tegen het volgend probleem aan met de klimaat in de auto.

Het probleem doet zich niet dagelijks voor maar wel vaak.

Als ik bijvoorbeeld de temperatuur instel op 20 of 21 graden dan voel je na paar minuten ook dat het warm word in de cabine en daarna word het kouder en voel ik ook koude lucht uit de ventilatieroosters komen, of ik voel helemaal geen warmte/kou ventilatieroosters uit de komen.
Of ik het systeem op handmatig of op Climate Control zet (waar ik standaard mee rijd uiteraard)

Ik heb 1x gehad, op de terugweg naar huis toe dat het helemaal niet warm werd, in de cabine bleef koude lucht in geblazen worden.

Vanmiddag onderweg naar mijn werk toe (snelweg) had ik de temperatuur ingesteld op 21 graden en heel de rit, van 40 minuten bleef het ook warm, dat ik bijna de temperatuur lager wilde gaan zetten. Gister was dit juist weer andersom!

Mij is het wel opgevallen dat ik het op merk op de snelweg.

Mijn Polo heeft vorig week 2 dagen bij VW gestaan, met uitlezen hebben zij uiteraard geen foutmeldingen kunnen vinden en de monteur heeft proefritjes gemaakt en hij kon niks merken.

Ik heb via de bedieningspaneel waar je je temperatuur etc. in kan stellen, het systeem gekalibreerd.

Mijn vermoeden is dat de thermostaat defect is maar zolang VW het zelf niet kan constateren, gaan zij niks vervangen want de occasion afdeling vergoed dit dan niet aan VW werkplaats!

Wie kan mij helpen met te vertellen of dit inderdaad de thermostaat kan zijn of dat het misschien de temperatuurregelaar kan zijn of?
Want als meer mensen deze ervaring heeft ofzo dan wil ik de afdeling occasion bellen en hun vragen toestemming te geven aan VW werkplaats om dit onderdeel te vervangen!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Het kan evengoed een thermostaat zijn, vaak als ze kapot zijn is het eerste wat je merkt dat de kachel niet goed warm wordt. Op de snelweg heb je meer luchtgeleiding door de radiateur en wordt de kvs ook kouder. Als de thermostaat open blijft zal het niet meer opwarmen.
Kan je in je tellerklok zien of je motor goed op temperatuur blijft?
Als de motor goed warm wordt maar binnen niet, dan moet je gaan zoeken naar een kapotte kachel stelmotor, klep of een verstoppe warmtewisselaar
 
Het kan evengoed een thermostaat zijn, vaak als ze kapot zijn is het eerste wat je merkt dat de kachel niet goed warm wordt. Op de snelweg heb je meer luchtgeleiding door de radiateur en wordt de kvs ook kouder. Als de thermostaat open blijft zal het niet meer opwarmen.
Kan je in je tellerklok zien of je motor goed op temperatuur blijft?
Als de motor goed warm wordt maar binnen niet, dan moet je gaan zoeken naar een kapotte kachel stelmotor, klep of een verstoppe warmtewisselaar
Afgelopen 2 dagen was het buiten onder de 4 graden en ik heb er geen last meer van gehad. Ik zit elke dag op de snelweg. Het werd gister zelfs zo warm, 21 graden dat ik 'm op 20 had gezet.

Ik kan dus nu wel zeggen zodra het boven de 5/6 graden is wanneer de airco wel werkt, krijg ik er dus last van, al zet ik de airco uit.

Ik was vergeten bij te vermelden dat ik heeeeel soms een sissend geluid gehoord heb, mijn vermoeden is dat dit bij de airco vandaan komt. Maar dit heb ik sinds ik de auto heb zo'n 4 keer gehoord, en alleen te horen bij stationair draaien en met de radio uit of het geluid erg zacht hebben staan.

Ik ga bijna zelf denken dat het weer te maken kan hebben met de temperatuur regelaar (weet niet de juiste benaming, waar je de temperatuur mee instelt in de auto) want de eerste Polo die ik kocht had ik ook problemen met deze regelaar, daardoor ging de airco aan en uit, aan en uit.

