ABS error blijft terugkomen

Tarabass

Bekend lid
319
141
59
Allen,

Ik heb een 6R uit 2010. Deze heeft regelmatig een error op de ABS sensor linksachter. Tijdens het rijden, er is geen pijl op te trekken wanneer, gaan het ABS-lampje en het ESP-lampje branden. Bij het uitlezen heb ik dan de volgende error:

Code:
                Address 03: ABS Brakes       Labels: 6R0-907-37x-ESP82.clb
Control Module Part Number: 6R0 907 379 R    HW: 6R0 907 379 R
  Component and/or Version: ESP8.2i front H04 0002
           Software Coding: 210228E3217500B5842C14EA84D900401100
            Work Shop Code: WSC 12345 123 12345
                      VCID: 4D9AAA6B10A5A9272C-8018
1 Fault Found:

00290 - ABS Wheel Speed Sensor; Rear Left (G46)
            012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 10101100
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 8
                    Reset counter: 26
                    Mileage: 213736 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.11.17
                    Time: 23:34:41

             Freeze Frame:
                    Hex Value: 0x0000
                    Hex Value: 0x8000
                    Hex Value: 0x12C1
                    Hex Value: 0x08B1
                    Hex Value: 0x247F
                    Hex Value: 0x7F80
                    Hex Value: 0x7D00
                    Hex Value: 0x0000

De sensor is twee keer vervangen, eerst een goedkope daarna een Bosch, maar de error blijft terugkomen. De error is wel gewoon te wissen in VCDS. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Lijkt mij als een bedrading/massa probleem.
Extreme geval misschien de module van ABS/ESP die kapot is.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik zat zelf ook aan de bedrading te denken. Ook omdat er geen pijl op te trekken is wanneer de error komt. Hoe kan ik dit het beste testen/meten?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Lees net elders dat de sensoren in VCDS ook weleens omgewisseld kunnen zijn. Dat links rechts is en visa versa. Door de linker te ontkoppelen en in VCDS bij ABS meetwaarden te kijken kun je dan kijken of je dan nog steeds op links signaal hebt. Wellicht ook te proberen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Dat is helemaal geen slecht idee. Als dat geen oplossing biedt zou ik dan eventueel ook de naven ook kunnen omwisselen? Past dat? Ik hoop niet dat het de abs pomp is :|

Hoe zou ik kunnen meten of ik een massa probleem heb?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Heb je een multimeter (ohm meter) voor nodig
Dat begrijp ik Stick Out Tongue

Maar waar lopen de draden heen? Ze gaan de carrosserie in door een rubber toch? Ik weet hoe ik de bedrading kan doorpiepen, maar een massa-probleem achterhalen is lastiger voor me.

Vandaag de polo, is van m'n vrouw, meegenomen naar m'n werk. De laptop eraan en meetwaarden gaan loggen van de sensoren. Zag er allemaal goed uit. En je raadt het nooit. Zowel op de heenweg als op de terugweg geen error gehad :rolleyes:

Daarnaast viel het me vandaag op dat de bandenspanningscontrole het niet lijkt te doen. Nadat ik de banden had opgepompt hield ik de bandenspanningsknop in het dashboardkastje een paar tellen ingedrukt, maar hoorde geen piep of iets dergelijks. Kan dit in verband staan met de error?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Klopt inderdaad. Wel vreemd dat ik nu (tijdelijk) error vrij ben, de waarden tijdens het rijden gewoon lijken te kloppen en die bandenspanningscontrole het nog niet doet. Ik neem aan dat de functie aan of uit te zetten is in VCDS, maar waar? Ik vind die alleen die werkt met ventielsensoren?

Las ook ergens dat een brakke abs pomp soms errors kan geven bij warm weer. Dat zou kunnen verklaren waarom de error nu wegblijft. Binnenkort maar eens op de brug zetten en de bekabeling nakijken en checken of de sensoren in VCDS niet omgedraaid worden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Oké, even een update. Wij hebben de auto zaterdag gekocht met de wetenschap dat er een ABS error op de sensor linksachter in zat. Bij thuiskomst heb ik de auto helemaal nagekeken en ook de banden op druk gebracht. Linksachter was een stuk zachter dan de rest. Gisteren wilde ik de TPMS instellen met de knop in het dashboardkastje, maar dat werkte niet. Dit ivm de ABS error gebracht.

Ik heb van de week meerdere keren de error verwijderd, en die lijkt nu sinds een paar dagen niet meer terug te komen (* afkloppen doet). Het viel me gisteren op dat geen enkele TPMS aangevinkt stond in VCDS. Dus heb ik uitgezocht welk TPMS wij hebben (PR-7K6 indirect: hier te lezen) en gecheckt in VCDS of deze wel aanstond. Deze stond dus inderdaad gewoon uit. Even aangezet en "pling" hij deed het weer. Net de banden weer even op druk gebracht (waren allemaal nog even hard) en de TPMS weer ingesteld. Het lijkt er dus op dat doordat TPMS uitstond er niet gezien is dat er een zachte band was en dat die zachte band voor de ABS error zorgde. Maar dat is een aanname.

Nu blijven aankijken en de bandendruk en ABS goed in de gaten houden. Als het binnenkort weer erg warm wordt kom ik er achter of het warme weer nog invloed heeft op de error, ik ga preventief in ieder geval de zekering(en) vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
  • Leuk
Waarderingen: Johan
Helaas te vroeg gejuicht. Na bijna een week geen errors toch weer teruggekomen. En waar de error direct weg gaat na de auto van en op het contact te doen, blijft hij met TPMS aan continue zichtbaar. De error verscheen nadat ik met wat gereedschap in de achterbak (weet niet of dat wat uitmaakte) over een flauwe heuvel reed waarbij de auto iets uit de vering komt. Het lijkt op een kabelbreuk als ik het mocht raden. Binnenkort dus maar verder zoeken en uitsluiten :|
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
  • Verdrietig
Waarderingen: Johan
Vandaag de auto even op de brug gehad om de abs ring schoon te maken, de bekabeling te checken en de sensoren om te wisselen. Dat laatste gaat dus niet lukken omdat ze links en rechts een andere vorm hebben. Het schoonmaken van de ring heeft ook niet geholpen. Kreeg de error al vrij snel weer terug namelijk. Het checken van de bekabeling (visueel) heeft ook niets opgeleverd. De Kabels en de stekker zagen er goed uit en zag geen gekke dingen. De kabel loopt echter al vrij snel weg achter wat hitteschilden. Ook heb ik nog gekeken of VCDS wel de goeie kant meet, maar deze worden niet omgewisseld zoals soms gebeurt.

Het idee is nu om de naven om te wisselen en even achter de hitteschilden te kijken voor de bekabeling. Waarschijnlijk ga ik dat doen wanneer ik ook de schokdempers etc. achter preventief ga vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
  • Leuk
Waarderingen: Johan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!