Brandstof in olie???

Hoi,

Ik zit nu een week in het buitenland. Ik ben op reis met mijn Polo.

Ik maak mij een beetje zorgen om mijn Polo.

Vlak voor vertrek heeft mijn auto een onderhoudsbeurt gehad, dus hierbij was ook de motorolie en filter vervangen door de garage (Geen VW-dealer) en zij zagen en roken geen gekke dingen aan de oude olie.
Motorolie gebruikt op advies van de VW dealer: ''Motorolie Kroon-Oil Helar SP 5W30 C3 5L''

Ik heb op de snelwegen gereden van Duitsland en Oostenrijk, dat zijn snelwegen met bergen/heuvels, warm weer en met zo'n afstand van 1.400 km tot mijn bestemming dus de motor had flink moeten werken.

Zeker op de Duitse snelwegen trapte ik mijn Polo wel is vaker op zijn staart, omdat je daar geen andere keus heb. Bij aankomst van mijn vakantiebestemming merkte ik dat de olieverbruik hoger ligt dan normaal en voor mijn gevoel ruikt de olie WEL naar brandstof!
Dit is ook niet mijn eerste vakantie naar dezelfde vakantiebestemming met mijn Polo. Ik kan mij niet herinneren dat toen mijn olieverbruik hoog was en dat ik olie bij moest vullen. Het is tevens een diesel, ok wel niet de jongste auto meer maar dan nog....?
In Nederland hoef ik ook nooit olie bij te vullen tot aan de onderhoudsbeurt.

In de motorblok, in de buurt van het oliefilter zie ik wel olie. Oliefilterhuis en de deksel van de oliefilter is droog en schoon.

Ik ben wel van plan om hier in de omgeving naar de garage te gaan en kijken of zij ook brandstof denken te ruiken bij de motorolie. Ik ga nu gewoon aan mezelf twijfelen lol.
Maar omdat ik toerist ben, en al nooit zoveel vertrouwen heb in garages...!
Ik moet ook nog terug naar Nederland over 2 weken.

Verder doet de motor het prima, goed vermogen, geen zwarte/blauwe rookpluimen uit de uitlaat. Koelvloeistof is ook goed op peil en van kleur. Ik rook gister wel een brandstoflucht boven de motor, maar toen kwam ik erachter dat de roetfilter net begonnen was regenereren, ook dat doet de roetfilter om de zoveel 100 kilometers keurig.

Thanks!!! Big Grin
 

Bijlagen

  • 20240913_123809~2.jpg
    20240913_123809~2.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 32
  • 20240913_124025~2.jpg
    20240913_124025~2.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 28
  • 20240913_124333.jpg
    20240913_124333.jpg
    946.8 KB · Weergaven: 30
  • 20240913_124341.jpg
    20240913_124341.jpg
    1,009.7 KB · Weergaven: 30
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75 pk 
Ik heb hetzelfde gehad met mijn opel corsa cdti uit 2011. Het regenereren werkte niet meer waardoor er diesel ingespoten werd (in het roetfilter volgens mij) maar niet werd verbrand. Het liep uiteindelijk terug in de motor en voegde zich bij mijn motorolie. Het oliepijl stond ruim de helft te hoog.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Jiskefet1984
Hoi @Andries Polo6R

Thanks! Ik had brandstof verward met uitlaatgassen, daar ruikt mijn olie naar! Ik zal kijken of ik mijn onderwerp kan wijzigen.

Vanaf de bovenkant kan ik geen lekkage zien. Zoals je op de foto's kan zien, zijn daar wel olievlekken te zien. Ik heb vanmiddag met een hogedrukreiniger (waar ik geen fan van bent) deze plekken de olievlekken beetje weg schoon kunnen spuiten, om te zien of later weer met olie bedekt is.

Ik had nog een klein beetje motorolie over van na de laatste verversing, deze toegevoegd omdat de oliepeil lager is geworden bij aankomst van mijn vakantiebestemming.

Het zit mij niet lekker dat mijn olie naar uitlaatgassen ruikt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75 pk 
Hoi @Frans_WL

Het regenereren heb ik geen problemen mee, dit doet hij keurig na paar honderd kilometers, en de roetfilters is ook pas weer gereinigd, die weer vol zat na een jaar nadat de roetfilter vervangen was zucht. Toen bleef de roetfilter wel heel vaak regenereren inderdaad.

Ik hoop dat de interne motorreiniger dit probleem ook verholpen heeft, dat de cilinders etc schoon zijn gemaakt zodat de roetfilter niet weer in de mum van tijd verstopt zit.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75 pk 
Misschien dat de andere olie een karakteristieke geur geeft tov de geur die jij gewend bent. Door blow-by zal je altijd gassen in je motorblok krijgen.

Enige waar je op kan letten of inderdaad het olie peil niet hoger wordt. Deze slijtage is niet geralateerd aan een ander merk olie maar een versleten motor....

