De Polo van Renze

*Doet deur open, ziet lege kamer, doet deur dicht en leest de entree nog eens.*

Verrek ik zit toch goed!

Jongens wat een rust hier!

Goed. Hoi! Ik ben Renze, 30 jaar, emigrant van Het Westen van Nederland, naar Het Oosten van Nederland sinds 2017, fijn metaal bewerker, lasser, handige jongeman, heeft een hekel aan tv een voorliefde voor snoeiharde metal. De meeste dagen ga ik werken (verplichtingen he…), avondeten en door naar de schuur om aan het een of ander te klooien.

En nu heb ik iets nieuws om aan te klooien sinds 18 mei 2019.


Zie hier!
Nt3omWN.jpg


Een heuze 86c! Met special paint (ahem... Hij is gerold door een vorige eigenaar...)

Ik hoor het je afvragen, waarom koop je in godsvredesnaam een Polo van zo oud?
Ik heb een voorliefde voor oude auto's. Mijn eerste auto was een Suzuki Swift 13.3 GLX, mint groen uit 1988. Wonderbaarlijke bak. Helaas heb ik deze op de antenne gelegd... Sindsdien ben ik iedere keer op zoek naar een vergelijkbaar iets. En zowaar vond ik deze, in de buurt voor de schappelijke prijs van €350,- met APK tot augustus 2020 en volgensde advertentie een kilometerstand van 135.000 km. Hmmm klinkt erg goed!

Ik ben het ding wezen bekijken en roest heeft deze auto nagenoeg niet. De bitumen laat her en der los, één dorpel heeft een plekje en binnen in zit 1 roestplek. Voor de rest is de auto gewoon hard. Verbazingwekkend.
Motortje loopt wat ruwig, kleppen tikken aardig en het ding meurde omheunig hard naar benzine.
Verder: het start goed, stuurt zonder speling, remt prima rechtuit (Wow geen rembekrachtiger! Vette shit!), nieuwe schokbrekers achter, nieuwe bougie, bougiekabels en rotor en rotorkap. Het ding is dus goed onderhouden. Natuurlijk heeft hij zijn slijtage sporen, maar dat mag ook na 36 jaar.

Fijn! Zeker de €350 euro waard!

Enkele foto's:

NLIFVenh.jpg


VkBXIWkh.jpg


tWjr2quh.jpg


2ojTm4ah.jpg


8yQAQmAh.jpg


DI9JFsGh.jpg


cPQqqHvh.jpg


mFGINIjh.jpg


p2eQbfUh.jpg


syMjVc9h.jpg


GsReAjMh.jpg


Helaas dikke vette pech gehad op de terugweg. Ik had de wagen nog geen uur en dan dit:
VnMLXyKh.jpg

Er kwam iets onder/van/vanuit een tegemoetkomende vrachtwagen op mijn voorruit. Dikke klap, 7 kleuren in de onderboxer later had ik een dikke ster in de ruit. Hele dikke.

=( Gelukkig heb ik glasverzekering. Vrijdag 31 mei heb ik een nieuwe voorruit!

En Renze zou niet Renze zijn als hij niet een lijstje met puntjes heeft de hij wilt aanpakken:
Ik citeer mijn voorstel topic post:

De bekende mankementen op het moment zijn:
- Er zit teveel olie op. De olie is zo zwart als mijn ziel, dus die mag ook hoognodig vervangen worden.
- Koelvloeistof is meer water dan koelvloeistof.
- Kleppen moeten hoognodig gesteld worden.
- Ster in voorruit dankzij tegemoetkomende vrachtwagen.
- Lekke band. Deze lekt op maar liefst 7 punten langs de velgrand.
- Er zitten de verkeerde banden op. Er horen 155/70's onder, er liggen 145/75 onder. Op zich moet dat goed gaan, maar de velgrand steekt uit van de band. Stoehr.
- Het hele dashboard doet het het niet, met uitzondering van de toerenteller, accu lampje en knipperlicht lampje. (Dat klopt, ik heb nu geen benzine meter, temp meter en kilometer-meter ;) ) De unit is ook uit een GTI versie. Nieuwe 2e handse unit gevonden op marktplaats.
- Kilometer teller kabel is kaduuk.
- Lichtknop doet alleen maar uit en stadslicht. Nieuwe gevonden met het dashboard.
- Interieur meurt naar de benzine. Zo hing de overloop van de benzinetank:
YWBTaSSh.jpg


