Dagrijverlichting ook achter verplicht

Cruz

Bekend lid
883
315
72
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: mausie en Thomas_AW
Heb mijne ook aangezet via obdeleven, hoeveel idioten ik tegenkom met alleen drl aan en niet doorhebben dat achter niets brandt. Ga je ze seinen, krijg je nog een rare blik van ze :(

Je hoeft ook niet te seinen want het is overdag überhaupt niet verplicht om verlichting te voeren. Als je DRL voert, wat niet verplicht is, en je auto is nieuw aangeschaft (en geproduceerd) na 2015 dan moet je achterlicht ook mee branden inderdaad maar je mag gewoon je verlichting uitzetten overdag.

Als ik overdag zonder licht zou rijden en iemand seint naar me sein ik ook terug als in "bemoei je met je eigen zaken".
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
Je hoeft ook niet te seinen want het is overdag überhaupt niet verplicht om verlichting te voeren. Als je DRL voert, wat niet verplicht is, en je auto is nieuw aangeschaft (en geproduceerd) na 2015 dan moet je achterlicht ook mee branden inderdaad maar je mag gewoon je verlichting uitzetten overdag.

Als ik overdag zonder licht zou rijden en iemand seint naar me sein ik ook terug als in "bemoei je met je eigen zaken".
Maar het vreemde is mijn Polo is uit 2018 en als DRL aanstaat brandde mijn achterlichten niet automatisch mee.. dit heb ik moeten aanpassen via coding. (dealer gaf aan dat ze dit niet mogen van de wet, omdat in NL achterlichten alleen aan mogen als dimlicht aanstaat en niet DRL/stadlicht)
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Maar het vreemde is mijn Polo is uit 2018 en als DRL aanstaat brandde mijn achterlichten niet automatisch mee.. dit heb ik moeten aanpassen via coding. (dealer gaf aan dat ze dit niet mogen van de wet, omdat in NL achterlichten alleen aan mogen als dimlicht aanstaat en niet DRL/stadlicht)
Dat is niet vreemd, ze hebben die wet later aangepast wetende dat dit ingesteld kan worden op auto's na 2015, en dan nog krijg je er geen boete voor zie er dagelijks honderden en niemand staat aan de kant van de weg met de politie te praten
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Ik kan eigenlijk helemaal geen duidelijk antwoord vinden of het daadwerkelijk verplicht is om achterlichten aan te hebben samen met DRL. Het enige waar ik concreet antwoord op kan vinden is dat DRL voor sinds 2011 in de EU verplicht is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
Dat is niet vreemd, ze hebben die wet later aangepast wetende dat dit ingesteld kan worden op auto's na 2015, en dan nog krijg je er geen boete voor zie er dagelijks honderden en niemand staat aan de kant van de weg met de politie te praten
Volgens mij is de wet niet aangepast:

Dagrijlichten:
Zijn bedoeld voor overdag en zijn naar voren gericht. Ze moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten aan gaan. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas.
  • Achterlichten en kentekenplaatverlichting:
Moet altijd gelijktijdig branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.


Gebruik verlichting
Verlichting kan verkeerd gebruikt worden. Op de weg kom je bijvoorbeeld regelmatig mensen tegen die hun mistverlichting onterecht aan hebben. Verkeerd gebruik van de verlichting kan een boete opleveren.

 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Wel kwalijk in dat geval dat de ANWB dit zegt: Pas sinds 2015 geldt dat ook de achterlichten van nieuwe auto's moeten branden als de dagrijverlichting actief is.

Kennelijk is dat dus meer een soort richtlijn in plaats van een wet? Ik zie heel veel nieuwe auto's waarbij de achterlichten gewoon uit zijn terwijl DRL aan is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
Wel kwalijk in dat geval dat de ANWB dit zegt: Pas sinds 2015 geldt dat ook de achterlichten van nieuwe auto's moeten branden als de dagrijverlichting actief is.
Ja vreemd idd terwijl de overheid hier helemaal niks over zegt, en in mijn Polo van 2018 gingen mijn achterlichten niet automatisch aan bij DLR.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Gisteren wel weer even met de neus op de feiten gedrukt. Deze auto heeft weer automatische verlichting, was bij de vorige twee handbediening gewend. Dacht er gisteren in de mist dus helemaal niet bij na en dacht bij thuiskomst, toch eens kijken naar de verlichting. Alleen DLR voor dus. Wake up call om bij mist e.d. even handmatig het dimlicht in te schakelen.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Cruz
Gisteren wel weer even met de neus op de feiten gedrukt. Deze auto heeft weer automatische verlichting, was bij de vorige twee handbediening gewend. Dacht er gisteren in de mist dus helemaal niet bij na en dacht bij thuiskomst, toch eens kijken naar de verlichting. Alleen DLR voor dus. Wake up call om bij mist e.d. even handmatig het dimlicht in te schakelen.
Overigens (niks met mist te maken) kun je bij de Polo AW de lichtgevoeligheid van de automatische lichtsensor instellen:

 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
"Vanaf februari 2011 moeten alle nieuwe automodellen in de Europese Unie zijn voorzien van dagrijverlichting. De regel geldt niet voor modellen die al langer op de markt zijn; alleen auto's die vanaf dan worden geïntroduceerd, moeten aan de regel voldoen."
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Vond dat idd ook vreemd, dat achterlichten niet branden bij DRL, helemaal omdat mijn mooie LED achterlichten niet shinen overdag, heel erg zonde. :mrgreen:
Bij het bestellen van de LED achterlichten en geven van de opdracht aan de VW dealer om ze te activeren bij DRL, zeiden ze, dat mag niet... :oops:
Toen maar zo gelaten en altijd met dimlicht aan gereden, later met OBD ze laten activeren bij DRL. :cool: (y)
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 115 PK (VAG Techniek Stage 1 tuned, 135 pk 225 Nm) 
  • Leuk
Waarderingen: #uranograu en Cruz
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!