VW kwam na 3 keer achter en na het vervangen van de compressor dat het dus aan de temp. regelaar lag, deze communiceerde niet meer goed (werd mij uitgelegd) deze werd vervangen en was het opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Afgelopen 2 dagen was het buiten onder de 4 graden en ik heb er geen last meer van gehad. Ik zit elke dag op de snelweg. Het werd gister zelfs zo warm, 21 graden dat ik 'm op 20 had gezet.

Ik kan dus nu wel zeggen zodra het boven de 5/6 graden is wanneer de airco wel werkt, krijg ik er dus last van, al zet ik de airco uit.

Ik was vergeten bij te vermelden dat ik heeeeel soms een sissend geluid gehoord heb, mijn vermoeden is dat dit bij de airco vandaan komt. Maar dit heb ik sinds ik de auto heb zo'n 4 keer gehoord, en alleen te horen bij stationair draaien en met de radio uit of het geluid erg zacht hebben staan.

Ik ga bijna zelf denken dat het weer te maken kan hebben met de temperatuur regelaar (weet niet de juiste benaming, waar je de temperatuur mee instelt in de auto) want de eerste Polo die ik kocht had ik ook problemen met deze regelaar, daardoor ging de airco aan en uit, aan en uit.

VW kwam na 3 keer achter en na het vervangen van de compressor dat het dus aan de temp. regelaar lag, deze communiceerde niet meer goed (werd mij uitgelegd) deze werd vervangen en was het opgelost.
Vaak is dat sissen van het expansie ventiel van de airco en kan voorkomen als er te weinig gas/druk in het systeem zit
 
Vaak is dat sissen van het expansie ventiel van de airco en kan voorkomen als er te weinig gas/druk in het systeem zit
Dus toch de airco!

Dan mag VW toch een servicebeurt uit gaan voeren, dat is al 4 jaar, nadat de auto van de band is gerold niet meer gebeurd zeggen ze en is pas nodig als de airco leeg is. Ik was het daar al niet mee eens met VW!

Ik ga maar eens contact opnemen met de occasion afdeling dat zij wel goedkeuring gaan geven!
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Kan ook door een lek veroorzaakt worden, maar na 4 jaar is het nooit erg om de airco te servicen.
Ik denk alleen niet de je kachel die niet goed warm wordt daarmee te maken heeft
Mijn Polo heeft vorig week 2 dagen bij VW gestaan en hebben ze heel het systeem nagekeken, hebben geen lekkages gevonden dus hij zal wel een servicebeurt nodig hebben, ook niet zo gek na 4 jaar en na 53.000 km.
Ik ga maandag bellen

Klimaatprobleem blijft een raadsel nog en of ik daar ooit achter gaat komen wat het probleem is.... Pffffff
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Hoi @Andries Polo6R en andere,

Even een update. Ik heb de afdeling occasion even aan hun oor getrokken.

Voor het sissend geluid wat ik soms gehoord heb.
Hij snapt ook niet dat de werkplaats bijvoorbeeld geen airco service beurt uitvoert of eerst het apparaat aan sluit om te kijken hoeveel koelvloeistof nog in het systeem zit. Ik had hem gezegd dat dit toch belachelijk is dat ik als niet monteur hier zelf mee moet komen!

Ook heb ik het probleem verteld over dat er heel vaak koude lucht de auto in komt en dat ik 1x meegemaakt heb dat het helemaal niet warm werd gedurende rit van 35 minuten.
Gekste is dat in de cabine wel de ingestelde temperatuur gehaald word. Had vandaag een thermostaat op de bijrijders stoel gelegd.
Na paar minuten komen waar eerst warme lucht uit kwam, komt er uit de linker, rechter en middelste (inmiddels gesloten) ventilatieroosters koude/koele lucht. Dit gebeurt namelijk niet als de buitentemperatuur onder de 5 graden is, wanneer de airco dus niet in werking treed. Dan blijft het wel lekker goed warm in de auto!
Zou het dan tussen mijn oren zitten?! MAAR het verschil qua binnentemperatuur is zeker merkbaar wanneer de buitentemperatuur onder de 5 graden is en de airco niet in werking treed (blijft er ook warme lucht voelbaar uit de linker en rechter ventilatieroosters) dan wanneer de buitentemperatuur wel boven de 5 graden is.

Zo heb ik ook het stationair trillen, motorsteun probleem bij hem neergelegd en de ervaringen van de forumleden vermeld dat na het vangen van de motorsteun het probleem verholpen is.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!