Bart's Polo 6R 1.2 TSI Comfortline op LPG

Most problems don't come on their own. Nu een kapotte waterpomp, waarschijnlijk omdat het vacuum systeem nu wel fatsoenlijk werkt. De Polo TSI heeft een waterpomp met vacuum aansluiting, om de motor sneller te doen opwarmen schuift er een 'sleeve' (mouw) over de impeller heen. Hierdoor is er minder koelvloeistofstroom in de motor waardoor hij sneller opwarmt.

Ik had nu op de snelweg continu een temperatuur van 102°C en hoger. Da's niet goed, zeker niet als je 100kmh rijdt in rustig verkeer, zonder tegenwind of heuvels. In de onderstaande foto kan je zien wat ik bedoel, boven is de 'sleeve' in normale stand, onderaan zoals het bij koude motor met vacuum wordt geregeld. dus nu maar weer de waterpomp vervangen. Zo blijven we wel onder de pannen :tearsofjoy:

Mogelijk is de impeller zelf kapot (zwart plastic ding), komt ook vaak bij VW waterpompen. Anyways, ik ga het proberen fixen. Momenteel moet hij toch maar weer even aan de kant staan helaas! :disrelieved:

Polo TSI waterpomp.JPG
Probleem is opgelost! Overhaast heb ik nog de thermostaat vervangen, meer omdat ik te snel was om weer een proefrit te maken. De 1.2 TSI CBZ motoren laten zich niet heel makkelijk ontluchten namelijk, vooral omdat zonder vacuum de auto ruk loopt en als je de waterpomp vacuum laat bedienen is er te weinig flow om lucht uit het koelsysteem te drukken!

Ik had temperaturen van 103°C met binnendoor rijden. Nu is dit weer 93-95°C. Dus perfect! Op de snelweg 97-99°C. Dus toppie!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Het zit niet mee overigens. Ik zei eerder al van de P0171, maar na het lange stationair lopen kreeg ik weer P0171. Ik vreesde al voor vervuilde injectoren. Ik reed vandaag de snelweg op, na een kilometer of 5 besloot ik op benzine te gaan rijden en na ene paar kilometers voelde ik wat schokken. Ik besloot maar de eerste afslag te pakken en de koppeling in te trappen. Auto viel uit, gaat niet meer aan.

Benzinelucht was te ruiken. Ik vrees dat er een injector vervuild is en daardoor niet meer afsluit. Wordt vervolgd. Beetje somber verhaal dit, ik had ergens mijn baan opgezegd, was elders begonnen - gestopt in mijn proeftijd en nu geen inkomen meer, geen auto meer. Beetje jammer o_O:( 2022 eindigt qua materiaal niet best. Gelukkig heb ik zelf niks.

Eindstand 305.000km. Game over voor de polo. Hopelijk krijg ik hem weer snel op de baan! Ik ga in elk geval de injectoren ultrasoon proberen te reinigen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Het zit niet mee overigens. Ik zei eerder al van de P0171, maar na het lange stationair lopen kreeg ik weer P0171. Ik vreesde al voor vervuilde injectoren. Ik reed vandaag de snelweg op, na een kilometer of 5 besloot ik op benzine te gaan rijden en na ene paar kilometers voelde ik wat schokken. Ik besloot maar de eerste afslag te pakken en de koppeling in te trappen. Auto viel uit, gaat niet meer aan.

Benzinelucht was te ruiken. Ik vrees dat er een injector vervuild is en daardoor niet meer afsluit. Wordt vervolgd. Beetje somber verhaal dit, ik had ergens mijn baan opgezegd, was elders begonnen - gestopt in mijn proeftijd en nu geen inkomen meer, geen auto meer. Beetje jammer o_O:( 2022 eindigt qua materiaal niet best. Gelukkig heb ik zelf niks.

Eindstand 305.000km. Game over voor de polo. Hopelijk krijg ik hem weer snel op de baan! Ik ga in elk geval de injectoren ultrasoon proberen te reinigen.

Balen man, hopelijk valt het mee...
 
