Eerste Polo, advies nodig. (motor)

Vita

Lid
Hoi Forum members.
Ik heb me eerste Polo 6R 1.2 tdi gekocht met 245K gelopen.

Het was een les auto alleen in de stad gereden.
Roetfilter & Egr lampen branden niet.
De eerdere eigenaar gaf aan dat hij injector leaner in de tank gooit.

Ik heb het gevoel dat hij heel traag optrekt en minder vermogen heeft.

Wat is jullie advies om nu de Polo weer helemaal top te maken.
 
Vw  Polo 6r 
Door iemand van hier goed laten uitlezen. Maar zo reed die al bij aankoop dus ? Nieuwe VW originele turbo N75 klep is altijd wel een goed idee als die al niet is vernieuwd of even uitwisselen met iemand
 
Volkswagen  Polo 6R 
Weet niet wat je gewend bent qua auto’s/motoren hierin?

Ben zelf alleen 4 cilinder benzine gewend en heb nu een polo 1.0 tsi 95 pk 3 cilinder. Kan je vertellen dat was even flink wennen, misschien is dat bij jou ook het geval met die 3 cilinder tdi?
 
Volkswagen  Polo 6C 
Klopt ik kom van een benzine wat grotere motoren.

Maar misschien wel handig om door iemand van hier goed te laten uitlezen. Ik zit in de regio Rdam, is er iemand in een straal van van 80KM die jullie kunnen aanraden?

Wat ik op dit moment doe is goed inrijden in de hogere toerentallen op de snelweg. (Als het goed is kan dit geen kwaad).
 
Vw  Polo 6r 
Top maken ? Ligt eraan wat er al aan vernieuwd is en staat. Vaak is het rond deze kilometerstand bij deze types ‘ nieuwe koppeling set, oliefilterhuis, turbo slang, N75, tankpomp + kleine filter, trommelremmen vernieuwen en makkelijker om het in een keer alvast te vervangen. Brandstof systeem schoon en aantal maanden goed blijven toeren met shell vpower en HV100. En zeker aanrader om eerst te lezen met goed software om te zien hoe de overige typische onderdelen reageren en idee naar goede stage 1 tuning.
 
Volkswagen  Polo 6R 
Gezien het feit dat er nu geen motorstoringen naar voren komen, denk ik dat je nu gewoon ervaart dat de 1.2 tdi niet een hele snelle auto is .... Om dit op te lossen kun je je auto nog eens chippen, dan ga je van sloom naar langzaam :)

Ik zou gewoon je meters maken, regenereren doet de auto zelf wel dus daar hoef je ook niks aan te doen.

Na wat meters gemaakt te hebben kun je eens kijken naar wat standaard onderhoud als in, luchtfilter, brandstoffilter en olie en controle of de distributie wel vervangen is op 200k. Verveel je je echt kun je kijken in hoeverre het inlaat traject is versmeerd
 
Vw  Polo 
Los rijden op de snelweg zal niet bijster veel resultaat hebben als de auto geen storingen heeft. Hooguit een pk'tje of 5 die even in slaap gesukkeld is.

Met een oude mechanische diesel kan het nog wel eens helpen om m "los" te rijden. Laatst een bus gekocht met een 1.9d, die begon met een top van 80km/h, na een half uur werd dit schoorvoetend 90 en uit eindelijk een uur later reed ie 100. Bus had hiervoor jaren stil gestaan ergens in een hoekje. De motor nagelde stevig bij de eerste kilometers.

Ik geloof echter niet dat een 1.2TDI met elektronische brandstofinjectie hier heel anders op zal reageren, als de pomp minder druk doet, krijg je hier een melding/storing van. Als de turbo minder druk doet, krijg je hier een melding/storing van en als de compressie te weinig is, zal dit ook effect gaan hebben op het starten en op de uitstoot. Het enige waar je niet direct een melding van krijgt is dat je turbo te hard moet werken om zn druk op te bouwen (bijvoorbeeld door een lekke intercooler of turboslang)
Om een compleet beeld te krijgen van de problemen met de auto zou ik je adviseren om een datalog te maken met een aantal harde pulls en een periode van rustig rijden. De verwachte waarden voor turbodruk, brandstofdruk en STFT mogen niet teveel afwijken van de actuele waarden.

Als dit allemaal goed is, dan is het gewoon het beruchte "product eigenschap" van de 1.2TDI. Ik weet dat de mijne enkele jaren geleden tussen de 5 en 15km/h totaal geen vermogen leveren wilde. Na lang zoeken bleek dit een product eigenschap te zijn om koppelingslijtage te voorkomen door het gebrek aan koppel. Toen na 210k mijn motor eruit ging voor grootschalig onderhoud en daarbij ook de koppeling werd vervangen, viel mij op hoe enorm versleten deze was. Maar das ook geen wonder, die 1.2tjes leveren pas koppel bij 2000 toeren, wil je soepel weg rijden mag je eerst die motor op stoom brengen voor je de koppeling laat opkomen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Mijne reed toen wel stuk beter met nieuwe koppeling set, egr dicht en roetfilter leeg met 115 pk. Airco liever niet aan en alleen bij wegen om door te kunnen rijden :)
 
Volkswagen  Polo 6R 
Dank je wel voor al de reacties jongens.
De auto geeft 0 storingen ik heb het ook niet laten uitlezen nog.

Ik heb em nu soort van "los" gereden hij is wel iets pittiger nu.

Ik tank Vpower op dit moment en maak wat meer toeren ermee. Op de snelweg 100 in versnelling 4 op 3000-3500 toeren.

De koppeling is vervanging begreep ik van de koper.

Met deze KM stand hebben jullie aangegeven wat te controleren, maar ook zoals jullie aangegeven er brand geen lampje etc (storing).

Ik ben een hobbyist en ga ook de buitenkant aanpakken van de auto, nieuwe bumpers etc.

Vraag aan jullie, omdat er geen storingen zijn.

Kan ik mijn budget eerst besteden aan exterieur?

Wat ik zoiezo zeker wil doen binnen twee weken is chiptuning, hebben jullie een aanrader (Zuid Holland) maar ik kan overal naar toe rijden.
 
Vw  Polo 6r 
Als de auto wat problemen heeft is chippen niet heel slim denk ik. Waar je eerst je geld aan wilt besteden moet je zelf weten, maar lijkt me slim om de auto eerst motorisch goed te krijgen. ;)
 
Volkswagen  Polo 6C 2017 
Sowiezo chippen dat ding, beetje expert loopt ook nog even door de gegevens van de motor om de tune te fine tunen.

Zonder enige meldingen kun je er bijna zeker van zijn dat er niks aan de hand is met de auto. Ik zou dus ook geen gekke dingen meer met de auto gaan doen (in de 4 rijden oid)
 
Vw  Polo 
@Frans_WL
Zuid-Holland
Maar voor een goede tuner wil ik wel rijden naar een andere provincie.
Ikzelf kom ook uit zuid holland en ben bij RICA tuning geweest in wateringen. Daar doen ze alles op de dyno wat voor mij erg belangrijk is. Boven bij hun zit een team dat de data nakijkt en real time aanpast dus geen standaard computerupgrade van je ECU.
 
Volkswagen  Polo 
Ikzelf kom ook uit zuid holland en ben bij RICA tuning geweest in wateringen. Daar doen ze alles op de dyno wat voor mij erg belangrijk is. Boven bij hun zit een team dat de data nakijkt en real time aanpast dus geen standaard computerupgrade van je ECU.
Dank je wel, ik ga gelijk even kijken en een afspraak inplannen.
 
Vw  Polo 6r 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!