Dagrijverlichting

Ik heb sinds 5 weken een nieuwe Polo comfortlline 1.4 7 traps Automaat.
Als je hem start dan gaat de verlichting aan maar dan wel iets gedimd.
Ik heb ook mistlampen.Achteraf had ik voor 70 euro meer dagrijerlichting moeten nemen.
Als ik dat gedaan had,dan gaan je mistlampen alleen branden ipv de rest.

Weet iemand of dat nu een kwestie is van een paar lampjes erbij te plaatsten in de mistlampen?

Gr Rob.
 
nope, je moet iig andere mistlamp units plaatsen:

zie hier voor onderdelen nrs.

Ik heb verder even gekeken in de elektrische schema's en daar zie ik voor iedere lamp een aparte stekker (dus voor de mistlamp/corneringlight en dagrijdlicht zijn er 2 stekkers op de mistlamp unit). Dit betekend dat je dus de draden die je mist zult moeten trekken. Check voor de zekerheid even achter je mistlicht of je die stekkers niet toevallig hebt liggen, maar ik verwacht het niet.

De lampen worden echter niet door de boordcomputer geregeld maar echt door je lichtschakelaar; dus is het is aansluiten & het werkt. Om je 'gedimde' dimlicht uit te zetten zal tie wel aan de computer moeten.

edit: @ johan


POLO BROCHURE OP VW WEBSITE zei:
dagrijverlichting geintegreerd in koplampen, middels afzwakking van dimlicht

dit heeft IEDERE 6R standaard (easyline tot highline)

POLO BROCHURE OP VW WEBSITE zei:
dagrijverlichting geintegreerd in bumper

de dagrijdlichten in de mistlampen tegen meerprijs.
 
Inderdaad klote die dagrijverlichting. Had ook vergeten om ze bij te bestellen in de bumpers. Wat hierboven wordt verteld klopt wel, maar de dagrijverlichting hoort
automatisch uit te gaan als je over schakeld naar dimlicht. Dit is niet het geval als je ze zelf erbij monteerd in die nieuwe lichtunits. Dus komt ie niet door de apk. Als je wil dat
dat wel automatisch gaat, zal er een nieuwe(andere) regelaar in moeten en dat kost veel eurootjes.
 
Kees zei:
Wat hierboven wordt verteld klopt wel, maar de dagrijverlichting hoort
automatisch uit te gaan als je over schakeld naar dimlicht. Dit is niet het geval als je ze zelf erbij monteerd in die nieuwe lichtunits. Dus komt ie niet door de apk. Als je wil dat
dat wel automatisch gaat, zal er een nieuwe(andere) regelaar in moeten en dat kost veel eurootjes.

Je apk verhaal klopt; maar hoe kom je er bij dat dat is op de manier die uitgelegd is?

Je TFL aansluiting op je schakelaar regelt de TFL in de mistlampen; die gaat netjes uit als je je dimlicht aan zet.

Zijn huidige TFL is gewoon apk-waardig, op welke manier die ook aan of uit gaat bij welke denkbare stand ook, daar heeft VW immers gewoon voor betaald (type keuring, kijk ook maar s naar de audi's de TFL's gaan daar nooit uit, ze dimmen alleen als het knipperlicht gebruikt wordt).

De oplossing die ik gaf is gewoon legaal en apk waardig.
 
Dus voor de Dectane LED met ingebouwde dim module zou het ip voor mij moeten zo werken ...of heb ik het mis.

Ik heb 3 draden Zwart, Geel , Wit..
Zwart = min/aarde
Geel = naar de pin TFL in de licht schakelaar
Wit = naar de + van Dim/stadslicht

Of gaat dan mijn dagrijlicht uit als ik de schakelaar naar stadslicht schakel..ik neem aan dat de dagrijverlichting aan blijft maar dan gedimt?

De meeste mensen hebben er vast een losse Dim module bij ipv ingebouwd, sluiten die dan een + (wit)aan op stads licht en een + (geel) op de dimlicht van de koplampen..dat zou ik dan waarschijnlijk ook kunnen proberen.
 
Volkswagen  Polo 6c GTI 1.8 2016 zwart  1.8 
tja ik weet zo niet wat die kabels doen, zwart zal wel massa zijn idd. maar het verschil tussen wit/geel weet ik niet.

de TFL pin op je lichtschakelaar is alleen hoog wanneer de schakelaar op stand '0' staat en de motor loopt (of je sleutel staat in contact positie 2).
Zodra je stadslicht aanzet wordt de TFL pin 'laag' (0 Volt).

In de polo 6R zijn de TFL die onder in de mistlamp units zitten zo geschakeld (via de TFL pin in de schakelaar)
De standaard TFL in de polo 6R (gedimd stadslicht) is niet via de lichtschakelaar geregeld maar via de boordcomputer (comfortmodule).

Ik denk persoonlijk, zonder ook maar naar jouw lampen gekeken of gezocht te hebben en aangenomen dat er dus een dim-module ingebouwd zit, dat het als volgt in elkaar zit:
- zwart -> massa
- Wit -> constante plus (volledige sterkte) ; aansluiten op de TFL van je schakelaar
- Geel -> constante plus (gedimde sterkte) ; aansluiten op je dimlicht

mogelijk dimt de koplamp alleen wanneer WIT en GEEL allebei hoog zijn (immers moet eerste je contact aan staan [WIT] voor je je verlichting kan voeren [GEEL]) In dat geval kan je de TFL pin dus niet gebruiken, omdat die juist weer laag wordt wanneer je je gewone verlichting inschakelt. Je zult dan ergens een geschakelde plus moeten aftappen.

