Afslaan motor

Goedendag allemaal,

Ik heb een Polo 9N1 uit 2002 met een 1.4 16v BBY motor.
Ik heb hem nu bijna al een jaar. Ik kocht hem met wat mankementjes, zoals: Slechte banden, en een foutmelding in het motormanagement.
Die foutmelding bleek te maken te hebben met een niet functionerende N80 (tankventilatieklep). Hij gaf toen foutcode 16825 (Incorrect flow EVAP Sys).
Aangezien ik de EGR klep niet vertrouwde, heb ik deze ok ver vangen voor een nieuwe klep van het met Pierburg.

Nadat de klep vervangen was, ging het goed voor een week. Toen ineens sloeg de motor af op de rijksweg, zonder iets dat hij vantevoren iets liet blijken.
Vervolgens was de motor voor geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. De startmotor gaat prima rond. Er is compressie. En de toerenteller geef een toerental aan tijdens het starten.
Na een half uurtje start de motor zonder problemen, en rijd weer goed. Waar ik wel ben achter gekomen zij de volgende dingen:
Tijdens de storing:
-Treed op als het nat weer is.
-Zit alleen foutcode 17884 (EGR klep open circuit)

Als ik met een plantenspuit de EGR klep nat maak gebeurt er niets met een draaiende motor.
Maar als ik in de buurt van de startmotor spuit, slaat de motor af.
Nu verdenk ik de kabelboom, Heeft iemand ook zo iets meegemaakt?
En waarom geeft hij de schuld aan de EGR klep? Deze is een half jaar oud. (Splinter nieuw gekocht)
Ik hoor graag wat jullie denken!
En alvast bedankt voor het meedenken!!
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v BBY 2002 
Hoi! als ik het goed heb, zit de startmotor aan de achterkant van het blok?
Daar zit de klopsensor, aansluiting van de EGRklep naar je inlaat.

Als je de voorkant van het blok bedoeld (kant van de uitlaat) dan kan dan heel wat verklaren, hier word namelijk de motor aangesloten op de kabelboom van de auto zelf. Als daar een slecht contact zit, en je maakt m nat, dan zal de ECU dit meteen detecteren.

ik zou zeggen: trek alle stekkers een keer los, maak ze schoon met contactspray en druk ze weer in elkaar. (haal wel je accupool los voor je dit doet, anders geheid een storing in je gasklep)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
De egr klep en de uitlaat zit inderdaad aan de voorzijde. De gasklep en egr klep kan ik zo weer inleren. Ik heb VCDS. Dus foutmelding kan ik ook zo wissen. :) Maar ik zal eens kijken of jouw tip wil werken. Alvast bedankt voor het advies!
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v BBY 2002 
Waarschijnlijk heb ik het gevonden: zodra ik de egr klep los trek, loopt de motor weer. Koppel ik de klep weer aan, valt de motor uit.
Vandaag een nieuwe klep gemonteerd. En tot nu toe: so far so good! Big Grin
Bedankt voor alle tips!!!
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v BBY 2002 
  • Leuk
Waarderingen: kawazxr
kleine tip: dop die verrekte EGR af. levert alleen maar problemen op.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Die egr kan ik helaas niet afdoppen. Dan krijg ik een foutmelding van een incorrecte flow EVAP system.
Maar tot nu toe blijft de Polo goed werken!
Ook heb ik de aanleerwaarden gereset. Dan krijg je een andere motor voor terug! Alleen moet je dan wel nog even opnieuw de gas- en egrklep inleren.
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v BBY 2002 
aah! kijk! mooi dat het probleem opgelost is! wel raar dat de EGR niet afgedopt kan worden... word de wagen ook nog zuiniger van..
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Nou, Helaas te vroeg gejuicht. Gisteren ging het motormanagmentlampke weer branden.. Zodadelijk maar eens uitlezen....

Ander vraagje: zijn er mensen die een Software update kunnen doen aan de ECU?
Ik kwam er namelijk achter dat mijn ECU nogal een aantal versies achter loopt..
Of ben ik alleen aan de dealer overgeleverd?
En wat vraagt een dealer voor zo'n update?
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v BBY 2002 
Ik heb de wagen net uitgelezen. Er zat foutcode 16825: EVAP emission control Sys: Incorrect flow.
Wederom is de N80 klep kapot.
Deze heb ik 3 weken geleden splinternieuw gekocht en geplaatst.
Ik heb een EVAP test gedraaid, en deze was niet goed.
Gelukkig had ik de oude klep bewaard.
De klep tikte niet meer als de motor op bedrijfstemperatuur was.
De oude klep was ook splinternieuw gekocht.
Deze klep werkte nog wel.
Nadat ik die vervangen had, en de motor de EVAP test gedraaid heb, was deze weer in orde.
Deze klep tikt ook weer.
Iemand enig idee waarom die N80 klep (tankontluchting klep) zo snel kapot gaat?
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v BBY 2002 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!