1.2 TDI Uitlaatgas probleem

Na het chiptuning met egr uit en plaatje ertussen heeft deze roet probleem gekregen, roet wolkje ontstaat direct bij volgas en dan ergens in de eerste seconde totdat het turbo begint te spoelen voel ik. Roetfilter is al leeggehaald, dit toen met standaard vermogen en egr aan was er geen roet uitstoot. Auto heeft geen storing melding op dashboard en geen noodloop. Auto is voor het chippen niet rijdend uitgelezen en zelf heb ik hiervoor geen matriaal, heb al wel een odb2 wifi scanner connector besteld.

met vorige chiptuning was er geen roet maar toen was het diesel vebruik hoog en rookte ie die alleen soms met koude start even.

Iemand een idee ?
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Lijkt me logisch als je alles verwijderd hebt.
De egr en roetfilter verwijderd. Daar krijg je vanaf dit jaar zeker problemen mee bij de apk.. dat je geen storing krijgt komt omdat alles is uitgeschreven..wat er niet is kan ook geen melding overgemaakt worden
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Er staat mij ergens bij dat tegenwoordig de EGR alleen softwarematig dichtgezet moet worden zonder plaatje er tussen.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
zoals je zelf zegt:
- het roetfilter is verwijderd.

Dan word het roet niet meer gefiltert uit de uitlaatgassen en braakt je auto roet uit.
Zoals al word aangegeven in een post hierboven: dit is illegaal (milieudelict) en een APK issue.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Bmengineering in den bosch geeft aan dat er bij deze polo van bj 2010 geen gevolgen zijn voor roetfilter en egr verwijderen en ik dit dus niet bij de rdw of autobelasting hoeft te melden en er geen nadelige gevolgen zijn voor apk keuring in deze staat want dit mag gewoon bij deze bouwjaar, klopt dit zeker ? . Er kwam met roetfilter verwijderd geen roet icm met standaard software en egr aan, tuner geeft aan dat er iets aan de auto mankeert zoals slecht werkend brandstofpomp of verstuivers maar ik denk als ik het ecu laat resetten het weer rijdt zonder roet zoals zoals eerder gezien
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Lijkt me logisch als je alles verwijderd hebt.
De egr en roetfilter verwijderd. Daar krijg je vanaf dit jaar zeker problemen mee bij de apk.. dat je geen storing krijgt komt omdat alles is uitgeschreven..wat er niet is kan ook geen melding overgemaakt worden

wat bedoel je precies met alles verwijderd, alleen het egr en dpf zou zijn uitgeschreven. Overige Sensoren moeten dan wel actief zijn zoals bijv Druksensoren, LMM of N75 etc
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Auto is van 2010 dus apk is indd geen probleem.
Die rook komt gewoon door je tuning, is verder niet erg hoor.
Als je dat niet wilt moet je hem anders laten tunen waarbij die minder rookt.
Verder niks raars dus alles naar verwachting.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
Auto is van 2010 dus apk is indd geen probleem.
Die rook komt gewoon door je tuning, is verder niet erg hoor.
Als je dat niet wilt moet je hem anders laten tunen waarbij die minder rookt.
Verder niks raars dus alles naar verwachting.

dat lees ik ook over apk en lege roetfilter bij bj 2010 maar er staat dat ik het wel moet melden bij RDW ofzo. Dat zou kunnen want ik ken een andere tdi zonder vermogen tuning met dpf en egr off en die roet helemaal niet. Ik denk dat het ook aan tuning ligt want roet volgde direct erna, tuning opmaat dan.

kan het LMM ook weggeschreven worden bij polo tdi ?
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
dat lees ik ook over apk en lege roetfilter bij bj 2010 maar er staat dat ik het wel moet melden bij RDW ofzo. Dat zou kunnen want ik ken een andere tdi zonder vermogen tuning met dpf en egr off en die roet helemaal niet. Ik denk dat het ook aan tuning ligt want roet volgde direct erna, tuning opmaat dan.

kan het LMM ook weggeschreven worden bij polo tdi ?
Zoals ik het begrijp;

Je kunt je roetfilter prima verwijderen, alleen zul je als er bij een volgende APK wordt geconstateerd dat je roetfilter verwijderd is een aantal zaken gaan tegenkomen.
Het bedrijf dat je APK doet is verplicht dit door te geven bij de RDW, die zien vervolgens dat je auto standaard met roetfilter is geleverd en dat jij hem dus verwijderd hebt. Dit wordt geregistereerd en dan zal er vast snel een brief volgen van de overheid waarin je fijnstoftoeslag/roettax moet gaan betalen. Dat zal zo'n €40,- per kwartaal zijn ongeveer.

Correct me if I'm wrong :grinning:
 
VW  Polo 6R  1.6TDI 143PK / 321Nm @ JD Engineering 
Zoals ik het begrijp;

Je kunt je roetfilter prima verwijderen, alleen zul je als er bij een volgende APK wordt geconstateerd dat je roetfilter verwijderd is een aantal zaken gaan tegenkomen.
Het bedrijf dat je APK doet is verplicht dit door te geven bij de RDW, die zien vervolgens dat je auto standaard met roetfilter is geleverd en dat jij hem dus verwijderd hebt. Dit wordt geregistereerd en dan zal er vast snel een brief volgen van de overheid waarin je fijnstoftoeslag/roettax moet gaan betalen. Dat zal zo'n €40,- per kwartaal zijn ongeveer.

