1.2tdi BM vs 1.6tdi

Wicko071

Bekend lid
2,069
468
102
Hallo mede poloijders,

Via deze weg hoop ik dat jullie mij meer kunnen wijs maken..

Momenteel heb ik een 1.2tdi BM.. Reden van aanschaf was dat ik nogal veel rijd.. Daar kwam ik achter toen ik met mijn vorige polo( benzine) binnen 5 maanden 10.000km had gereden..
Daarom heb ik dus de overstap gedaan naar een diesel en heb ik gekozen voor de BM, want die bleken toch zo zuinig te zijn..

Anyway, nu wil ik een andere polo aanschaffen alleen twijfel ik tussen de 1.2 BM en een 1.6tdi..
Ik vind verbruik belangrijk.. Nu haal ik max 850 uit een volle tank van 40Liter..

Ik weet nl niet wat het verbruik van een 1.6tdi is?
Is het even zuinig als een BM of net niet of helemaal niet, ik heb geen idee..

Kunnen/willen jullie meer hierover vertellen?
Alvast bedankt.. Big Grin
 
Je kunt ook voor een nieuwe 1,4 tdi gaan die is er in 75 en 90 pk ( en ook 105 pk? Die is er in elk geval in de skoda fabia)
Ik weet niet hoever die dan nog te chippen zijn.
Gr Marcel
 
Seat  Ibiza ST  1.2 TDI 
Zelfde "ellende" had ik, toen ik me hier aanmeldde...
1.2 TDI of 1.6 TDI, nee toch maar voor een 1.2 TSI. Daar in gereden en er achter gekomen dat ik toch van de diesel ben. Qua km's scheelt het voor mij op dit moment niet veel. Mocht ik meer gaan rijden dan wordt diesel goedkoper. Mijn keuze is nu echt voor de 1.6 TDI en ben op zoek naar een exemplaar met DSG. Schat wel in dat je lekker kan opschieten met >125 pk en <1100 kg.

Je hebt de 75, 90 en 105 pk blokken die precies hetzelfde zijn, alleen het motormanagement is het verschil in vermogen/trekkracht. Ook de versnellingsbakverhoudingen en eindoverbrenging zijn hetzelfde. Na chippen doen ze alle drie zo'n 130 pk en 300 Nm's Stick Out Tongue
Prijstechnisch zal een 75 pk wat goedkoper kunnen zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Verbruik van de 1.6tdi is afhankelijk van je voet. Ik zit gemiddeld rond 5,8a6l. Wel op 18", en duw regelmatig wel eens de gas in. Zowel origineel als met de chip zit ik rond dat verbruik.

Heb op de originele velgen (15") wel eens een tank metgemiddeld 3,4l gehaald maar dat was echt overal mooi aan de max snelheid, traag optrekken en goed anticiperen.
 
Is DSG het merk van de schakelbak of.....?
Zijn er geen problemen met een DSG bak?

Ik rij zoveel dat diesel alleen de enige optie is.. Hoewel de 1.2TSI ook lekker pittig is.. Heb in een 6C 1.2TSI 110 pk
meegereden en het was echt een beest..

Verbruik iw afhankelijk van de voet, mee eens.. Maar er zal toch een basis verbruik zijn?
Als ik met normaal rijden 800km ongeveer zou uit halen ben ik dik tevreden over..

Ben paar polos aan het kijken en heb er een paar gezien, heeel errug mooi!
 
800km heb ik nog nooit gehaald. Natuurlijk ik weet niet wat je dagelijkse traject is.

Als je dagelijks bvb 60km snelweg doet ga je wel aan de 800km raken, als je daarentegen continue is stadsverkeerd rijdt met heel de tijd vertrekken en stoppen ja dan kom je er niet.
Dat snap ik dat je met je 18" velgen geen 800km gaat halen Stick Out Tongue..
Max velgenmaat wat ik zou gaan upgraden zou 16"/17" zijn..
Mijn dagelijks traject( werk) is 55km, waarvan de helft snelweg is, meer dan een kwart 80 km weg en klein stukje binnendoor..
 
De DSG automaat heeft eigenlijk twee koppelingen, één voor de oneven versnellingen en één voor de even. De achteruitversnelling zit op de as van de oneven versnellingen. Ten gevolge hiervan schakelt deze automaat niet steeds naar een andere versnelling, maar schakelt hij op de andere koppeling over. Hierdoor kan snel geschakeld worden.
In 2010 werd alweer een sterk verbeterde DSG-versnellingsbak gepresenteerd met wederom zeven verzetten. De DQ500 kan een koppel tot maximaal 600 Nm verwerken en is kleiner dan de DQ250.
 
De DSG automaat heeft eigenlijk twee koppelingen, één voor de oneven versnellingen en één voor de even. De achteruitversnelling zit op de as van de oneven versnellingen. Ten gevolge hiervan schakelt deze automaat niet steeds naar een andere versnelling, maar schakelt hij op de andere koppeling over. Hierdoor kan snel geschakeld worden.
In 2010 werd alweer een sterk verbeterde DSG-versnellingsbak gepresenteerd met wederom zeven verzetten. De DQ500 kan een koppel tot maximaal 600 Nm verwerken en is kleiner dan de DQ250.
Oke, thnx voor de uitleg.. Nooit geweten.. Eigelijk ook nooit in verdiept..
 
Ik heb ook een 1.6 tdi en heb eerst twee maanden gereden zoals de auto was en dat was met 17 inch velgen.
Ik zat 4 tankbeurten lang 5 liter per 100 km, dus 1 op 20.
En er zit wel verschil in versnellingsbakken de handgeschakelde dan, de 75 en 90 pk hebbem een 5 bak en een 105 pk een 6 bak.
Ik had een 90 pk versie, die is nu gechiped naar bijna 140 pk en 320 koppel, is super auto nu

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDI 
En hoeveel je op een tank kan rijden is maar net hoeveel liter je tankt, als ik met een bijna lege tank ga tanken dat kan er ongeveer 43 liter in als ik het ontluchtings truckje doe dan gaat er 57 liter in.
Dus dat is 860 km of tot 1140 km op een tank

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDI 
Ik heb ook een 1.6 tdi en heb eerst twee maanden gereden zoals de auto was en dat was met 17 inch velgen.
Ik zat 4 tankbeurten lang 5 liter per 100 km, dus 1 op 20.
En er zit wel verschil in versnellingsbakken de handgeschakelde dan, de 75 en 90 pk hebbem een 5 bak en een 105 pk een 6 bak.
Ik had een 90 pk versie, die is nu gechiped naar bijna 140 pk en 320 koppel, is super auto nu

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
1:20 met 17" velgen not bad..
Als ik het goed begrijp is een 6bak toch beter dan een 5bak..?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!