Castrol is ook een prima olie, verder no stress en lekker touren daar (y)

Ikzelf rij nu al een aantal jaren met motul 8100 x clean, door deze olie is mijn motor ook een stuk stiller geworden.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Hoi @Frans_WL

Het regenereren heb ik geen problemen mee, dit doet hij keurig na paar honderd kilometers, en de roetfilters is ook pas weer gereinigd, die weer vol zat na een jaar nadat de roetfilter vervangen was zucht. Toen bleef de roetfilter wel heel vaak regenereren inderdaad.

Ik hoop dat de interne motorreiniger dit probleem ook verholpen heeft, dat de cilinders etc schoon zijn gemaakt zodat de roetfilter niet weer in de mum van tijd verstopt zit.
Roetfilter al weer verstopt een jaar na vervangen van roetfilter?

Redflag!

Kan zijn dat er een imitatiefilter is geplaatst dat niet goed regenereert OF er is een verstuiver kapot waardoor de motor veel roet. Door het filter zal dit niet echt openbaar komen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Hij geeft aan een verhoogd olie verbruik te hebben (wat opzich raar is als je dat merkt met maar 1.400km...) en dus het olie peil daalt. Daarbij geeft hij aan dat de olie een uitlaatgas/diesel achtige geur afgeeft tov zijn vorige wissel.

Als jij diesel in je olie krijgt, wat vervolgens merkbaar te ruiken is daalt je olie peil niet, deze zal in rap tempo stijgen.

Met meer tegendruk van de DPF zou je theoretisch meer blowby kunnen krijgen wat de olie/carter kan geuren? Dat een DPF "gereinigd, chemisch actieve regeneratie?" moet worden is natuurlijk niet perdect. Het niet regenereren van de DPF kan een combi zijn van weinig snelweg + vele korte ritten, of andere onderliggende gebreken bv olie verbruik :rolleyes: . Dit kan ervoor zorgen dat hij niet volledig in staat is zijn programma af te ronden tijdens een passieve regeneratie (rijden onder last). Maar volgens mij rijd hij niet rond met de DPF storing.

Ik denk dat dit een geval is van "observer bias", in ieder geval zal een random garage je in alle gevallen niet kunnen helpen. Nogmaals, hou je olie peil in de gaten, niet aan ruiken, geen motorreinigers erin gooien(!) en geniet van je vakantie. Bij terugkomst kun je eventueel verder kijken
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
@Grutte Pier

Hoi!

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad geen storingsmeldingen. Motor loopt ook lekker en ook niks mis met mijn vermogen, vermogen is juist toegenomen na de interne motor cleaning en het verbruik is ook daardoor minder geworden.

Buiten de geur van de uitlaatgassen om in de olie, vind ik het olieverbruik wel zorgend. Na 1.400 km is bijna de helft van de olie verdwenen als ik de peilstok mag geloven, zowel met een koude en hete motor gecheckt. Ik had nog een beetje motorolie in de kofferbak, resterend gister bij staan vullen, nu maar hopen dat er nu niet teveel in zit. Ik hoop dan dat ik snel kan merken voor ik de lange reis naar huis maak, zodat ik hier bij de dealer wat olie eruit kan laten halen.

Ik rij geen korte stukken in prive en voor woon-en werkverkeer zit ik op de snelweg, de motor is ook goed op temperatuur gekomen als ik aangekomen ben.

Het regenereren van de roetfilter doet die juist perfect en kan vaak zijn werk afmaken tot ik de motor af zet! Voor de reiniging van de roetfilter, afgelopen mei/juni (het openmaken van de omhulsel en de filter gereinigd, omdat zij dachten dat de filter weer gescheurd was, wat niet bleek te zijn) was die bijna constant bezig met regenereren en mijn verbruik was ook hoger. Oorzaak is alleen nog niet bekend waarom de roetfilter na een jaar weer helemaal vol zat, zelfs meer deeltjes dan voor dat een nieuwe roetfilter geplaatst werd. Hopelijk heeft de interne cleaning (middels slangen en gasvorming via de inlaat van de luchtfilter) dit probleem opgelost. Sowieso is hierna de motorvermogen beter en verbruik minder geworden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75 pk 
@Catunambu

Er zit geen officieel roetfilter in nu nee, en mijn ervaring is met imitatie ook totaal niks mis mee. Origineel is niet te betalen dusja dan heb je geen ander keus.
Zij echt ziek geworden met hun prijzen, de dealers!
Voorbeeld, ik hoorde de lagers van mijn ventilatiekachel voor ik op reis ging. Tijdens het uitlezen door dat bedrijf die de motor cleaning uit had gevoerd, computer gaf inderdaad een storing aan van de kachelventilator.

Bij VW zou dit zo'n € 1000,- kosten ze zijn ziek!!!! Nu heb ik een imitatie voor € 70,- ik merk zelfs dat de temperatuur van de airco kouder word in de auto ;)
Ja de imitatie maakt iets meer lawaai, so be it.

Er is door de garage ook gekeken naar de verstuivers, hun conclusie was dat hier niks mis mee zou zijn, ondanks de teller van net boven de 200.000 km. Anders zou je al met 1 defecte verstuiver dit moeten merken aan je motor, stotteren, minder vermogen etc. vertelde ze.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75 pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!