Correct me if I'm wrong :grinning:
ik zal je niet corrigeren!

Je hebt inderdaad gelijk!
Alleen vraag ik mij af of het APK keurstation dit doorgeeft of dit de verplichting is die de automobilist heeft. In dit laatste geval zal het leiden tot een APK afkeur. Immers, de uitslag van de roetmeting valt te hoog uit.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
ik zal je niet corrigeren!

Je hebt inderdaad gelijk!
Alleen vraag ik mij af of het APK keurstation dit doorgeeft of dit de verplichting is die de automobilist heeft. In dit laatste geval zal het leiden tot een APK afkeur. Immers, de uitslag van de roetmeting valt te hoog uit.

mijn polo is van voor 2011 dus van 2010
 

Bijlagen

  • B5898F2E-C41E-4098-A4AA-73C0FC502B56.png
    B5898F2E-C41E-4098-A4AA-73C0FC502B56.png
    212.8 KB · Weergaven: 22
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Allemaal leuk en aardig, maar als je auto volgens de gegevens een Roetfilter moet hebben dan moet deze er op zitten.
Indien deze is leeg gehaald en je ziet aan de buitenkant niet dat die leeg is, ook geen storingen ect dan zou die goedgekeurd worden.
Indien van twijfel, komt er en roetmeting is deze niet goed is het afkeur.
Straks komt er een deeltjestester dus dan ben je zoizo de lul
 
  • Leuk
Waarderingen: Johan
EGR afdoppen resulteerd in een onvoltooide readyness test. Als de readyness test niet op orde is, zal de APK-keurmeester een roetmeting moeten doen.

Een readyness test is een test die de ECU van de auto doet om er zeker van te zijn dat er geen zaken mis zijn met de auto. Een APK keurmeester gebruikt deze test weer om te verifieeren dat de auto storingsvrij draait en geen extra emissies uitstoot. Dit geld ook voor het roetfilter.

Een roetfilter mag wel verwijderd worden, maar dit MOET doorgegeven worden bij het RDW, zij wijzigen dit op kenteken en je zult roettax moeten gaan betalen. Gebeurd dit niet, word het gezien als een milieudelict...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
EGR afdoppen resulteerd in een onvoltooide readyness test. Als de readyness test niet op orde is, zal de APK-keurmeester een roetmeting moeten doen.

Een readyness test is een test die de ECU van de auto doet om er zeker van te zijn dat er geen zaken mis zijn met de auto. Een APK keurmeester gebruikt deze test weer om te verifieeren dat de auto storingsvrij draait en geen extra emissies uitstoot. Dit geld ook voor het roetfilter.

Een roetfilter mag wel verwijderd worden, maar dit MOET doorgegeven worden bij het RDW, zij wijzigen dit op kenteken en je zult roettax moeten gaan betalen. Gebeurd dit niet, word het gezien als een milieudelict...
Duidelijk, thnx voor de info. Enig idee of het dan ook normaal is dat soms het lampje gaat branden van (ik denk het roetfilter?) lijkt wel een demper. Dealer zij toen is normaal komt door korte stukjes rijden en hij zal dan hoger stationair lopen en het lampje zal later ook weer uitgaan. Dit laatste gebeurd bij mij inderdaad ook. Maar vind zo een lampje toch raar.. Misschien iets toch versleten?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Dat lampje waar jij over spreekt, is inderdaad het roetfilterlampje. Deze gaat branden als het regeneratieproces, uit mn hoofd 6 keer, is afgebroken. De auto zal dan zo snel mogelijk proberen te regenereren en als dat niet lukt, zal de dealer het regeneratieproces moeten forceren.
Mijn advies is om, als dit lampje weer brand, de snelweg op te rijden en 100km/h aan te houden voor ongeveer 20min. Liefst in de 4e versnelling.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak
dat lees ik ook over apk en lege roetfilter bij bj 2010 maar er staat dat ik het wel moet melden bij RDW ofzo. Dat zou kunnen want ik ken een andere tdi zonder vermogen tuning met dpf en egr off en die roet helemaal niet. Ik denk dat het ook aan tuning ligt want roet volgde direct erna, tuning opmaat dan.

kan het LMM ook weggeschreven worden bij polo tdi ?
De regeneratieproces is niet volledig uitgeschreven als je direct erna roet kreeg.....
 
VW  Polo GTI 6R  1.4 TSI 180pk 
zoals je zelf zegt:
- het roetfilter is verwijderd.

Dan word het roet niet meer gefiltert uit de uitlaatgassen en braakt je auto roet uit.
Zoals al word aangegeven in een post hierboven: dit is illegaal (milieudelict) en een APK issue.
Ik denk eerder dat de brandstofverhouding iets te rijk is afgesteld, bij diesel krijg je dan zwarte rook(roet)
 
VW  Polo GTI 6R  1.4 TSI 180pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!