Voorstellen Standaard standaard 6R in the house!!

JaneF78

Nieuw lid
Hallo mede Polo genoten,

Mijn naam is Jane, alleenstaande moeder van 46 met 2 kids(20 &17) en kom uit IJmuiden en ik kom jullie vergezellen op dit forum.
Ik ben al 3 jaar de trotse eigenaresse van mijn polo 1.2 tsi 90pk
Nooit problemen gehad, ja standaard dingetjes....maar...
Sinds januari maakt de motor van mijn polo een ratelend geluid als ie start ( koud is)
Vandaag heeft er een kennis van me naar gekeken( geluisterd) en hij zegt dat t klinkt alsof er iets vastzit bij de motor..

Volgens hem zou ik een cleaner moeten kopen en die aan de olie toevoegen, daarna alle olie eruit en al t vuil, nieuwe filter en dan de beste olie die er is er weer in doen en dan hopen dat de motor geen blijvende schade heeft.

Ik ben natuurlijk een leek hierin en ik dacht, kom...laat ik t eens bij de kenners proberen...dus bij deze:

Hebben jullie enig idee wat t zou kunnen zijn en wat kan ik t beste doen om te zorgen dat m'n polotje blijft rijden???

Groetjes Jane
 
Polo  6r 
Als eerste welkom op dit forum. En net wat iichel denkt lijkt het een distributieketting die wat speling heeft.
 
Volkswagen  Polo 
Welkom Jane, wellicht kan je een fragment uploaden?
Maar wat al vermeld was, kan je ketting zijn. Hoelang duurt het geluid?
 
Volkswagen  Polo 6R 
Welkom Jane!

Een aantal vragen:
- Hoelang houd de ratel/rammel aan?
- Hoe draait de motor als deze warm is?
- Ratelt ie enkel met de koude start? Of ook met de warme start?
- Rartelt ie ALTIJD als je m start? Of slechts af en toe?

Afgelopen jaren noodgedwongen een halve expert geworden in de 1.2TSI door een autohandelaar die goede business zag in alle VAG-producten met de 1.2TSI. Ik ken zo ongeveer de meeste kwaaltjes wel en aangezien ik mijzelf graag kwel, heb ik een Skoda Fabia 1.2TSI gekocht. Inmiddels 110.000km gelopen. Het volgende doet deze auto al 1.5 jaar lang: Ratelen bij koud start. Ratel duurt ongeveer 2/2,5 seconden, dan is de oliedruk voldoende om de kettingspanner te vullen.

Mijn ervaring is dat de 1.2TSI ongeveer tussen de 100.000 en de 150.000km met de originele ketting kan als het een stadsautootje is en ongeveer 150.000-180.000 als het een snelwegauto is. Eenmaal de ketting vervangen is dit vaak nog maar 50-80.000km. Niet omdat de vervangende ketting zo slecht is, wel omdat weinig garages ECHT aandacht aan deze motoren besteed om de oorzaak te onderzoeken: Vervuiling in het oliezeefje van de oliepomp door interne motorvervuiling. Deze vervuiling haal je niet meer weg met een WonderMiddeltje. Het beste is om bij het vervangen van de ketting het carter te demonteren, oliezeef schoon te maken, carter te reinigen en alles terug monteren met DE JUISTE HOEVEELHEID vloeibare pakking. En niet: EEN T*R*NG hoeveelheid vloeibare pakking. Dan mag je inderdaad na 50-80k je ketting weer vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Dank voor jullie reactie,

De ratel is altijd bij een koude start, de ene keer trekt t snel weg en soms rij ik er wat langer mee. De eerste paar jaar reed ik heel veel snelweg maar sinds ik dichterbij huis ben gaan werken , is t nu meer een stadsauto. Ik had me voorgenomen om vaak met mijn elektrische fiets naar werk te gaan maar eind vorig jaar zomer was mijn accu defect..en tja...en dan pak je de auto
 
Polo  6r 
Dank voor jullie reactie,

De ratel is altijd bij een koude start, de ene keer trekt t snel weg en soms rij ik er wat langer mee. De eerste paar jaar reed ik heel veel snelweg maar sinds ik dichterbij huis ben gaan werken , is t nu meer een stadsauto. Ik had me voorgenomen om vaak met mijn elektrische fiets naar werk te gaan maar eind vorig jaar zomer was mijn accu defect..en tja...en dan pak je de auto
mm, de ratel houd soms langer aan na starten? Da's niet goed. Zonder te luisteren naar de ratel durf ik haast wel te zeggen dat de ketting te ver opgerekt is voor de spanner om deze nog op de juiste spanning te houden met een koude motor. Je kan 2 dingen doen:
- Spanner vervangen voor een nieuw exemplaar, weinig werk, weinig kosten maar het probleem komt hoe dan ook terug.
- Ketting, spanner, geleiders, tandwielen en oliepompketting vervangen, carter demonteren, aanzuigbuis oliepomp laten reinigen en de boel weer monteren. Dit is verreweg de beste lange termijn oplossing. Hangt wel een kostenplaatje aan van rond de 1200 euro bij een vakgarage.

En laat je niet afschepen met een: "Maar mevrouwtje, enkel de ketting vervangen is al voldoende.". Vervang bijvoorkeur ALTIJD de ketting, tandwielen geleiders en spanners! Dit is allemaal op elkaar ingesleten en het enkel vervangen van de ketting zal voor een versnelde slijtage van de nieuwe ketting en de oude tandwielen zorgen. Qua kosten maakt het elkaar niet veel als de rest ook mee vervangen word, het resultaat zal veel verschillen.

Mocht het je lukken om het geluid te filmen met een koude start, deel dit gerust op dit forum. Delen van een video gaat normaliter via een linkje naar YouTube. Anders mag je mij ook altijd prive benaderen, ik kijk graag even met je mee.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Ik heb een geluidfragment maar kan m niet hierop zetten en nu wil ik het geluidsfragment naar catunambu sturen maaar....hoe doe ik dat???
sorry voor de domme vraag
 
Polo  6r 
Dat klinkt inderdaad als een distributieketting.
Zoals @David97 al aangaf, hij MAG 3 seconden van VW. Deze regel is ingesteld om garantieclaims te verminderen, die 1.2tjes vielen bij bosjes terug vanwege deze klacht.

Mijn advies hierin is: Als dit jou geen goed gevoel geeft dat ie zo ratelt, dan naar een goede vakgarage brengen. Laat hen het volgende vervangen:
- Distributieketting
- Distributietandwielen
- Kettinggeleiders
- Kettingspanner
- Oliepomp ketting
- Oliepomp ketting geleider/spanner
- Carter demonteren voor het schoonmaken van het aanzuigfilter van de oliepomp.

Dit zal meer kosten dan enkel de ketting vervangen, maar ik kan je met enige zekerheid vanuit ervaring meedelen dat ie hierdoor ook langer blijft lopen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!