Automaat olie vervangen; iemand ervaring?

Hoi!

Zit er aan de denken om de olie uit de versnellingsbak van mijn automaat te laten vervangen. Als ik er over Google kom ik vanalles over flushen tegen en de gigantische prijzen ervan. Ik denk dat het vervangen en daarna lekker rijden voldoende "flusht" en mogelijk vuil verdunt dat dat voldoende moet zijn.
De dealer zal onnodig hoge kosten rekenen ervoor. Iemand ooit dit laten doen bij een gewone garage?
Eerste instantie het idee gehad het zelf te doen maar hiervoor moet je de temperatuur uit kunnen lezen van de versnellingsbak en de olie er uit kunnen pompen...
Tips, ervaringen, ideeën, alles is welkom! :mrgreen:
-
Christel

Volkswagen  Polo 9N3 
ik heb het nog niet gedaan wel had het te maken met een natte en droge koppeling zo iets staat me bij.

de olie van de dsg schijnt vrij makkelijk te vervangen te zijn maar de olie van de mechatronica (dacht ik ) (zwart kastje)

is wel erg lastig doordat dan de hele dsg los zou moeten althans zo is het bij mijn dsg

Volkswagen  Polo GTI 
Klopt! Het is geen DSG. De info die in mijn Haynes monteur boek staat, gaat puur over aanvullen. Komt nogal nauw met uitzettingscoëfficiënt van de olie. het overstort ventiel is blijkbaar zo geplaatst dat wanner de olie tussen de 30 en 40 Graden is je hem af kun vullen (horizontaal natuurlijk :P) Allemaal specie zaken die ik niet kan controleren, dus begin er niet aan. Gebruik m dagelijks dus een ongelukkige fout kan ik me niet permitteren!

Volkswagen  Polo 9N3 
Wat je zou kunnen proberen is om TPR Powerflush te mailen, die staan 'hoog' aangeschreven in de Volvo wereld op het gebied van (conventionele) automaten spoelen. Zij weten wel het één en ander van Volkswagens.

.  . 
@Grunschris "Voake bej te bange" roepen we hier in Drenthe. Maar als je t niet aandurft, begin er vooral niet aan en breng de auto weg naar een expert die hier echt verstand van heeft!

Overigens komt het allemaal niet zo extreem nauw als ze je willen laten geloven hoor! als je de oude olie eraf laat lopen en er nieuwe op zet, moet voldoende wezen. Echter kan dit ook juist problemen met de bak triggeren. Dit is ook een risico met een flush. Het is maar waar je zelf prettig bij voelt!

Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Flushen wil ik niet doen omdat dat door de hoeveelheid olie die gebruikt wordt ontzettend duur wordt, en dat er vuil door los kan komen waar je anders geen last van zou hebben. Wagentje is 10 jaar oud en schakelen gaat traag en schokkerig als die koud is. Eenmaal warm doet die het perfect. Denk zelf dat er door de jaren heen vuil/vocht is opgenomen door die olie wat hem dikker maakt en traag als die koud is. Ik ga die powerflush eens benaderen.
Haha Jaa misschien wel wat bang, maar zelf aftappen kan ik niet omdat er geen drain dop is op het laagste punt, je zult hem dus met een pompje leeg moeten zuigen. Die spullen heb ik helaas niet! Thanks voor het meedenken!

Volkswagen  Polo 9N3 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!