En 2 stukjes benzine leiding en wat degelijke kit later:
8eIvNrTh.jpg

Tadaa! opgelost!
De geur is aanzienlijk minder, maar de achterbank moet ik er even uithalen en uitspoelen/wassen.

- De reflector van de lamp rechts achter mist een lipje waardoor ik deze noodgedwongen met ductape moest vastmaken. Hier moet ik even een lipje op beunen.
- De mistlampen zijn kapot. 1 is gebarsten en 1 bevat vocht. Ze branden beiden wel. Bij groot licht that is.
- Parafan bestaat uit 2/3e uit vuilniszakken.
- Roest wegwerken. Onder andere onder de achterbumper bij de uitlaat, accubak, dorpel rechts achter en aan de binnenzijde bij de achterwielen.
- Er ligt water in de kofferbak.
- Van de deurkaart links laat het 'leer' los. Er missen ook delen
- Er zijn bakken aan de deurkaarten geschroefd die overduidelijk niet origineel zijn maar wel functioneel. Twijfel.
- De asbak is vol.

Ik heb de auto nog geen week, en inmiddels is er dit gebeurt:
- Dashboard/tellerunit vervangen door een originele, geen GTI versie. Kilometerstand is alleen idioot veel hoger. Die wil ik nog terugdraaien (oehoeee!).
Zowaar doet deze unit het! Ik heb een benzine meter! En een temperatuurmeter! En een olielampje! En een zoemer die zoemt. Ik weet nog niet precies waar deze voor dient, maar het zou de verlichting kunnen zijn. Of het olieniveau.
Het olielampje blijft knipperen dus ik vermoed dat de sensor kapot is. Deze heb ik losgekoppeld en kortgesloten zonder resultaat.
- De afwerkingsrand van het dashboard was ook beschadigd en deze heb ik vervangen.
- Werkende lichtknop.
- Luchtfilter verwijdert, olie uit het luchtfilterhuis gehaald, slangen gecontroleerd, carburateur optisch gecontroleerd.
- Distributie riem kap verwijdert en de riem bekeken. Ziet er nog goed uit! Waterpomp lijkt ook recentelijk vervangen.
Heel maf om te zien dat het ding geen spanrol heeft. 3 poelies. Oud man.
- Klepdeksel verwijdert. Puur uit nieuwsgierigheid om te kijken hoe de nokkenas erbij ligt. Helaas was de pakking iets anders dan ik had verwacht, deze bevat namelijk aluminum spacertjes om de juiste afstand te behouden voor de olieleiding die de nokkenaslagers smeert. Tsjah, dan maar even 2 dagen niet rijden. Morgen heb ik een nieuwe pakking en dan kan ik weer blaozen!

Nokkenas is nauwelijks ingesleten. Wel is de olie HEEL zwart. Dus een keertje spoelen.
1 nok bevat roetaanslag.

Zo, nu is het borrel en film tijd. Morgen in ieder geval een klepdekselpakking halen.
Morgen ook de nodige onderdelen bestellen en dan kan het monteren en jakkeren beginnen!

Tot snel =)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
Leuk project.
Is het nu ook je dagelijks vervoer?

