Bougies uiterlijk BlueGT

Hola!

Binnenkort komt mijn grote beurt er weer aan en ik was nieuwsgierig naar de status van mijn bougies van de laatste wisseling. Ik vond ze er nogal kool-achtig uit zien, maar dit is dan ook de eerste keer dat ik ze heb gezien. Nu wil ik het nog een keer voor de zekerheid zelf doen, want €200 is wel te veel om het te laten doen :) Moet alleen nog een nieuwe momentsleutel kopen, had er toen eentje geleend.

Kilometerstand toen: 222k
Kilometerstand nu: 265k
(Bobines ga ik waarschijnlijk ook even moeten vervangen, nooit gebeurd als ik m'n boekje moet geloven)

Mijn vragen zijn,
- hoe vinden jullie die bougies eruit zien uit 2023
- zijn er momentsleutels die niet te luxe zijn maar wel degelijk? (Budget is momenteel beperkt)

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_5328.jpeg
    IMG_5328.jpeg
    305.8 KB · Weergaven: 49
  • IMG_5326.jpeg
    IMG_5326.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 49
  • IMG_5325.jpeg
    IMG_5325.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 44
  • IMG_5324.jpeg
    IMG_5324.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 35
  • IMG_5323.jpeg
    IMG_5323.jpeg
    1,001.6 KB · Weergaven: 44
Volkswagen  Polo 6R BlueGT 150PK 2015 - DQ250 
Kwa kleur zien ze er gewoon prima uit en zie ook geen abnormale slijtage aan de electrodes. Die bougies moeten volgens mij om de 60.000 km of 4 jaar vervangen worden. Zou dat ook gewoon aanhouden.

Mijn advies verder is om goede kwaliteit brandstof te tanken zoals bijvoorbeeld een Shell V-Power 98 of BP Ultimate 98.

Heb je een klacht of specifieke reden waarom je twijfelt aan de staat van de bougies?
 
Ze zien er op zich prima uit. Een beetje wit uitgeslagen wat kan komen door een magere brandstof-lucht verhouding. Is de auto gechipt? Dat kan de oorzaak zijn. Overigens geen reden om iets te veranderen buiten een iets kortere interval.

Een goede momentsleutel kan je kopen bij de Hornbach, zoals deze:
Omdat het van 40 tot 200 nm bruikbaar is heb je vaak maar 1 sleutel nodig ipv meerdere voor verschillende aanhaalmomenten.

Daarnaast heb je ze ook bij HBM die prima werken. Stukje goedkoper dan bij de Hornbach.
 
Kwa kleur zien ze er gewoon prima uit en zie ook geen abnormale slijtage aan de electrodes. Die bougies moeten volgens mij om de 60.000 km of 4 jaar vervangen worden. Zou dat ook gewoon aanhouden.

Mijn advies verder is om goede kwaliteit brandstof te tanken zoals bijvoorbeeld een Shell V-Power 98 of BP Ultimate 98.

Heb je een klacht of specifieke reden waarom je twijfelt aan de staat van de bougies?
Okay, ja ik tank variërend 98 E0 (Shell/BP), 98 E5 (Makro) en 95 E10 (Shell/Makro). Mijn start/stop systeem doet weer moeilijk (met oa misfire in dezelfde cylinder elke keer), heb toevallig daar in 't verleden ook een post over gemaakt. Ook is mijn verbruik van 5.5 naar 7.5l/100km... vandaar dat ik heel erg nerveus ben voor de ontsteking. Bandenspanning klopt, 3.0 en 2.8 zou volgens het boekje moeten resulteren op een verbruik van onder de 5.0l :-(

Ze zien er op zich prima uit. Een beetje wit uitgeslagen wat kan komen door een magere brandstof-lucht verhouding. Is de auto gechipt? Dat kan de oorzaak zijn. Overigens geen reden om iets te veranderen buiten een iets kortere interval.

Een goede momentsleutel kan je kopen bij de Hornbach, zoals deze:
Omdat het van 40 tot 200 nm bruikbaar is heb je vaak maar 1 sleutel nodig ipv meerdere voor verschillende aanhaalmomenten.

Daarnaast heb je ze ook bij HBM die prima werken. Stukje goedkoper dan bij de Hornbach.
Okay duidelijk, ik ken de term maar of de auto gechipt is weet ik eerlijk gezegd niet... komt uit een lease en heb nooit gecheckt hoe hij echt loopt. Aah top, ik ga daar even spieken dan. Bedankt voor je tip!!

Ohja ik heb een paar maanden geleden de auto laten "carbon cleanen", toen waren mijn misfires voor een paar maanden weg! Nu nog heel af en toe, wanneer ik door de wasstraat rij voornamelijk...
 
Volkswagen  Polo 6R BlueGT 150PK 2015 - DQ250 
Bovengenoemde momentsleutel is niet geschikt voor bougies, als je 'm daarvoor wilt gebruiken. Het minimum van 40 is teveel voor bougies!
 
Audi  A3 8Y 
Momentsleutel is niet nodig voor bougies. Bougies erin draaien met de hand tot deze niet verder wil. Daarna met een ratel of andere vorm van hefboom, de bougie nog een kwartslag natrekken. Dan druk je de afdichtingsring genoeg in om goed af te dichten en de bougie op zn plek te houden.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Koop wel NK bougies hé!
Ik vraag me al maanden af of het aantoonbaar beter is of niet. Ik lees zoveel verschillende dingen, meestal wel positief, maar ben dan af en toe nog zo'n standaard Bosch kiezer zegmaar
@ashrayvano

Heb destijds deze aangeschaft. Bevalt prima en niet de hoofdprijs.

Thanks ga ik ff naar kijken
Momentsleutel is niet nodig voor bougies. Bougies erin draaien met de hand tot deze niet verder wil. Daarna met een ratel of andere vorm van hefboom, de bougie nog een kwartslag natrekken. Dan druk je de afdichtingsring genoeg in om goed af te dichten en de bougie op zn plek te houden.
Pff dat durf ik nog niet hahaha
En bij het monteren van bougies altijd een beetje witvet (lithiumvet) gebruiken, zodat je geen vochtvorming / roest / fouten krijgt.
Daar twijfelde ik inderdaad over, want mij werd verteld van: "Neuh hoeft niet, is al voorgezet of iets dergelijks." Maar smeer je dat dan royaal op de bougie of hoe zit dat precies?
 
Volkswagen  Polo 6R BlueGT 150PK 2015 - DQ250 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!