controle systeem bandenspanning

renate

Nieuw lid
heb een bluemotion 2010. Door omstandigheden (leksteken) 2 nieuwe zijbanden al naar 10.000 laten monteren. Direct ernaar ging bij een snelheid van 120 km het controle lampje branden. Garage advies "resetten". Niet geholpen. Meerdere garagebezoeken, geen verbetering. Zodra winterbanden in gebruik, geen probleem. Ben het brandende lampje gaan negeren en gewacht op 60.000 km buurt. Die is nu geweest en Garage beweerd "nu alles ok" . Echter na 600 km met zomerbanden begint het weer. Heb bij aankoop een "garantieverzekering"voor 4 jaar afgesloten en wil graag het probleem voor afloop van die 4 jaar opgelost hebben. Is dit redelijk tegenover de Garage? En wat kan de oorzaak zijn?

Dat is raar, je hebt met je winterbanden geen last en zodra je de zomerbanden eronder legt begint het lampje steeds te branden? Is de bandenspanning tussen de winter en zomerbanden ook gelijk? Als hier verschil in zit kun je evt proberen om dezelfde bandenspanning voor je zomerbanden aan te houden als die van je winterbanden. Gewoon om even te kijken of je lampje dan uit blijft.

De twee nieuwe banden hebben wel dezelfde maat als de twee 'oude'?

Seat  Leon SC FR 
Ik heb dit ook voor als ik de zomer velgen op heb liggen dan gaat regelmatig het lampje aan , en links voor de druk omlaag terwijl er aan de velg niets is, oorzaak kan zijn te veel druk , sinds ik 2'8 er op heb ipv 3 is het minder

Volkswagen  Polo 6R 
Bandenspannings-schakelaar al eens ingedrukt tot je de piep hoort? Anders zou het bv de moeite waard zijn om te controleren als je de bandenmaat kunt programmeren in het ABS-systeem.

Volkswagen  Polo BlueGT 
dank jullie wel voor het advies. Ik ben erg dom met bandenspanning etc. en laat alles aan de garage, waar ik de auto gekocht heb over. Die weten het ook niet meer. Ik zelf denk, dat het door de twee nieuwe banden komt, maar daar wil de garage niets van weten. Nu ga ik wel vragen of die "nieuwe" banden dezelfde maat hebben als de "oude" , zoals Peej schrijft. Vwbc maak jij je dan niet ongerust als het lampje gaat branden? Ik rij nog wel vrij hard en veel op de grote weg en ben best wel bang, dat ik ineens een klapband krijg of met een lekkende band ga rijden.

Het bandendruk systeem op de polo werkt eigenlijk helemaal niet op 'druk'.

-------- pas op, technisch(ish) verhaal ----------

Stel je voor dat je 2 wieltjes aan weerszijden van een pen maakt. Als ze even groot zijn, gaat je pen rechtdoor.
Nu maak je een wieltje enorm klein en een ander wieltje enorm groot. Gevolg: je pen gaat rondjes rijden in plaats van rechtdoor.
Om rechtdoor te gaan, zou het kleine wiel veel vaker rond moeten draaien in vergelijking met het grote wiel.

Op je polo gebeurt eigenlijk hetzelfde.
Als je linkerwiel 5 keer ronddraait, en je rechterwiel 10 keer rond moet draaien, dan is het logisch om aan te nemen dat je rechterwiel 'te klein' is.
Dit 'te klein zijn' ziet je computer als 'shit, lege band'. En dan zet hij het lampje aan.

Oorzaken kunnen heel divers zijn.
Je band kan echt leeg, lek of te zacht opgepompt zijn.
Maaar, het kan ook zijn dat je banden gewoon echt groter en kleiner zijn.

--------einde technisch verhaal----------

Kun je eens kijken wat er op de zijkanten van alle banden staat?
Op het rubber gedeelte zou een maat staan, iets van 185/60/R15 (in ieder geval in de volgorde [3 getallen]/[2getallen]/R[2getallen].
Deze zouden, idealiter, hetzelfde zijn. En voor de Polo 6R is het 185/60/R15.

(Dat betekent dat je band 18.5 cm breed is, 60 mm 'boven' de velg uit steekt, en je 15 inch velgen hebt.)

ik heb het ook bij zomer/winterbanden wissel, de winterbanden zijn wat kleiner in omtrek, gewoon opnieuw inleren

in mijn polo zit ook een Bandenspanning Controle systeem, geeft deze alleen een tekentje weer dat de banden op spanning gebracht moeten worden, of geeft het systeem ook aan welke band er op spanning gebracht moet worden?

Volkswagen polo  6r 
Het lampje gaat alleen branden als een wiel een te lage spanning heeft. Welke wordt niet aangegeven

Volkswagen  Polo BlueGT 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!