Ik kan me echter niet voorstellen dat dit niet door dectane uitgelegd word in een boekje ofzo; heb je er niet bij gekregen?
 
Strider1985 zei:
... of een LED module aanschaffen? Maar dan werkt de dagrijverlichting alleen icm stadslicht en dan gaat ie automatisch uit bij inschakelen dimlicht.

De meeste LED modules gaan gewoon aan wanneer de motor loopt. Zij doen dit door de spanning te meten : standaard ongeveer 11,5 V en als de motor loopt gaat ie naar 14 V.
 
Ik rij nu vaak met mijn stadslicht aan overdag.
Ik heb dan het idee dat dit brandstof bepaard.

Nu ik geen dagrijverlichting hebt in de mistlampen,zou ik eigenlijk de verlichting helemaal niet aan willen hebben overdag.

Wie weet is daar ook nog wat voor te vinden.

Ik hoor het nog wel,

Gr rob.
 
rob zei:
Ik rij nu vaak met mijn stadslicht aan overdag.
Ik heb dan het idee dat dit brandstof bepaard.

Nee daar geloof ik niet in, dat geld enkel als je motor stationair loopt, zodra jij wat toeren maakt is mijns inziens de extra belasting verwaarloosbaar klein.

gezien de vele mist vanochtend heb ik hier zelf vanochtend toevallig even mee zitten spelen, ik stond toch voor een gesloten poort te wachten.

verbruikt met NIETS aan, dus verlichting + airco uit: 0,9 L/uur
airco aan (het was koud dus die deed toch niets) : 0,9 L/uur
stadslicht aan: 0,9 L/uur
dimlicht aan 1.0 L/uur
mistlicht aan 1,0 - 1,1 L/ uur [ hij kon niet kiezen ;) ]

Ik bedenk me nu ineens wel dat mijn stoelverwarming aan stond.

Normaliter [enkel stadslicht + airco] zit ik op 1,1 L/ uur

rob zei:
Nu ik geen dagrijverlichting hebt in de mistlampen,zou ik eigenlijk de verlichting helemaal niet aan willen hebben overdag.

de dealer zou het gewoon uit moeten kunnen zetten, zelfs de sterkte kunnen ze aanpassen dacht ik.
 
Bij de dealer geweest vandaag en wat schetst mijn verbazing, ze kunnen de
dagrijverlichting niet de-activeren. Er is nog geen software vanuit Pon
beschikbaar. Dat wordt dus afwachten.
 
@ Kees dat heeft niks met PON te maken, wij hebben de vraag ook al gekregen op het werk voor de nieuwe VW T5 maar VW heeft die software update gewoon nog niet uitgebracht. En daar moeten we op wachten, waarschijnlijk komt dan ook meteen de mogelijkheid om bij de nieuwe polo deze te deactiveren erbij.
 
Kees zei:
Bij de dealer geweest vandaag en wat schetst mijn verbazing, ze kunnen de
dagrijverlichting niet de-activeren. Er is nog geen software vanuit Pon
beschikbaar. Dat wordt dus afwachten.

Kees probeer het volgende eens:

contact UIT
Licht op '0', UIT dus

geef nu groot licht en tegelijkertijd knipperlicht naar links.
Terwijl je dit vasthoud het contact aandraaien (hoeft niet te starten) en wachten op een 'toon' , dat duurt ong 3 sec, [dezelfde als wanneer je je licht aan laat staan]

Zo zet je de dagrijdverlichting uit in auto's met CAN, iig in een EOS; maar het zou dus ook voor jouw kunnen werken.

ps. aanzetten is precies hetzelfde enkel nu met knipperlicht naar rechts.
 
polomaniac zei:
Kees zei:
Bij de dealer geweest vandaag en wat schetst mijn verbazing, ze kunnen de
dagrijverlichting niet de-activeren. Er is nog geen software vanuit Pon
beschikbaar. Dat wordt dus afwachten.

Kees probeer het volgende eens:

contact UIT
Licht op '0', UIT dus

geef nu groot licht en tegelijkertijd knipperlicht naar links.
Terwijl je dit vasthoud het contact aandraaien (hoeft niet te starten) en wachten op een 'toon' , dat duurt ong 3 sec, [dezelfde als wanneer je je licht aan laat staan]

Zo zet je de dagrijdverlichting uit in auto's met CAN, iig in een EOS; maar het zou dus ook voor jouw kunnen werken.

ps. aanzetten is precies hetzelfde enkel nu met knipperlicht naar rechts.

Dit heb ik gedaan (zo staat het ook in het boekje) maar nu branden alle lampen (behalve groot licht), dus dat schiet aardig op.
Ik heb het geprobeert weer te activeren (hendel naar rechts), om het weer te maken als het was maar dat lukt niet meer.
Ik heb een polo 2010 automaat (1wk oud) moet nu waarschijnlijk gereset worden door dealer
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!