Distributieketting/diagnose vcds

Mijn 1.6 bifuel heeft 340.000 op de klok, en ben nieuwsgierig of de ketting met tandwielen binnenkort aan de beurt zijn.
Is dit uit te lezen in vcds in bepaalde measurings blocks?
Bij een 3cilinder 1.2 12v heb ik welleens een kettingset gedaan bij 140.000 en kreeg hij daarna al zijn koppel weer terug.
Als dit dezelfde ketting is, is het een wonder dat mijn 1.6 met deze kms nog soepel loopt.

Cruiser  Polo 6R 
Ik heb wel eens gelezen dat mensen t op basis van de timing van de ontsteking zouden kunnen zien. Maar geen idee of dit ook echt het geval is.

Volkswagen  Polo 6R 
Toevallig zelf ook onlangs mijn ketting laten vervangen.
Ze kunnen bij de garage aan de rechterkant 2 dopjes bij je nokkenas los halen en daar 2 dingetjes op zetten en dan kunnen ze door de cylinders op onderste of bovenste dode punt te zetten laten zien hoe ver de ketting is versleten, hoeveel speling er dus in zit.

Ik kan het niet echt goed uitleggen maar je kon wel zien dat er bij mij behoorlijk wat rek in de ketting zat.
De monteur had nog even een foto gemaakt de oude ketting was ongeveer 0.5 cm langer ten opzichte van de nieuwe.

Volkswagen  6R 
Ik heb regelmatig een ratelend geluid van de distributieketting bij een koude start.
Naar VW Zijm geweest hiervoor en zij zeggen dat ze m niet onder coulance vervangen
als de ratel korter duurt dan 3 seconden. Andere forumleden hebben betere
ervaringen en bij hen is de distributieketting wel kosteloos vervangen. Denk er nu
over na om hem toch te vervangen voor eigen rekening. Rijd nu niet echt prettig met
in je achterhoofd dat die distributieketting niet helemaal goed meer is...

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!