Afgesleept en binnen gereden. Oliepeil is niet toegenomen, dus dat is een goed teken. Ik ben benieuwd, volgende week ga ik de injectoren zelf in een ultrasoonbad doen. We gaan het zien! Olie ruikt nu wel naar benzine, dus ik zal hem wel meteen verversen. (als hij -weer- start) :tearsofjoy:

Garages doen dit soort reparaties niet. Als je 100 euro per uur durft te vragen dan vervang je meteen alle injectoren (uurloon is simpelweg te hoog) jammer dat we niet in Polen wonen, daar wordt nog wat gefixt :mrgreen:
59de7854-bcf5-4d33-a116-94b69047c198.jpg
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Afgesleept en binnen gereden. Oliepeil is niet toegenomen, dus dat is een goed teken. Ik ben benieuwd, volgende week ga ik de injectoren zelf in een ultrasoonbad doen. We gaan het zien! Olie ruikt nu wel naar benzine, dus ik zal hem wel meteen verversen. (als hij -weer- start) :tearsofjoy:

Garages doen dit soort reparaties niet. Als je 100 euro per uur durft te vragen dan vervang je meteen alle injectoren (uurloon is simpelweg te hoog) jammer dat we niet in Polen wonen, daar wordt nog wat gefixt :mrgreen:
59de7854-bcf5-4d33-a116-94b69047c198.jpg
Ik hoop voor je dat hij te redden is! En als dat niet zo is, word het dan weer een nieuwe Polo?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Ik hoop voor je dat hij te redden is! En als dat niet zo is, word het dan weer een nieuwe Polo?
Ja hoor dat denk ik zeker wel! mijn vorige auto was een dusdanige frikandel die ik (contant, bij handelaar, zonder bewijs) gekocht had - dat de cilinderkop gescheurd was. Dus de goedkoopste oplossing was een ruilmotor. Heb ik bij die ook gedaan, dus ik zal er alles aan doen om mijn spaarpot met LPdi in de lucht te houden :)

Dit topic beschrijft precies mijn probleem, maar dan in een 'Rocco; https://www.golfgtiforum.nl/portal/viewtopic.php?style=8&t=14035
Oplossing is een nieuwe injector. Nu stond het al langer op mijn lijstje om de nylon seals naar de verbrandingskamer te vervangen, dus die tijd is nu rijp. Ik ben van mening dat ik de injectoren ook kan reinigen, dus dat gaan we in gang zetten!


Maar een Polo zou ik zeker overwegen (erg fijne auto, compact, stil, zuinig en voordelig in alle overige kosten)! Al denk ik dat mijn volgende auto een EV gaat zijn. Maar dat kan zomaar nog 5-10 jaar weg zijn, qua performance en efficiency staat zo'n Model 3 me wel aan, maar qua merk niet. Ik zou graag een VW hebben die het vergelijkbaar doet met een LFP accu en V2G :)

En een S3 8V ook heel leuk. Toevallig ken ik een bedrijf in Duitsland dat LPG systemen bouwt zoals het ultimatum van Vialle eruit gezien zou hebben. Want tot ik een deftige EV weet te vinden, blijf ik de propaan&butaanmix stoken Big Grin En ik denk dat ik met mijn rijstijl met een EA888 met DSG ook nog wel 1 op 12 op lpg zou kunnen halen :tearsofjoy: Maar ja, mijn doel is bovenal 500.000km met de Polo halen zonder grote reparaties. Dus ik moet wel doorzetten! hehehe
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Goed, ik heb de injectoren eruit liggen, ben nu bezig met reinigen. Ik zie wel dat er veel vuil af komt, al zien de kopjes er niet heel vies uit. Wat dat betreft ook weer lof voor de LPG installatie dus :mrgreen:

Met visuele inspectie in het bougiegat zag ik niets vreemd, geen rare bougiekleur, dus ik denk dat als er schade zou zijn van een openstaande injector, dat deze schade beperkt is. Olieniveau is ook niet toegenomen.

Ik kan ze alleen helaas niet testen (op druk), dus ik kan niet zien of het inspuitbeeld veranderd. Het youtube filmpje hier boven laat dat wel zien, maar die heeft dus eerst een connector gelijmd om hem aan de carburateurreiniger vast te maken :tearsofjoy: Ik neem het voordeel van de twijfel en steek ze gewoon terug.

Ik had 4 nieuwe injectoren besteld, maar ik probeer of dit soelaas biedt. 600 euro voor 4 nieuwe squirters is niet mals natuurlijk. Ik hoop dat het werkt! Wat ik nu heb gedaan is 30 min ultrasoon reinigen per injector, terwijl hij continu pulseert met een injector tester. (zodat het kopje helemaal mooi schoon wordt.

PS: nu ik dit weet valt dit wel als onderhoud in te voeren, iets dat je elke 75.000-100.000km zou doen ofzo, bij de 1.2 TSI CBZ kan je er zo enorm makkelijk aan (turboslang weg, hogedrukpomp los en dan heb je toegang tot de injectoren). Als je ditzelfde bij de EA888 2.0 TSI moet doen, moet je heel je inlaatspruitstuk weghalen. Met zoveel werk (en pakkingen) kan je beter gewoon nieuwe injectoren steken...