Dat is wel de bedoeling, maar helaas nog niet. Ik rijdt max 5.000 km per jaar (met vakantie Frankrijk of elders) dus dat moet goed kunnen.
Ik heb sinds van de week, sinds ik aan het klooien ben met de radio geen knipperlichten. Na even googlen blijkt dat mn knipperrelais doorgefikt is.
Daarnaast heeft de nieuwe unit het vervelende nadeel dat er niet alleen een olie lampje in zit maar ook een olie zoemer. Hij denkt dat er te weinig op zit, dus hij knippert en zoemt. Erg irritant.
Eerst maar eens deze 2 zaken fixen en dan skeuren!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
  • Leuk
Waarderingen: DeeOow
En weer een weekend verder:
Ik kan jullie met plezier vertellen dat ik het volgende heb gedaan:
- Koelvloeistof vervangen
- Band is er goed omgelegd door een maat van me (Thanks Gijs!)
- Klepdekselpakking vervangen
- Radio proberen te installeren.
- Olie lampje en zoemer proberen op te lossen.

Koelvloeistof vervangen:
Was achteraf zo te zien niet nodig, alleen het expansievat was zo smerig dat het zo leek. Expansievat gereinigd en weer gemonteerd. Bij nadere inspectie bleek ook de radiateur nog erg netjes! Blij!

- Klepdekselpakking vervangen
Gelukkig een nieuwe kunnen scoren bij Heron te Almelo, voor de wonderbaarlijke prijs van €3,50 (ik ben fan van deze auto)
Ik heb ook de bovenliggende olieleiding gecontroleerd en doorgespoten met perslucht. Daar kwam een hele hoop drek uit.
Zie foto's van de kop:
w0KBh2Dh.jpg


b13iDmoh.jpg


hnPkZY2h.jpg


En wat blijkt nou, hij klinkt niet meer als een diesel! Er zat dus voldoende prut in om het geheel niet gesmeerd te laten lopen (Badamtssk).
Ik weet nog steeds niet hoe deze kleppen gesteld moeten worden, dus als iemand dat weet houdt ik mij aanbevolen! Die pakking bestel ik nog wel een keertje.

- Radio proberen te installeren.
Bij de kringloop dit machtig mooie apparaat gevonden:
Up5u58Gh.jpg

En hij doet het ook nog! Ik kreeg er alleen helaas geen geluid uit... Jammer genoeg. Helaas brandde ik de zekering van de radio door dus die heb ik niet meer. Even een nieuwe scoren en dan nogmaals prutsen. Het staat nog niet hoog op mijn verlanglijstje.
Wat er wel hoog opstaat is:

-Olie lampje en zoemer oplossen
Helaas blijft mijn olie lampje knipperen en hij zoemt (wel pas zodra je wegrijdt, ondanks dat ik geen km teller heb. Het rare is bij stationair knippert hij alleen, zodra je maar 2 meter rijdt begint hij met zoemen). Het zoemen is geen waarschuwing voor de verlichting maar voor de olie. Aldus dit forumbericht:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=51362
Ook weer gevonden!

Ik heb er voldoende olie op zitten, dus dat mag het niet zijn. Dan maar even onder de motorruimte kijken, want ik zag wat ductape op een draadje zitten van de oliedruksensor.

7haohjih.jpg

Ductape power!
KWCyylvh.jpg

Tsjah. Beunhaas...
SXqhFqhh.jpg

Tadaa! Nu netjes!

Helaas hielp dat niet.

Nu blijkt het ook zo te zijn dat er voor de zoemer een aparte sensor in zit. Gezien de drek in de olieleiding over de nokkenas heb ik het volgende geprobeerd.
Oliedruksensor losgekoppeld, bobine losgekoppeld en een enkele keer ronddraaien. Geen resultaat. Geen drupje olie eruit..
Hmm misschien ben ik wat te voorzichtig. 5 seconden lang gestart. Toen hoorde ik drup, drup, drup.
En had ik een bak onder de auto gezet?

Eh. Nee.
Weer een vlek op de oprit rijker. :eek::oops:o_O:rolleyes: Ships. Gelukkig is het mijn oprit.

