Blue Motion met beredere banden?

Hallo,

Over een week ben ik in het bezit van een niewe polo bluemotion. Deze wordt geleverd met de orginele velgen incl. winterbanden, gezien de winter voor de deur staat.
Nu wil ik voor de zomer leuke velgjes kopen, en dacht zelf aan 17 inch. Als ik voor 17 inch ga zit ik al snel op een banden breedte van 205.
Mijn vraag is nu of dit wel is toegestaan. Ik hoor hier en daar mensen zeggen dat ik geen bredere banden op een blue motion mag leggen omdat ik dan problemen met de belasting KAN krijgen. Ik vraag me af hoe ver ik nu precies mag gaan. tot 185? of 195? Maakt het uberhaubd wel iets uit of ik dikke velgen erop leg? Hoe gaat men dit dan controleren?

Ik hoop dat iemand me een concreet anwoord kan geven, of mij anders kan vertellen waar ik moet zijn voor dit antwoord. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik door een iets breder bandje van 87gr co2 uitstoot opeens boven de 100gr co2 uitschiet.
De vw garage weet het namelijk niet precies...:S
 
Allereerst welkom ;), dat over de belastingdienst etc is natuurlijk allemaal een beetje ver gezocht maar het zit als volgt. Jou BM valt in een bepaalde klasse omdat deze zou zuinig is, VW heeft er immers van alles aan veranderd om hem zuinig te maken (denk aan die dichte grill, velgen met smalle bandjes met lage rolweerstand, je achterspoiler en zo zijn er vast nog een aantal zaken op te noemen). Ga je dit nu veranderen betekend het automatisch dat je o zo zuinige BM toch een stukje minder zuinig is waardoor als ie zo vanuit fabriek gekeurd zo worden misshien wel in een andere klasse zou vallen (denk het bijna niet aangezien het vooral om de motor gaat maar t zou kunnen wanneer je net binnen de co2 grens zit). Met andere woorden doe je dan de belastingdienst te kort.

Echter om een conclusie te trekken heb ik nog nooit gehoord dat hier uberhaubt controle op wordt gedaan, dus ik zeg je kan het gewoon doen hoor.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een topic op autoweek.nl

Als uw lease-auto vanwege zijn lage CO2-uitstoot in een gunstige bijtellingcategorie valt, let niets u om naar een goede tuner te rijden en het motorvermogen flink op te voeren. Dat het verbruik dan stijgt, maakt niet uit: uw bijtelling blijft laag. Het ministerie van Financiën is hier niet blij mee en is bezig met maatregelen.
Had u deze truc al bedacht? U zoekt een leuke lease-auto uit die in een gunstig bijtellingtarief valt. Bijvoorbeeld een VW Golf 1.4 TSI met 160 pk en DSG-transmissie. Deze auto zit met een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer net 1 gram onder de beruchte 140-grens en komt dus voor het lage tarief in aanmerking. Scheelt bijna honderd euro per maand. Vervolgens rijdt u na ontvangst meteen naar een goede tuner en u voert het motorvermogen flink op naar bijvoorbeeld 200 pk. Het verbruik van de auto stijgt dan natuurlijk ook, maar uw bijtelling blijft lekker laag. Het klinkt misschien merkwaardig, maar dit is gewoon toegestaan. Voor het bepalen van het bijtellingstarief is alleen belangrijk wat de auto officieel uitstootte toen hij op kenteken werd gezet. Het mag geen verrassing heten dat men bij het Ministerie van Financiën niet blij is met deze ontsnappingsroute. Staatssecretaris De Jager werkt daarom aan nieuwe wetgeving om het opvoeren van leaseauto’s met lage bijtelling een halt toe te roepen, zo bevestigt een woordvoerder tegen AutoWeek . “De staatssecretaris is niet blij met deze ontwikkeling en wil daarom met nieuwe regels komen”, aldus een woordvoerder.

