6C gordel gesp sensor?

Op de achterbank van mijn Polo 6C Bluemotion uit 2016 is de behuizing van één van de gordel gespen kapot. Elke keer als je er aan zit valt hij weer uit elkaar, vervangen dus want lijmen heeft de vorige eigenaar al tevergeefs geprobeerd.

Nu heb ik het onderdeelnummer (6r0857739a qvz) er bij gepakt en hoewel dit lijkt te kloppen is er toch iets anders. Bij mijn Polo gaat er een draadje in de gesp, het lijkt op een sensor. Deze zie ik nergens terug bij de gespen die ik tegenkom op dit nummer. Het gekke is ook dat de Polo 6C van mijn vriendin uit 2014 deze sensors helemaal niet heeft op de achterbank, dus geen extra draadje in de gesp.

Is het nu de bedoeling dat ik de bestaande sensors overzet op de nieuwe gespen? Kan zo'n gesp wel geopend worden zonder deze kapot te maken?

Is of er een apart onderdeel voor de gesp waarbij de sensor er in zit?

Alvast bedankt voor de hulp!

IMG_20210801_170439.jpg

IMG_20210815_210904.jpg

Volkswagen  Polo 6C 
Wat ik denk, na zelf te hebben gekeken of mijn auto het heeft, is dat de vorige eigenaar een soort van gordel verklikker heeft ingebouwd.

Waarom denk ik dat?

- Google levert alleen foto's zonder die draad op.
- houder valt uit elkaar en is al gelijmd

Waar gaat de kabel heen?

Dat zou nog wel eens kunnen, beide gespen hebben dit kabeltje en de andere gesp is nog heel.

Volgens mij gaat het draadje naar een aansluiting iets achter de rugleuning, ik zal er morgen even een foto van maken.

In de zitting van de achterbank zit overigens ook iets van een stekkertje met een snoertje er aan, ik neem aan om te checken of er iemand op zit.

Volkswagen  Polo 6C 
Ik begin ook steeds meer te denken dat hier iets achteraf in gezet is.

De situatie is als volgt:
In beide delen van de achterbank zit een blauwe aansluiting, het stekkertje heeft een VW/Audi logo dus lijkt me wel iets van VW. Er zijn blauwe lijnen in het schuim getekend waarin gesneden is, dat ziet er wel wat uit als iets zelf gefabriceerd.

IMG_20210820_144036.jpg

IMG_20210820_144906.jpg

Dit kabeltje verdwijnt onder het vloerkleed, ik kan niet echt zien waar het heen gaat.

In de gespen, alleen de dubbele, zit een extra draadje met daarin iets wat lijkt op een sensor. Deze draden komen bijeen en zitten aangesloten aan het zwarte kabeltje dat over de bodem loopt. Ook deze kabel verdwijnt onder het vloerkleed, kan niet zien of die vast zit aan de kabels die in de zitting gaan.

IMG_20210820_143553.jpgIMG_20210820_143725.jpgIMG_20210820_145123.jpgIMG_20210820_145137.jpg

Ik kan me niet voorstellen dat dit goed functioneert, gezien de rechter zitting wel een aanwezigheidssensor (of iets heel anders?) lijkt te hebben maar niks in de bijbehorende gesp.

Ook even getest of het lampje gaat branden als je op de achterbank gaat zitten en dat gebeurt niet dus ik denk inderdaad niet dat hier iets van een sensor aanwezig is. De vraag is dan alleen, wat het ding in de gesp dan wel is?

Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C 
Duidelijk dan inderdaad. Het lijkt echter geen verschil te maken (geen lampje of alarm) dus ik denk niet dat het functioneert. Kan ik dan gewoon een nieuwe gesp er op zetten zonder de verklikkers aan te sluiten?

Volkswagen  Polo 6C 
Inderdaad wel een goede om te checken. Ik denk ook niet dat ik iets door ga knippen, maar de stekkers afkoppel en er een normale gesp in zet. Volgens mij is de Polo dan weer zoals hij hoort te zijn.

Ik vraag me dan wel af of dit ooit heeft gewerkt want het lijkt alsof iemand er aan begonnen is maar het niet helemaal af heeft gemaakt ofzo, tot zover lijkt het niet te werken in elk geval.

Bedankt voor de hulp!

Volkswagen  Polo 6C 
Ok de afloop van dit verhaal. Ik was voor een ander klusje bezig achter het dashboard en ik zag een hele bundel losse kabels hangen. Ik heb toen besloten de kabel onder het vloerkleed weg te trekken en ja hoor, ze kwamen bij de achterbank weg. Dit hele gedoe was dus niet (meer) aangesloten.

Tevens heb ik de matjes uit de stoelen gehaald en de sensoren uit de gespen. Ook de tweede gesp bleek gelijmd dus niks hiervan lijkt mij origineel. Deze is nu ook kapot, behuizing blijft niet zitten en valt er zo vanaf.

Plan is nu om een set nieuwe (gebruikte maar hele) originele gespen er in te zetten.

Gordeldetectie werkt volledig op beide voorstoelen overigens.

Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Bijlagen

• IMG_20210904_162351.jpg
    IMG_20210904_162351.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 13
  • IMG_20210904_162330.jpg
    IMG_20210904_162330.jpg
    8.7 MB · Weergaven: 13
Volkswagen  Polo 6C 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!