Dieselgate

Dat mensen zich druk maken om dit zogenaamde volkswagen "schandaal"... Er zijn genoeg problemen in de wereld die onze aandacht vragen.
Gelukkig levert dit "schandaal" wel komische reacties op waar we om kunnen lachen. :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135pk 
Het gaat niet om CO2 maar om andere schadelijke stoffen. CO2 is schadelijk voor het klimaat (broeikasgas) maar waar de gate over gaat, NOx, zijn gassen die bekend staan als fijnstof. Daarvan wordt gezegd dat ze schadelijk zijn voor mensen.

NOx is een bijproduct van normale verbranding waar CO2 en H2O (waterdamp) vrijkomen. Door de hoge temperatuur in de verbrandingskamer (voor een meer efficiënte verbranding door hoge druk in de cilinder) verbrandt de stikstof in de lucht ook. Gewone lucht bestaat voor 70% uit stikstof (N2) en is niet schadelijk. Bij verbranding in de TDI motor (en praktisch iedere andere motor) komen dus ook andere gassen en deeltjes vrij als roet (onverbrande koolstof) en fijnstof (stikstof-zuurstof verbindingen, NOx). Hoe heter de verbranding, hoe efficiënter maar ook meer NOx

Fabrikanten streven naar hogere efficiëntie en schonere motoren. De trends zijn downsizing (kleinere motoren met turbo's, 110pk 1.0 liter bijv) en hybrides. Roetfilters, adblue en nox katalysators zijn al langer op de markt. De keerzijde van efficiëntie is dus fijnstof en dat is vaak alleen te keren met ingrepen als egr, roetfilters, katalysatoren en turbos. Die vaak weer voor vervuiling en slijtage van motoren zorgen en performance knijpen.

De dieselgate gaat dus over fijnstof en niet CO2
 
"Mijn grootste taak is het vertrouwen in de Volkswagen Groep terug zien te winnen".
zei de nieuwe topman Matthias Mueller, dat doen we door onder elke steen te kijken.
Ik zou zeggen veel plezier en succes..
Stenen-Hoop-W.jpg
 
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
  • Leuk
Waarderingen: WobbleKid
Het gaat helemaal niet om de uitstoot (al is die wel belangrijk), het gaat om het bedrog, het moedwillig manipuleren van gegevens. En persoonlijk denk ik dat andere merken ook niet helemaal netjes zijn.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: eddyfr
Blijkbaar zijn de motoren met code EA189 en label Euro5 het probleem.

De motoren die hieraan gekoppeld zitten zijn de 1.6 en 2.0 4 cilinders maar ook de 1.2 3 cilinder. Hoe kun je erachter komen wat de code van je motor is?
 
EA189 generatie motoren zijn: CFWA CAYA CAYB CAYC CFHF CFFA CFHC CFHC CFJA CBBB CLJA CFGB
dus praktisch iedere TDI t/m 2.0 liter gebouwd tussen 2009 en 2015
Gisteren op VW.de mijn chassisnummer ingevoerd, zegt deze dat ik niet de gelukkige ben met zo'n sjoemelmotor [emoji30]
Weer geen prijs...

Och, ik voldoe toch al niet zonder de DPF en met tzjoening [emoji16]
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!