Nieuwe regelgeving
Tijdens Prinsjesdag zal bekend worden hoe de nieuwe regelgeving eruit komt te zien. Het is erg onwaarschijnlijk dat men daadwerkelijk zal verbieden dat (zakelijke) auto’s worden opgevoerd, maar een toevoeging aan de wet dat een eventuele lagere bijtelling alleen geldt als het motormanagement ongewijzigd is, is relatief gemakkelijk.
De overheid heeft vervolgens wel een ander probleem: de handhaving. Hoe controleer je of iemand zijn auto wel of niet heeft opgevoerd zonder heel leaserijdend Nederland op de rollenbank te zetten? Zelfs leasemaatschappijen hebben moeite met het betrappen van berijders die zonder toestemming hun lease-auto van wat extra pk voorzien. Dit zorgt meestal voor hogere kosten, denk aan extra slijtage van banden en versnellingsbak, en een hoger brandstofverbruik. Dit is daarom meestal verboden tenzij er toestemming is gevraagd aan de leasemaatschappij. Vervolgens krijg je de vraag wie verantwoordelijk is. Op dit moment is de werkgever verantwoordelijk voor het juist inhouden van de bewuste belasting. Stel dat een werknemer zijn auto opvoert: is de werkgever dan aansprakelijk? Financiën kon AutoWeek op deze vragen nog geen antwoord geven. “We zijn nog bezig met de exacte invulling van de regeling.” Met Prinsjesdag horen we ongetwijfeld meer.
Bron: Autoweek
 
Denk niet dat het uitmaakt.

Anders zou het gewicht van bestuurder en inzittenden ook uit moeten maken. met 4x 100 kilo erbij gaat ook een BM niet de eisen halen voor de 14% categorie. Gewoon doen...
 
ik heb onder mijn auto 16" hangen (vind ik persoonlijk mooier en geeft wat meer comfort dan 17"). Enige wat ik merk is dat het brandstofverbruik omhoog gaat en er wat meer bandenherrie is (ben naar 195 breed gegaan). Sowieso staat er een tabelletje in de tankdop met daarin verschillende bandenmaten voor m'n auto, volgens dat lijstje zou ik van 165 tot 225 breed eronder kunnen zetten. En natuurlijk hangt het ook af van de bestuurder of de wagen netjes binnen de 14% categorie blijft he ;)
 
mikewondo zei:
Hallo,

Over een week ben ik in het bezit van een niewe polo bluemotion. Deze wordt geleverd met de orginele velgen incl. winterbanden, gezien de winter voor de deur staat.
Nu wil ik voor de zomer leuke velgjes kopen, en dacht zelf aan 17 inch. Als ik voor 17 inch ga zit ik al snel op een banden breedte van 205.
Mijn vraag is nu of dit wel is toegestaan. Ik hoor hier en daar mensen zeggen dat ik geen bredere banden op een blue motion mag leggen omdat ik dan problemen met de belasting KAN krijgen. Ik vraag me af hoe ver ik nu precies mag gaan. tot 185? of 195? Maakt het uberhaubd wel iets uit of ik dikke velgen erop leg? Hoe gaat men dit dan controleren?

Ik hoop dat iemand me een concreet anwoord kan geven, of mij anders kan vertellen waar ik moet zijn voor dit antwoord. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik door een iets breder bandje van 87gr co2 uitstoot opeens boven de 100gr co2 uitschiet.
De vw garage weet het namelijk niet precies...:S

De regels met betrekking tot de CO2-uitstoot geldt bij typegoedkeuring van de auto. Wat je daarna aan wielen, motorchip, trekhaak monteert is naar eigen keuze en gewoon toegestaan. Er zijn bijv. veel BlueMotion-rijders (met name bij de vorige Polo BM en Passat BM) chiptuning hebben toegepast. Vaak zelfs via de dealer (ABT). Deze aanpassingen hebben ongetwijfeld invloed op het brandstofverbruik en CO2, zeker als het om grotere wielen gaat, maar aangezien de typegoedkeuring er al op zit is dit geen enkel probleem.
 
Goedenavond allemaal,

Binnenkort ben ik ook de troste bezitter van een polo BM.
Natuurlijk wil ik er ook wat grotere en bredere wielen onderleggen....
Zat te denken aan 17inch 215/40mm.
Heeft dit nou zo heel veel invloed op het verbruik of is het minimaal???

Iemand die er ervaring mee heeft?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!