Het doel is relatief goed geluid uit de standaard RCD-310 te krijgen. Ik wilde per se de standaard radio met stuurbediening erin hebben, omdat ik het mooier vind en het minder diefstalgevoelig is dan een dure dubbeldin headunit. Ook is de bediening van de standaard VW radios heel prettig.
Dat betekend dus dat je voor goed geluid in ieder geval de speakers moet vervangen, en een losse versterken met high level input is eigenlijk ook nodig omdat je anders het rendement uit betere speakers niet haalt. Ik heb gekozen voor Polk Audio speakers, voor zit er een MM6501 compo in. Achter een MM651 coax.

Voor de versterker heb ik gekozen voor een Blaupunkt THA 475. Je kan deze versterken eventueel zonder knippen in je kabelboom of kabels trekken met een standaard VW radio gebruiken, mits je de standaard speakersnoeren gebruikt. Ik heb hier niet voor gekozen, de versterker ligt achterin de auto met nieuwe bekabeling. Maar ik heb wel de stekkers gebruikt zodat alles makkelijk terug naar standaard te brengen is als ik de auto verkoop. En er zit ook gelijk een line out op waar ik de actieve sub mee aan kon sturen, dat kan met de radio namelijk niet.

Hier wat foto's van de inbouw, ik heb ook gelijk de deuren laten ontdreunen en dempen. Dat klinkt vrij overdreven, maar dit maakt in geluidskwaliteit zoveel uit dat je je afvraagt waarom dit niet af fabriek al gedaan wordt.
http://www.gehringprojects.com/2013-07-26-16.04.01.jpg
Achterin ligt ook een kleine sub, de Pioneer TS-WX77A die ik nog uit mijn vorige auto had. Prima sub voor als je gewoon muziek wil luisteren op een normaal volume.
Omdat ik de sub niet zo solide vond klinken in de Polo, ben ik begonnen wat dingen aan de achterbak aan te passen. Ik wil het reservewiel eruit hebben, want die ruimte kan ik goed gebruiken als extra kofferruimte. De kuip waar het wiel in lag moest ook wat gedempt worden, op sommige plekken was het niet nodig. Dit is Silent Coat Extreme, ik had het nog niet eerder gebruikt maar het is wat voordeliger dan Dynamat en voor mijn gevoel precies hetzelfde. Helemaal bedekken was niet nodig, ik alleen de plekken die hol klonken en resoneerden gedaan.

De afdekplaat van het reservewiel rammelde ook een beetje, ik heb de rubbertjes die erop zaten vervangen door een rand Silent Coat Noise Isolator. Nu ligt de plaat wat vaster en is de ruimte ook meer geluidsdicht. Midden op de plaat nog een plaat Silent Coat extreme om te verzwaren, en daaroverheen Silent Coat Absorber. Als de plaat nu nog niet solide voelt zet ik er nog een 'pootje' onder die op de bodem van de reservewiel ruimte rust.

De sub konk het beste met éen deel van de achterbank plat, maar dan heb je vrij veel afrolgeluid van de achterste wielkasten. Dus ook meteen aangepakt. Eerst ondreunen:

Dan de hele wielkast in de Noise Isolator. Let ook op het paneeltje achter de gordelspanner, dit is echt een holle ruimte die heel erg doorklinkt dus ook ontdreunt en later nog geisoleerd.

Dit is de binnenkant van het plastic van de wielkast, dit heb ik ook nog eens met Sound Absorber gedempt.

Dat is het voorlopig, ik moet in de achterdeur ook nog wat veranderen dus daar zal ik ook foto's van maken binnenkort.
Dat betekend dus dat je voor goed geluid in ieder geval de speakers moet vervangen, en een losse versterken met high level input is eigenlijk ook nodig omdat je anders het rendement uit betere speakers niet haalt. Ik heb gekozen voor Polk Audio speakers, voor zit er een MM6501 compo in. Achter een MM651 coax.

Voor de versterker heb ik gekozen voor een Blaupunkt THA 475. Je kan deze versterken eventueel zonder knippen in je kabelboom of kabels trekken met een standaard VW radio gebruiken, mits je de standaard speakersnoeren gebruikt. Ik heb hier niet voor gekozen, de versterker ligt achterin de auto met nieuwe bekabeling. Maar ik heb wel de stekkers gebruikt zodat alles makkelijk terug naar standaard te brengen is als ik de auto verkoop. En er zit ook gelijk een line out op waar ik de actieve sub mee aan kon sturen, dat kan met de radio namelijk niet.

Hier wat foto's van de inbouw, ik heb ook gelijk de deuren laten ontdreunen en dempen. Dat klinkt vrij overdreven, maar dit maakt in geluidskwaliteit zoveel uit dat je je afvraagt waarom dit niet af fabriek al gedaan wordt.
http://www.gehringprojects.com/2013-07-26-16.04.01.jpg
Achterin ligt ook een kleine sub, de Pioneer TS-WX77A die ik nog uit mijn vorige auto had. Prima sub voor als je gewoon muziek wil luisteren op een normaal volume.
Omdat ik de sub niet zo solide vond klinken in de Polo, ben ik begonnen wat dingen aan de achterbak aan te passen. Ik wil het reservewiel eruit hebben, want die ruimte kan ik goed gebruiken als extra kofferruimte. De kuip waar het wiel in lag moest ook wat gedempt worden, op sommige plekken was het niet nodig. Dit is Silent Coat Extreme, ik had het nog niet eerder gebruikt maar het is wat voordeliger dan Dynamat en voor mijn gevoel precies hetzelfde. Helemaal bedekken was niet nodig, ik alleen de plekken die hol klonken en resoneerden gedaan.

De afdekplaat van het reservewiel rammelde ook een beetje, ik heb de rubbertjes die erop zaten vervangen door een rand Silent Coat Noise Isolator. Nu ligt de plaat wat vaster en is de ruimte ook meer geluidsdicht. Midden op de plaat nog een plaat Silent Coat extreme om te verzwaren, en daaroverheen Silent Coat Absorber. Als de plaat nu nog niet solide voelt zet ik er nog een 'pootje' onder die op de bodem van de reservewiel ruimte rust.

De sub konk het beste met éen deel van de achterbank plat, maar dan heb je vrij veel afrolgeluid van de achterste wielkasten. Dus ook meteen aangepakt. Eerst ondreunen:

Dan de hele wielkast in de Noise Isolator. Let ook op het paneeltje achter de gordelspanner, dit is echt een holle ruimte die heel erg doorklinkt dus ook ontdreunt en later nog geisoleerd.

Dit is de binnenkant van het plastic van de wielkast, dit heb ik ook nog eens met Sound Absorber gedempt.

Dat is het voorlopig, ik moet in de achterdeur ook nog wat veranderen dus daar zal ik ook foto's van maken binnenkort.