BlueMotion: Brandlucht!

Mijn BlueMotion geeft vandaag na een uur rustig rondsukkelen in de sneeuw ineens een behoorlijke brandlucht/schroeilucht in het interieur en buiten onder de motorkap ruik je het ook. Geen rook of iets te zien verder. Ik vind de motor ietsjes ruwer lopen en ook het start-stop systeem doet het niet. Kan het zijn dat hij het roetfilter aan het schoonbranden is?! Dat doet ie toch als de motor goed warm is door de verbrandingstemperatuur flink te verhogen en iets in de uitlaat je injecteren voor het roetfilter? De KM-stand is 41.000

Bij de dealer was er niemand vd werkplaats meer aanwezig, btje onzin om het noodnummer nu te gaan bellen...
 
Het kan ook met de kou te maken hebben... Bij mij slaat die de laatste tijd ook niet meer af.
Dit zijn de condities waar aan voldaan moet worden wil het start / stop systeem werken. (Bron: WV UP! Forum)

De versnellingshendel staat in de neutraalstand.
Het koppelingspedaal is niet ingetrapt.
De bestuurder heeft de veiligheidsgordel omgegespt.
Het bestuurdersportier is gesloten.
De motorkap is gesloten.
De wagen staat stil.
De motor is op bedrijfstemperatuur.
De ladingstoestand van de accu is voldoende.
De wagen staat niet op een helling.
Het motortoerental is lager dan 1200 1/min.
De temperatuur van de accu is niet te laag of te hoog.
De druk in het remsysteem is voldoende.
Het verschil tussen de buitentemperatuur en de ingestelde interieurtemperatuur
is niet te groot.
De rijsnelheid sinds de laatste keer dat de motor werd afgezet was hoger dan
3 km/h.
De voorwielen zijn niet te sterk gedraaid (het stuurwiel is minder dan 3/4 omwenteling
gedraaid).
 
Klopt wat Graafie zegt. ik rij zelf ongeveer 1000km per week, dus wordt er ook veel schoon gebrand. Bij regenereren van roetfilter kun je ervaren dat;

verbruik loopt op met ongeveer 1liter / 100km
motor bromt. zeker bij gas los (beetje hol geluid. meestal rond 1800-200 toeren.
start-stop werkt niet (ook niet in de zomer bij 25 graden).
Trekt wat slapper op.....doet ie toch niet echt snel, maar toch.....

Auto ruikt naar rubber bij linker achterwiel. Komt door hoge uitlaat temp, waardoor ophangrubbers lekker warm worden.
 
Ok, duidelijk! Ik ben daarnet weer weggeweest en nu liep ie normaal en geen brandlucht meer. Misschien dat je er op de snelweg niets van merkt vh regenereren, maar met deze korte ritten: wat een lucht!
 
Klopt, het is een enorme stank, vooral buiten. De eerste keer dat het mij overkwam was ik net thuis en wilde de garagedeur opendoen. Toen kwam er een enorme stank van verbrand rubber rondom de auto opzetten. Vrouwtje gelijk in paniek, auto in de fik? :lol:

Dat is wat ik al eerder zei: Ik vind het echt enorm knullig dat dat zo moet!
Als dit een van de (onzichtbare) systemen in DAS AUTO is maak dan een indicatielampje en leg in de handleiding uit dat de auto dan naar brandlucht kan ruiken. Nu ben ook ik in de auto en onder de motorkap aant zoeken geweest, de dealer proberen te bellen, etc. etc. Irritant!
 
Dat is wat ik al eerder zei: Ik vind het echt enorm knullig dat dat zo moet!
Als dit een van de (onzichtbare) systemen in DAS AUTO is maak dan een indicatielampje en leg in de handleiding uit dat de auto dan naar brandlucht kan ruiken. Nu ben ook ik in de auto en onder de motorkap aant zoeken geweest, de dealer proberen te bellen, etc. etc. Irritant!

Ik kende het verschijnsel eigenlijk niet,wel gelezen op dit forum.
Ik heb die brandlucht ook gehad terwijl mijn stoelverwarming aanstond,dan ga je toch even nadenken.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!