Airco onderhoud?

Cruz

Bekend lid
883
315
72
Laten jullie bij je beurt ook een airco onderhoudsbeurt uitvoeren en om de hoeveel jaar? Mijn Polo AW is 3 jaar oud 24.000km met nog 1 jaar fabrieksgarantie en vorig jaar heb ik een olie en inspectie beurt gehad.

Vandaag kreeg ik een belletje voor een afspraak voor de inspectiebeurt en remvloeistof vervangen kennelijk moet dit na 3 jaar net zoals de airco onderhoudsbeurt 180€. Met dat laatste vraag ik mij af is dit nodig gezien mijn lage km dacht misschien om het volgende jaar te laten doen.. ze gaven wel aan om de airco onderhoud elke 3 jaar te doen.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Remvloeistof klopt, dit is als de auto nieuw is 3 jaar, na dit 3e jaar is het om de 2 jaar.

Maar die airco vind ik persoonlijk beetje onzin.
Thanks kun je dat toelichten waarom je dit onzin vindt? Ik begreep dat een airco niet onderhoudsvrij is en elk jaar koude middel verliest. Ik bedoel dus niet de check maar echt het 3 jaarlijkse onderhoud volgens VW. ANWB zegt overigens 5 jaar.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
één keer om de 2j je airco laten nakijken raad ik toch wel aan hoor. zeker een reiniging/onstmetting behandeling kan ik je aanraden. (je zal het verschil wel merken/ruiken. samen met een goede antibacteriële interieur filter) zeker als je de airco langere periodes niet gebruik, ongeacht of je veel of weinig km maakt. je krijgt namelijk bacteriën vorming in de luchtkanalen bij te lang niet gebruiken. daarmee dat er aangeraden wordt om op regelmatige basis je airco te gebruiken zowel zomer als winter.
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
Ik ben het eens met @Robin
Met remmen wil je geen risico's nemen. Remvloeistof is hygroscopisch, dat wilt zeggen dat deze vocht aantrekt en opneemt. Dit vocht wordt stoom/damp wanneer je remmen warm worden.
Remvloeistof is niet samendrukbaar, stoom/damp wel.
Hoe meer vocht er in je remvloeistof zit, hoe meer je dit samendrukt ipv de remblok tegen je remschijf te duwen.
Je remwerking kan dus zeker afnemen als je de remvloeistof niet tijdig vervangt.

Daarinboven zorgt dit vocht er ook voor dat je remleidingen van binnen uit kunnen oxideren en roesten. In verse remvloeistof zit nieuwe anti-corrosie middel waardoor je leidingen opnieuw beschermd worden.

Betreft de airco, als jij vindt dat deze niet fris meer ruikt of niet genoeg koelt, kan je deze laten onderhouden en/of bijvullen. Maar preventief zie ik er ook niet erg veel nut aan.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Cruz
Thanks kun je dat toelichten waarom je dit onzin vindt? Ik begreep dat een airco niet onderhoudsvrij is en elk jaar koude middel verliest. Ik bedoel dus niet de check maar echt het 3 jaarlijkse onderhoud volgens VW. ANWB zegt overigens 5 jaar.
Na 3 jaar de airco al een beurt geven, dus nieuwe olie/koudemiddel/fluor vind ik persoonlijk erg overdreven.
Meestal deden wij in de garage rond de 5 jaar aanraden om eens te controleren.

Geur behanding dmv zo een flesje (ik vind het altijd stinken) heb ik persoonlijk ook nooit echt wonderen van gezien/geroken.
Indien je dat doet doe het dan volgens de gebruiksaanwijzing en vervang altijd het interieur filter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cruz
Na 3 jaar de airco al een beurt geven, dus nieuwe olie/koudemiddel/fluor vind ik persoonlijk erg overdreven.
Meestal deden wij in de garage rond de 5 jaar aanraden om eens te controleren.

Geur behanding dmv zo een flesje (ik vind het altijd stinken) heb ik persoonlijk ook nooit echt wonderen van gezien/geroken.
Indien je dat doet doe het dan volgens de gebruiksaanwijzing en vervang altijd het interieur filter.
Thanks zal ik dit ook aanhouden 5 jaar. Het is meer dat ik garantie heb tot augustus 2022. Stel dat er een probleem is niet dat VW zegt ja je hebt geen onderhoud laten plegen..
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!