Achterdeur speakers Polo 6R vervangen

Erwin1992

Nieuw lid
Goedemorgen,

Mijn polo 6R BM uit 2011 is uitgerust met een RNS310 radio en 6 speakers. Nu hebben de speakers in de achterdeuren niet bepaald een dynamisch geluid en zou deze graag willen vervangen door een co-axial set (inclusief het dempen van de deuren achter). Nu las ik ergens dat wanneer je 4 speakers hebt en je er dus 2 bij plaatst je dit moet programmeren om foutcodes tegen te gaan.

Mijn vraag is dus, heeft het nut om een co-axial set te monteren of stuurt de RNS310 géén hoge tonen uit naar de achterspeakers? Daarnaast, weet iemand de maximale inbouwdiepte van de achterdeuren?

ps, ik heb uit mijn eerder auto nog een compo-set liggen (ook Ø165). Kan ik de woofers 1 op 1 overplaatsen naar de voordeuren, zonder tussenkomst van het filter, of zijn de originele woofers passief gefilterd?.

Ik maak graag gebruik van jullie kennis en hoop dan ook op deze manier een helpend antwoord te mogen ontvangen. Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

Erwin

Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R 
Mijn polo 6R BM uit 2011 is uitgerust met een RNS310 radio en 6 speakers. Nu hebben de speakers in de achterdeuren niet bepaald een dynamisch geluid en zou deze graag willen vervangen door een co-axial set (inclusief het dempen van de deuren achter). Nu las ik ergens dat wanneer je 4 speakers hebt en je er dus 2 bij plaatst je dit moet programmeren om foutcodes tegen te gaan.

heb je er nu 4 of 6? Ik gok 4 in de deuren + 2 tweeters in de a-stijlen? Dan hoef je niks te programmeren en staat alles goed voor 4x deuren + 2x speakers.

Anyway, co-axiale speakers (speakers met meerdere conussen op 1 frame).
Ik weet niet of de plaatsing van de speakers in de achterdeuren wel zo gunstig is voor de hoge tonen. Tweeters laag en 'verstopt' lijkt me niet echt ideaal.
Anyway, de tweeters en speakers voor staan parallel geschakeld, dus zitten op hetzelfde signaal. In ETKA/ELSA geen actieve filters te vinden. Dus co-axiaal zou gewoon mogelijk moeten zijn in de voordeur.

Voor de achterdeur weet ik het niet. Je kunt eens proberen om gewoon de tweeters in je a-stijl aan te sluiten op de uitgang voor de achterspeakers. Dan weet je het snel genoeg.

165mm past iig gewoon in de Polo, voor en achter.

Dank voor uw snelle bericht. Ik heb inderdaad 6 speakers in mijn Polo. Ik ben het totaal met u eens dat co-axiale speakers niet het meest gunstige geluidsbeeld geven. Met betrekking tot de achterdeuren is dit wel de meest eenvoudige oplossing om toch, mits de RNS unit dit uitstuurt, enig hoog achterin te verkrijgen.

Het plan was om enkel de woofer in de voordeur te vervangen voor de woofer uit de compo-set. Zoals ik begrijp gaat dit zonder tussenkomst van het filter uit de compo-set niet werken. (ik ben overigens best tevreden over de originele tweeters en laat deze dan ook graag zitten) Om eerlijk te zijn kijk ik er best tegen op om de gehele kabelboom van de voordeuren aan te moeten passen voor het integreren van een compo-set. Natuurlijk is dit geen hogere wiskunde en krijg ik het vast wel voor elkaar. Maar toch, in een relatief jonge auto vind ik dat best rigoureus. Vandaar deze werkwijze/plan;).

Ik ga uw tip omtrent het aansluiten van een tweeter op de achteruitgangen eens proberen. Als ik hoog ontvang, waar ik dan wel vanuit ga als de woofers/tweeters voor parallel geschakeld zijn, heeft het plaatsen van co-axiale drivers wellicht een gunstig effect.

Mocht iemand nog weten wat de maximale inbouwdiepte is, hoor ik dat natuurlijk graag. Ik kan het zo snel niet vinden op het internet.

Volkswagen  Polo 6R 
je kunt altijd 2 extra kabelbomen halen voor de voordeur, gebruikt kosten die je ook niet de kop (25 euro stuk?). dan kun je daar naar hartelust in knippen en plakken en later weer terug door de originele kabelbomen erin te hangen

Goed idee. Ben handig met de soldeerbout end. maar vind het toch ergens zonde. Ik ga er mee aan de slag. Dank voor uw input.
Als eerste de deuren voor maar eens dempen. De vorige eigenaar heeft klaarblijkelijk een schadegevalletje gehad waarbij de bijrijdersdeur is gespoten. Hierbij is ook het deurpaneel los geweest en is er een rammeltje achtergebleven, bij bepaalde bass-soorten. Erger me er mateloos aan.

Volkswagen  Polo 6R 
Ik zal voortaan "je" zeggen:p

Zover ik weet ligt er niets in maar een check kan altijd haha. Vermoed dat het paneel, het plastic om het zo maar te noemen, mee resoneert en daarbij het koetswerk van de deur raakt. Super ergerlijk! Ik hoop dat het dempen hierbij uitkomst biedt. Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan bijgeluiden die er niet horen te zijn. Dan is het genieten er wel af. (Soort van autisme laten we maar zeggen:yum:) Dat is ook de reden dat ik de achterspeakers wil vervangen. Af en toe merk ik een knispering van achter komen waar ik niet blij van word.

Trouwens, voordat ik aan de panelen begin te scheuren/trekken. Blijven de clips over het algemeen en beetje heel of is het raadzaam eerst een partijtje nieuwe in huis te halen?

Volkswagen  Polo 6R 
Gewoon een gevalletje wie niet waagt wie niet wint begrijp ik. Die clipjes zijn vast relatief goed leverbaar verwacht ik. Zal eerst het e.e.a. bestellen qua demping, speakerringen, speakers en verloopkabeltjes van originele stekker naar speaker-aansluiting. Hoop dat ik nog een max inbouwdiepte tegenkom. Anders wordt het giswerk:grin:

Volkswagen  Polo 6R 
Kijk eens! Super.

Hoewel dit voor de Fronts geldt zal dit vast ook achter het geval zijn.

Je kan beter zoeken dan ik:mask:

Volkswagen  Polo 6R 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!