1.2TDI of 1.6TDI kopen?

Wij rijden zo`n 30.000 tot 35.000 per jaar en onze huidige benzine auto is bijna aan vervanging toe. Een polo lijkt ons wel wat, mijn schoonzus heeft een 6R TSI en die rijdt heerlijk. Wij zouden echter liever een diesel rijden, maar welke?

Een 1.2TDI of een 1.6TDI? Occasions beginnen een beetje rond de E 10.000,- Als de MRB vrijstelling komt te vervallen over 10 maandjes dan verwacht ik dat de BM occasion wel iets zal zakken in prijs. Voor de 1.6TDI zal dit geen verschil maken. Onze huidige auto doet het nog en met een beetje geluk houdt die het nog wel een paar maandjes uit.

Een 1.2TDI : is wat zuiniger en dat spreekt mij wel aan, hij rijdt minder fijn maar misschien dat ik daar wel aan kan wennen? Ik las dat chippen al een hoop goed maakt. Er staan er heel veel te koop en dat zal alleen maar meer worden, genoeg keuze dus.

Een 1.6TDI schijnt fijner te rijden (moet ik nog uitproberen), na 2013 is de MRB gelijk aan de 1.2TDI, er zijn er minder in omloop maar ik heb op zich de tijd om er eentje te zoeken.

Zijn er nog meer redenen om voor de een of de ander te kiezen?
 
Welkom hier op het forum en veel plezier hier!:)
Even uit nieuwsgierigheid, waarop baseer je dat een 1.2TDI zuiniger is dan de 1.6?;)

Ik heb zo geen idee waar je de meeste kilometers doorbrengt, maar ik zit veel op auto- en snelwegen en dan haal ik met de 1.2 maar een verbruik van 1 op 20Stick Out Tongue
Zit je veel op 80/100 wegen, ja dan loont de 1.2 wel wat meer, dan is voor mij zelfs 1 op 25 goed te doenStick Out Tongue
Een 1.6 heb ik zo geen ervaring mee, dus kan ik je helaas ook niks over zeggen, al zou ik persoonlijk verwachten dat die zuiniger zou zijn in mijn situatie;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Dankje :)

Ik had naar de gemiddelde praktijkverbruiken gekeken op autoweek.nl, het verschil is niet heel groot, 5,05 tov 4,7. De fabrieksopgave zegt niet zo veel :)

Ik rij voornamelijk op de snelweg, misschien dat het verschil dan nog wel kleiner is inderdaad...
 
Welkom op het forum Benniez. Als het goed is heb jij nu een Lupo 1.4 16V? Als ik de goeie Benniez voor me heb Stick Out Tongue.

Ik zou eerder geneigd zijn naar de 1.6 TDI. Vooral nu hij niet meer BRM vrij is. Als je dan toch wegenbelasting betaald zou ik voor een grotere motor gaan om alsnog de fun hoog te houden. Zo zuinig is de 1.2 TDI niet. Met de 1.6 TDI hoef je hem ook niet te chiptunen, de power is aanwezig. Bij een 1.2 TDI moet je echt chiptunen wil je er wat interessants van maken.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Aaah, dat verklaard idd wel wat ja!
Qua alleen snelweg komt mijn gemiddelde niet hoger dan 1 op 18, ik moet mijn lagere verbruik echt hebben van de 100 wegen ;)

Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent om anders zelf eens met beiden type motoren hetzelfde stuk snelweg op dezelfde manier te rijden, zodat je kunt kijken wat dan zuiniger is?

Nog wel even een leuk feitje, ik rijd 's zomers met 17 inch zo tussen de 1 op 19/20 en 's winters op 15 inch zo tussen de 1 op 20/21 ;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Welkom op het forum Benniez. Als het goed is heb jij nu een Lupo 1.4 16V? Als ik de goeie Benniez voor me heb Stick Out Tongue.

Ik zou eerder geneigd zijn naar de 1.6 TDI. Vooral nu hij niet meer BRM vrij is. Als je dan toch wegenbelasting betaald zou ik voor een grotere motor gaan om alsnog de fun hoog te houden. Zo zuinig is de 1.2 TDI niet. Met de 1.6 TDI hoef je hem ook niet te chiptunen, de power is aanwezig. Bij een 1.2 TDI moet je echt chiptunen wil je er wat interessants van maken.

Jep, dat ben ik :) Onze lupo hebben we nu ruim 7 jaar en de laatste 2 jaar hebben we veel uit moeten geven aan onderhoud. We hadden destijds beter een diesel kunnen kopen maar ja, dat is achteraf he.

@Jan, met de 1.2TDI heb ik al eens gereden, de 1.6TDI nog niet. Om beiden een keer te testen op dezelfde weg/route is misschien wel interessant :) Eens kijken of de dealer beiden heeft staan.
 
Ik heb een 1.6 TDI en ben er heel tevreden van :)
Verbruik verschilt idd niet zoveel tov van een 1.2 maar het is een hele andere wagen..
1.2 is een 3 cilinder en maakt dus veel meer lawaai en geeft (mij) het gevoel dat je met een brom/elektromotor rijdt.
1.6 lekker een 4 cilinder.
Voor de rest als je nog specifieke vragen hebt stel je ze maar :)
 
Voor hetzelfde geld koop je een 1.6 TDI highline met RNS310. ;).

