Accu issues

iichel

Exclusive lid
12,859
4
8,074
283
Hoewel wellicht de illusie bestaat dat mijn Polo de definitie is van de perfecte Polo, is dit verre van waar.

Na drie heerlijke weken vakantie kwam ik vandaag bij de Polo en wat denk je? Accu leeg. 4.8V was de spanning nog. Auto deed niks meer.
Overnight heeft die aan de oplader gehangen via de trekhaak en de oplader zei vanmorgen, hij is weer vol! 12.8V! Yay, ik blij.

Even een stukje gereden, foutcodes eruit geflikkerd met VCDS en all good to go. Dacht ik. Even met VCDS gekeken wat de laadstatus was, en die was 57%! Not good, 35Ah verloren in vrij korte tijd...

Eens gekeken of er lekstroom was, dus de multimeter in de stroomkring gehangen tussen accu en minleiding, deurslot dichtgedaan, op slot gedaan en even 20 minuten gewacht. Lekstroom was ongeveer 20-30 mA terwijl de auto sliep, waarvan het meerendeel via de zekeringen van het OEM alarm en RLS loopt. Lijkt me dik in orde dus. Geen aftermarket apparatuur in de auto, alleen OEM modules (bv versterker, 230V omvormer, radio). Lekstroom geen groot probleem.

De dynamo levert gewoon keurig 14.4V als daarom gevraagd wordt. Geen gekke dingen als knipperende verlichting aanwezig. Uitgesloten van problemen dus...

Dan blijft er nog de accu zelf over. Dit is een S5A 080 --> https://www.teile-direkt.ch/bosch-7616817.html
De accu is van februari 2017. De specificaties van de accu zijn allemaal dik in orde voor de auto (AGM voor start/stop en regenerative braking, 12V, 70Ah, 760A CCA). Bij inbouw is de accu ingeleerd met VCDS.

Verder symptomen zijn:
- Radio valt uit bij starten en uit start/stop komen
- ABS lampjes branden dan soms zelfs
- Starten gaat soms moeizaam

Auto rijdt dagelijks lange stukken doordeweeks.
Iemand een idee wat er loos kan zijn?
 
Hoewel wellicht de illusie bestaat dat mijn Polo de definitie is van de perfecte Polo, is dit verre van waar.

Na drie heerlijke weken vakantie kwam ik vandaag bij de Polo en wat denk je? Accu leeg. 4.8V was de spanning nog. Auto deed niks meer.
Overnight heeft die aan de oplader gehangen via de trekhaak en de oplader zei vanmorgen, hij is weer vol! 12.8V! Yay, ik blij.

Even een stukje gereden, foutcodes eruit geflikkerd met VCDS en all good to go. Dacht ik. Even met VCDS gekeken wat de laadstatus was, en die was 57%! Not good, 35Ah verloren in vrij korte tijd...

Eens gekeken of er lekstroom was, dus de multimeter in de stroomkring gehangen tussen accu en minleiding, deurslot dichtgedaan, op slot gedaan en even 20 minuten gewacht. Lekstroom was ongeveer 20-30 mA terwijl de auto sliep, waarvan het meerendeel via de zekeringen van het OEM alarm en RLS loopt. Lijkt me dik in orde dus. Geen aftermarket apparatuur in de auto, alleen OEM modules (bv versterker, 230V omvormer, radio). Lekstroom geen groot probleem.

De dynamo levert gewoon keurig 14.4V als daarom gevraagd wordt. Geen gekke dingen als knipperende verlichting aanwezig. Uitgesloten van problemen dus...

Dan blijft er nog de accu zelf over. Dit is een S5A 080 --> https://www.teile-direkt.ch/bosch-7616817.html
De accu is van februari 2017. De specificaties van de accu zijn allemaal dik in orde voor de auto (AGM voor start/stop en regenerative braking, 12V, 70Ah, 760A CCA). Bij inbouw is de accu ingeleerd met VCDS.

Verder symptomen zijn:
- Radio valt uit bij starten en uit start/stop komen
- ABS lampjes branden dan soms zelfs
- Starten gaat soms moeizaam

Auto rijdt dagelijks lange stukken doordeweeks.
Iemand een idee wat er loos kan zijn?
Het kan zijn dat de massa kabel is geroest of geoxideerd veel voorgekomen probleem.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Volkswagen  polo 6R  1.6tdi 150pk 
Mja, een accu lader laad een accu nooit volledig op.
Klein beetje afhankelijk van hoe dik je acculader is natuurlijk.
De oldskool acculaders komen verder dan de mini dingen van vandaag de dag.

Maar lekstroom is vervelend.
Je kan zoeken tot je een ons weegt.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
De oldskool acculaders komen verder dan de mini dingen van vandaag de dag.
Anders om eigenlijk. Een start en stop accu is een AGM accu, deze heeft dikkere platen tov een gewone accu waardoor hij meer kan hebben. O.A. Start en Stop is een zware accu belasting. Er is een AGM geschikte accu lader nodig om een AGM-accu volledig te opladen. Een oude lader kan dit niet voldoende en hier door zit de accu niet vol

Hoewel AGM-accu's veel kunnen hebben is een diepe ontlading zoals TS nu heeft gehad, genoeg om ze tot oud lood te verklaren

De symptonen die TS opgeeft wijzen op een defecte accu tgv een te diepe ontlading. De oorzaak zal achterhaald moeten worden.


Een clandestine verbruiker is een mogelijke oorzaak. Een lekstroom meting over 12 uur dmv een ampere tang en een scope zal hier meer inzicht in geven
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!