Oliedruk sensor gemonteerd en wederom geprobeerd. Zonder resultaat.
Voordat ik verder ga, las ik ook dat het oliefilter verstopt kan zitten waardoor er onvoldoende druk opgebouwd wordt. Er is voldoende olie besteld voor 2 wissels en 2 filters. Even spoelen dat hok. Zonde om zo te lang door te blijven rijden.

Maar toch wilde ik even een ritje maken. Toch nog even voordat de nieuwe olie er op gaat.
Met die zoemer kon ik wel leven. Oh wacht ik heb een 2e km unit. Dan maar even die erin.
Eerste bochtje, yay! Rijdt toch zo lekker over drempels die auto in vergelijking met mijn andere (Fiat Cinquecento 'Abarth', verlaagd, laag profiel bandjes hele mikmak)

Knipperlicht aan, bocht om! Hee... Knipperlicht aan, bocht om.
Kudt. Geen knipperlicht. Klotezooi...

Omgedraaid (zonder knipperlicht, boef!) en thuis maar even gezocht.
Symptomen:
Knipperlicht lampje op dashboard brand zachtjes.
Alarmlichten doen het wel.
Knipperlicht hendel uit, dashboard lampje brand volledig maar buiten brand niets.

Hmmmm.... Interessant...

Even googlen.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=71400&page=1&pp=20
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=46541&page=3&pp=20

Zo te zien is het relais de boosdoener. En na meten blijkt deze inderdaad kapot. En ik heb inderdaad ook aan de radio geklooid. Zeg het maar.
Zo te zien hebben meerdere Polo's er last van, dus het is wel een puntje van aandacht...

Nieuw relais is besteld en tevens met de olie en filter morgen binnen.

Nog niet tuffen helaas =(

Jongens, het was me wederom een waar genoegen, en speciaal voor jullie nog wat foto's van onderen.

Onder spatbord voorzijde:
3QYE4Gih.jpg


Blok voorzijde:
5fQOQyjh.jpg


Uitlaat vanaf spruitstuk:
euAyAFQh.jpg

Duidelijk aan gelast. Maar is onlangs nog gerepareerd. Er zit een vrij nieuwe klem op.

Groetjes!
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
Misschien dat @Johan je probleem met kleppen stellen weet.
Ik denk dat je deze moet stellen met plaatjes.
Maar dit is voor mijn tijdStick Out Tongue

Heb je de olie druk sensor toevallig al is vervangen?
Ik zal ook is alle bekabeling nakijken, wie weet zit er nog ergens iets gebeundStick Out Tongue

Leuk dat je ons op de hoogte houd

Druksensor is nieuw (oogt te nieuw).
Toen ik de auto net kocht zat er teveel olie op, wellicht dat hij daarom wel genoeg druk heeft.
Ik ga eerst de olie wisselen. Deze is erg oud en las ook dat doordat het oliefilter verstopt kan zitten deze niet genoeg druk op kan bouwen.

Info die ik tot zover heb gevonden kun je helaas niets mee:

upload_2019-5-29_21-51-30.png
(knipsel uit ATH voor de Polo, deze heb ik eventueel wel voor je)

Ik zit net in een grensjaar zie ik al. Als je het ATH kan doorsturen, of in ieder geval met betrekking tot de kleppen, graag!
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
Renze, vind het daadwerkelijk prachtig hoe gedetaillieerd je het verhaal schrijft. Doet me ontzettend terug denken aan m'n eigen eerste wagen -- zalig! Oh de nostaligie!

Ga vooral zo door!
 
Volkswagen  Polo AW Full R-Line  1.0 TSI 135PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Renzepro
Ah je had al gereageerd, zie mijn bewerkte post hierboven! :)

Thanks, eens zien of ik er dit weekend achter kan komen hoe dit werkt!

Renze, vind het daadwerkelijk prachtig hoe gedetaillieerd je het verhaal schrijft. Doet me ontzettend terug denken aan m'n eigen eerste wagen -- zalig! Oh de nostaligie!

