Advies momentsleutel

Ik ben van plan klein onderhoud zelf te gaan doen zoals olie verversen, bougies etc. Uiteraard begint dat met het aanschaffen van een momentsleutel. Ik zie dat er nogal wat in omloop is. Graag zou ik wat advies willen van de ervaren techneuten wat voor mij het meest geschikt zou zijn qua bereik en waar verder rekening mee te houden.
 
Volkswagen  Cross Polo 6R  1.2 TSI 105 PK 
Voor zover ik kan zien begint die bij 80nm, voor bougies lijkt me dat niet geschikt aangezien dat aanhaalmoment 28nm is.
Ja ik gebruik deze inderdaad eigenlijk alleen voor de slotbouten.
Ik weet niet welk merk m'n andere is.
Is wel een stuk kleiner dat die van de LIDL
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter B.
Ik zie hier een set van 2 staan van HBM.


Zou dit afdoende zijn?
 
Volkswagen  Cross Polo 6R  1.2 TSI 105 PK 
Ik heb deze bij HBM besteld, https://www.hbm-machines.com/nl/p/h...e-momentmeter-van-10-tot-200-nm-met-12-opname
komt vanmiddag binnen, of het wat is zien we dan wel weer.
Ik heb ook nog een gewone momentsleutel welke ik al jaren gebruik, het nadeel van deze vind ik dat je de veer iedere keer weer naar nul moet zetten.
De aangekochte electronische ga ik proberen en vergelijken met de gewone, het resultaat komt t.z.t. hier te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter B.
Ik heb deze bij HBM besteld, https://www.hbm-machines.com/nl/p/h...e-momentmeter-van-10-tot-200-nm-met-12-opname
komt vanmiddag binnen, of het wat is zien we dan wel weer.
Ik heb ook nog een gewone momentsleutel welke ik al jaren gebruik, het nadeel van deze vind ik dat je de veer iedere keer weer naar nul moet zetten.
De aangekochte electronische ga ik proberen en vergelijken met de gewone, het resultaat komt t.z.t. hier te zien.
Die had ik ook al gezien ja. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.
 
Volkswagen  Cross Polo 6R  1.2 TSI 105 PK 
Bougies aandraaien op c.a. 25nm, of aandraaien met de hand tot je niet verder kunt en daarna met een sleutel nog een kwartslag vaster zetten. Dan zitten ze goed en dichten nog prima af!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Peter B.
Zelf heb ik een WGB momentsleutel, van de Hornbach. Groot bereik en tot dusver (3 jaar gebruik) erg secuur en accuraat.

Daarnaast heb ik voor 10-40nm een tweede sleutel. Deze van een verkoper Marktplaats gekocht. Ook ong. €100.

Eigenlijk zolang er een eik-rapport bij zit vertrouw ik het wel voor eigen gebruik van een budget merk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter B.
Zelf heb ik 3 momentsleutels (5-25)(10-60)(een tot 250) gebruik ze nooit. Af en toe een kopbout van een motor maar verder dan dat kom ik niet. Enige wat misschien handig voor jou zou zijn, is een voor de olieplug aangezien deze vaak te vast wordt gedraaid. Zou ik een moeten kiezen is het de 10-60 sleutel, merkt maakt geen fluit uit. Zo kun je m6 tm m10 op moment zetten.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: Peter B.
Ik gebruik de momentsleutel altijd om mijn wielen na te trekken bij het wisselen van zomer naar winterbanden en andersom natuurlijk. Zijn hele tabellen te vinden op internet hoeveel NM een wiel van welk merk of type auto moet hebben. Hele kleine heb ik voor mijn BMW omdat ik daar handmatig de kleppen moet stellen en de kop met 9NM aangehaald moet worden.
Voor de velgen gebruik ik wel een speciale dop met teflon laag om de LM velgen te beschermen.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Ik heb deze bij HBM besteld, https://www.hbm-machines.com/nl/p/h...e-momentmeter-van-10-tot-200-nm-met-12-opname
het resultaat komt t.z.t. hier te zien.
Mijn resultaat is volle tevredenheid.
Bij aantrekken begint het ledje te knipperen (erg fel dus daar houd ik mijn duim op), dan kan men op het schermpje de waarde zien, bij de vooraf ingestelde waarde (bij de Polo 120) gaat er ook nog een pieper af en brand de led constant.
Aantrekwaarde gecontroleerd met een normale momentsleutel en deze was hetzelfde.
Ik ben tevreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter B. en iichel
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!