Wat hiervoor is gezegd is wel zo. Een 1.6 TDI is een 4 cilinder motortje. Dat klinkt veel lekkerder stationair en op de snelweg hoor je hem veel minder. En als je hem dan nog wil chiptunen is het helemaal een geweldige kart.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Voor hetzelfde geld koop je een 1.6 TDI highline met RNS310. ;).

Wat hiervoor is gezegd is wel zo. Een 1.6 TDI is een 4 cilinder motortje. Dat klinkt veel lekkerder stationair en op de snelweg hoor je hem veel minder. En als je hem dan nog wil chiptunen is het helemaal een geweldige kart.

Mwoah, niet helemaal waar, mijn 1.2 is op 120 ook erg stil ;)
Al helemaal zonder chip, maar met chip is het ook absoluut niet storend, zonder zet ik zelfs altijd de radio uit om te luisteren of ik de motor kan horen boven de normale rijwind (ik hoor de motor dan dus niet) :lol:

Maar wat betreft het vermogen van een 1.6, die heeft inderdaad veel meer potentie dan de 1.2 :)
 
VW  6R  1.2TDI 
Ik zeg niet dat een 1.2 TDI een traktor is op de snelweg ofzo maar als je hem gaat vergelijken met de 1.6 dan is hij wel wat luider. Je kan beter ietsje meer power nemen dan dat je later spijt hebt dat het te traag is.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Voor hetzelfde geld koop je een 1.6 TDI highline met RNS310. ;).

Wat hiervoor is gezegd is wel zo. Een 1.6 TDI is een 4 cilinder motortje. Dat klinkt veel lekkerder stationair en op de snelweg hoor je hem veel minder. En als je hem dan nog wil chiptunen is het helemaal een geweldige kart.

Nou de highlines zijn over het algemeen nog wel ietsje duurder maar die beginnen inderdaad wel ergens bij die prijs...
 
Ik heb zelf voor de 1.6 TDI BMT gekozen. De verkoper vertelde mij dat de 1.2 TDI niet vooruit was te branden en aangezien ik uit een Passat 2.0 TDI met 170 pk kwam heb ik mijn oog op de 1.6 laten vallen. Ik heb hem wel laten chippen naar 143 pk (standaard 90 pk!!!). Deze combinatie rijdt net even wat soepeler. Kan ik je aanbevelen. Wat verbuik betreft, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Met 120 op de cruise control naar Oostenrijk zonder te tanken. Gemiddeld verbruik lag zo rond de 4.2 l/100 km.
 
ik zou zelfs niet stilstaan bij een 1.2TDI, heb nu zelf 1.6 TDI met 75pk, aan de lage kant, dit zou hetzelfde zijn als de 1.2TDI maar geloof mij, het verschil tussen deze 2 motoren is vrij groot. Ook al hebben sommige modellen 1.6 ( diegene voor 2011 geloof ik) evenveel Pk als de 1.2.

Ik zou regelrecht voor de 1.6 gaan, en 105 Pk ook nog als het kan Stick Out Tongue

Groetjes
 
ik zou zelfs niet stilstaan bij een 1.2TDI, heb nu zelf 1.6 TDI met 75pk, aan de lage kant, dit zou hetzelfde zijn als de 1.2TDI maar geloof mij, het verschil tussen deze 2 motoren is vrij groot. Ook al hebben sommige modellen 1.6 ( diegene voor 2011 geloof ik) evenveel Pk als de 1.2.

Ik zou regelrecht voor de 1.6 gaan, en 105 Pk ook nog als het kan Stick Out Tongue

Groetjes

Scheelt voor jouw dat een stage 1 chip op elke 1.6TDI betekend dat je naar de 140pk zal gaan;)
Zijn wat dat betreft op papier alleen al erg leuke blokjes:mrgreen:
 
VW  6R  1.2TDI 
Vandaag proef gereden met zowel een 1.2 als een 1.6. Ik heb alleen het actuele verbruik een beetje kunnen vergelijken, het gemiddelde was niet echt te vergelijken omdat beide routes verschillend waren. Dat kwam omdat we met de 1.2 vrij snel terug waren. Eigenlijk zijn alle vooroordelen over deze auto wel waar.

De 1.6 reed heerlijk! Ik hoef er niet meer over te twijfelen, nu op zoek naar een leuk exemplaar.

Ben.
 
Ben, welkom hier :)


Als je met de 1.2 wilt rijden rijdt hij stukker lekkerde met een powerboxje. Bij de 1.6 is dit niet nodig.
Ook is zuinig rijden met de polo zeker mogelijk! momenteel in de winter zit ik op 1/24. (ex 3-liter rijder ehh :grin:)

Neem wel even mee dat de voordelen van de 1.2 er nog zo goed als af zijn. ( bpm er op gekomen bij invoer uit het buitenland)
Hij weeg echter wel 1150kg. De 1.6 heeft een gewicht van 1165kg, Dat is wel 1 belasting klasse hoger.


Let wel op, in Duitsland zijn de 1.6TDI momenteel niet al te duur.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!