Ga vooral zo door!

Hoi Mouse, bedankt voor je leuke bericht!
Ik ga nu op zoek naar de storing in mijn knipperlichten. Wens me succes, gonna need it.
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
Eén goedemorgen uit een miezerig Almelo!

Good news everyone! Ik heb de knipperlichten kunnen maken.

pK4gp5eh.jpg


Schaam

Dit komt waarschijnlijk omdat ik de radio had kortgesloten. Weer wat geleerd. En een lering voor elke lezer: Begin bij je zekeringen! Ook al denk je dat het elders ligt, begin bij je zekeringen!!!!

Oh en nog een detail foto van de parafan:
w9unSHIh.jpg


Ja zeer professioneel. Ik ga maar eens een lijstje maken van onderdelen die ik nodig heb. Zo mis ik ook de deksel van de zekeringenkast.

Nu het volgende. Het rechterachterlicht ligt los omdat er een lipje is afgebroken.

Bal31xth.jpg

Is ietwat slecht te zien, maar het onderste lipje mist.
Ik ga even met CAD (Cardboard Assisted Design) aan de slag om een plaatje te maken.

Wordt vervolgd.

Had ik al gezegd dat je met je zekeringen moest beginnen als je een elektrisch probleem hebt?
Bij deze.

Toedels!
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
En weer een dag voorbij, en weer een hoop gebeurt.

Allereerst een beugeltje gesmurft (Gesmurfd?) voor het achterlicht. Ik ben geen fan van ducttape en zo kan ik mijn beugel-vouw-technieken oefenen.

Men beginne met het CAD systeem (Cardboard Assisted Design.
Bij gebrek aan karton, mag het ook het PAD systeem zijn (Paper Assisted Design).
Een wijs man zei eens tegen mij (op zijn Youtube kanaal, dat dan weer wel) als je iets maakt, maak er 2 van. In de 2e kun je de fouten van de eerste verbeteren.

Zie hier:
FaXNxZt.jpg


Uitknippen en overtrekken op staaltje
T3VUULk.jpg

Ik heb veren staal van 0.5 mm dik (denk ik, dit had ik nog liggen) gepakt.

En na ongeveer 1,5 uur slijpen, vijlen, schuren, passen en nog meer slijpen, vijlen en schuren en passen, en nogmaals slijpen, vijlen en schuren krijg je dit:
XRJ3abr.jpg

kS2Os7g.jpg

TFTOoTW.jpg


Het stukje krimpkous is tegen het trillen.

Vervolgens gemonteerd:
niuEh1D.jpg

Werkt perfect!
Weer een klusje klaar.

Daarnaast heb ik ook een stuk gereden (met knipperende olie lamp en zoemer. Helaas.) en de olie gewisseld.
Dat was direct merkbaar! Loopt een stuk rustiger op de choke. Verder nog niet mee gereden.
Toch blijft het olie lampje branden. Ik heb de oliedruk meter losgehaald en doorgemeten.
Geen 'druk' > Contact.
Wel 'druk' > Geen contact. Dat lijkt me omgekeerd.
Even schoongemaakt en jawel! Hij doet het in de goede volgorde!
Helaas maar 1 maal.
Morgen maar een nieuwe bestellen.

Verder nog wat willekeurige dingen gedaan.

Een Greta geïnstalleerd:
3IRWKjT.jpg


Nieuwe kentekenplaat houders geïnstalleerd:
L3jGuo8.jpg

Ik ben een halve Tsjech en ik wilde deze niet installeren op mijn vorige auto. Op deze dus overduidelijk wel.

Mijn verfijnde smaak aan de grill toegevoegd:
uhyX1yI.jpg


Dat was het weer.

Weet iemand hoe het type zekeringen heten die op deze auto zitten?

Groetjes uit een ietwat zonnig Almelo!
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!