193a511d-5a9b-42cd-877d-f610cbaf8f2f.jpg751cf70c-357d-42d2-b72e-3847bd1b1f19.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi en Pigeon
Auto rijdt weer! ik heb hem uiteindelijk naar de garage moeten doen. Het was een probleem met de elektra. Bij overschakelen naar benzine werd de benzinepomp niet meer ingeschakeld.

Feitelijk heb ik er dus zelf voor gezorgd (door naar benzine over te schakelen) dat ik stil kwam te staan met het effect van geen brandstof meer hebben. Dan kan je idd starten wat je wilt :tearsofjoy:

Auto rijdt weer voortreffelijk! Koud loopt de motor veel rustiger door reinigen v.d. injectoren, pakt ook een stuk lekkerder op! Reageert beter op het gas onderin.

Op naar de 4 ton! Fingers crossed :cool:Stick Out Tongue
Motorruim is iig weer een stuk schoner, de injectoren zijn weer wat vuil armer. Al bij al een winst zou ik zeggen! (vorige eigenaar had een jaar of 4 gereden terwijl dat tutje bij het kleppendeksel was afgebroken, had meerdere jaren bij de APK melding "overmatige olielekkage"- sinds ik dat ding vervangen heb geen lek meer)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Dit is 'm, wat ooit een review model was voor autojournalisten in ieder land! Vialle is helaas failliet (als je het mij vraagt doordat de directeur die uiteindelijk aan het roer was alleen bezig was zn eigen zak te vullen). Maar de auto blijft gaan, ik houd hem zo lang mogelijk in de lucht! :mrgreen: :cool:Schermafbeelding 2023-01-31 194804.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Still going strong by the way, inmiddels alweer zo'n 3000km verder (ik rijd max 200km/week) dus duurt wel lang.

Nog steeds de originele injectoren. P0171 blijft weg, fuel trims zijn stationair na een lange rit wel aan de hoge kant. Binnenkort knal ik mn nieuwe injectoren er in als ik zin heb. Ik heb voor 350 euro (4!!) nieuwe injectoren gekocht.

Vialle LPdi blijft geweldig, deze auto heeft met 308.000km al zo'n 18000EUR aan benzine kosten bespaard Big Grin
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Het probleem is inmiddels opgelost. Ik had zelf de injectoren al vervangen (ik zag TR Hamza op youtube dit bij een 2.5 TFSI preventief doen namelijk, als er eentje open blijft staan en benzine erin gutst smelt de zuiger en ben je verder van huis).

Maar dat loste het probleem niet op, starten werd beter (soms startte hij na lang stil staan heel erg slecht). Vandaag ben ik bij AISB in Venlo geweest, die hebben een lektest gedaan op mijn hogedrukpomp. Die was heel erg versleten. Ik heb er zelf al bijna 75000km mee gereden, ergens in 2014 scheen die al gereviseerd te zijn. Die kan al goed 200.000 hebben afgelegd dus.

Tankpomp ook getest, die was nog perfect. Na vervangen hogedrukpomp zijn de fueltrims weer normaal (warm stationair werden deze absurd hoog). Niet vreemd, want zelfs bij 10bar lektest kwamen er al ontzettende bellen uitzetten (pomp lag in vloeistof terwijl hij onder druk stond).

Me is a happy man, het zou mooi zijn als ik er nog 300.000 bij op weet te rijden! :mrgreen: Big Grin Alles is nu in elk geval goed gecontroleerd, dus ik ken mijn auto nog een stukje beter. Super fijn om te hebben, nu kan ik weer vol vertrouwen kachelen!

Vanmiddag nog 37L getankt voor zo'n 25 euro. Das toch bijna 600km rijden :relaxed::cool:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Is daar de meerprijs van de wegenbelasting al bij meegeteld ?
Meerprijs wegenbelasting is voor mij 3 euro per maand, dus dat zal het verschil niet maken. Dat heb ik idd wel meegeteld :)

LPG is onterecht in een verdomhoekje geplaatst, vooral door mensen die (op het internet) mekaar napraten zonder enige ervaring/achtergrondkennis. Dat is jammer. Het belastingklimaat in Nederland (met name in de lease) heeft het ook niet aantrekkelijk gemaakt. Terwijl een LPG auto wel degelijk schoner is dan dezelfde auto die op benzine doorrijdt! ;)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!