Auto trekt slecht op

SH93

Nieuw lid
Zodra ik van versnelling 4 naar 5 ga dan trekt de auto heeel traag op. Eigenlijk armoedig wil ik het noemen, de snelheidsmeter neemt met moeite toe. Zodra die 85 passeert, dan stijgt ie wel snel maar hoe zou dit komen?
 
VW  Polo 
Ja.. maar als jij snel wilt rijden moet je niet naar de optimaal zuinige schakelindicatie kijken.
Dat leer je ook bij je rijles:tonguewink: langer doortrekken in een versnelling.

Nogmaals je rijd in een “trage” diesel met 3 cilinders, deze motor moet je echt wel tussen de 2 en 3000 toeren houden om überhaupt een beetje vaart te kunnen maken.

Als je hem laat chippen word dit al een stuk beter.
Maar hier zullen vast mensen op reageren.
@Catunambu heeft ervaring met deze motor :p
 
Mijne is ook traag hoor onder de 85km/h in de 5, bij de 90+ begint die turbo pas te trekken. Gewoon versnelling lager pakken is normaal.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE 
  • Leuk
Waarderingen: SH93
Je hoeft echt niet absurd lang door te trekken, maar wat de schakelindicator aangeeft (en de DSG zonder aanpassing doet), is echt belachelijk vroeg. Als ik in zo'n leenauto rijd, trek ik me er niets van aan. Gewoon iets langer doortrekken en op het gehoor opschakelen. Het heeft allemaal te maken met emissie eisen en "het nieuwe rijden", maar het komt de driveability niet ten goede. En je motortje uiteindelijk ook niet.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels 
  • Leuk
Waarderingen: SH93
Zodra ik van versnelling 4 naar 5 ga dan trekt de auto heeel traag op. Eigenlijk armoedig wil ik het noemen, de snelheidsmeter neemt met moeite toe. Zodra die 85 passeert, dan stijgt ie wel snel maar hoe zou dit komen?
Is het altijd zo geweest? Of heb je de indruk dat hij voordien beter reed?
 
Volkswagen  Polo R-Line '16 
Je kan je Polo altijd laten chippen. Dan merk je zeker verschil. Meestal kan je dan meteen je EGR laten uitschakelen + afdoppen als dat nog niet gebeurd is. :cool:
 
Saab  9-3 Vector 2008 
Ja.. maar als jij snel wilt rijden moet je niet naar de optimaal zuinige schakelindicatie kijken.
Dat leer je ook bij je rijles:tonguewink: langer doortrekken in een versnelling.

Nogmaals je rijd in een “trage” diesel met 3 cilinders, deze motor moet je echt wel tussen de 2 en 3000 toeren houden om überhaupt een beetje vaart te kunnen maken.

Als je hem laat chippen word dit al een stuk beter.
Maar hier zullen vast mensen op reageren.
@Catunambu heeft ervaring met deze motor Stick Out Tongue
Ghehehe!
Ja zeker heb ik ervaring met die motor! En inderdaad, die schakelindicator is een leuke ambiant light! Ik heb die schakelindicator enkel gebruikt om te kijken wat VW onder "zuinig" schaalt. Nouja, niet van de plek komen dus!

Daarnaast is het ook niet fijn voor je mechaniek om zo laag in de toeren te rijden. Toen ik mijn auto kocht was deze zeer lui en traag. Mijn idee was ook dat de vorige eigenaar de auto heeft gereden op de schakelindicator. Zelf heb ik dit zelden tot bijna nooit gedaan en de auto werd helderop vlotter na verloop van de kilometers!
Bij 210.000 de koppeling vervangen, de volgende constateringen gedaan:
- vliegwiel had "hotspots" (laag vermogen onderin dus te vaak met hoog toerental van de plek komen)
- tangiaalveren van de koppelingsplaat zaten los (zittingen uitgesleten)
- Center/naaf van de koppelingsplaat zat los en had forse speling (in rotatierichting)
- Na vervangen van de koppeling werd de auto helderop rustiger in de cabine.

Conclusie:
Door het rijden in lage toeren is de koppelingsplaat kapot geslagen, 3 cilinders leveren niet een heel mooi koppelgrafiek waardoor de tangiaalveren van de koppelingsplaat elke verbrandingsslag proberen om de klap te dempen zodat deze niet door de rest van je aandrijflijn gaat. Het rijden in lage toeren is killing voor je auto. De reden dat die schakelindicator erin zit is omdat onze vrienden van de EU dit eisen van de fabrikant. Zij vragen de fabrikant om de auto zo te ontwerpen dat deze de bestuurder stimuleerd om zo zuinig/uitstootvrij als mogelijk te rijden.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!