Additieven kunnen zeker helpen bij een betere verbranding in de motor.
De Polo WRC heeft zelfs een sticker bij de tankdop waarop staat dat je bij voorkeur 98 moet tanken. Dat zou er niet op staan als 98 helemaal geen verschil maakte.
Ook voor simpelere motoren kan 98 octaan positieve effecten hebben. Het zorgt voor een schonere verbranding, minder roetvorming, en een efficiëntere omzetting van brandstof naar vermogen. Het heeft dus eigenlijk een soortgelijk effect als af en toe je motor op wat hogere toeren laten draaien om vuil weg te branden.
Is het nodig om altijd 98 te tanken? Niet per se voor een ‘simpele’ 1.0 TSI, maar af en toe kan geen kwaad.
Het helpt zelfs om de motor wat schoner te houden.
Een goed voorbeeld is weer de Polo WRC: TSI-motoren van die generatie kunnen bekende problemen krijgen met vervuilde kleppen.
Bij mijn auto is de motor bij 148.000 km gecontroleerd met een baroscoop, en toen bleek dat het reinigen van de kleppen helemaal niet nodig was.
Dit kwam voornamelijk doordat de auto altijd op 98 octaan brandstof had gereden en ik vaak 102 octaan heb getankt tijdens mijn eigenaarschap.
Additieven gebruik ik al jaren bij mijn vorige Polo TDI 1.2, en altijd wel twijfels gehad of het daadwerkelijk zou werken, ik deed het meer voor mijn eigen gevoel. Maar ook nooit problemen gehad, motorisch.
Ik gebruik de additieven van het merk JLM. Bekend bij jou/jullie? Is via bol.com ook betaalbaar, en goedkoper dan via JLM zelf!
Welke raad jij aan om allemaal te gebruiken als additieven? JLM heeft niet veel middeltjes voor een benzine motor vergeleken met een diesel. Ik gebruik nu deze:
JLM Benzine Extreme Clean - Supersterke alles-in-1 reiniger voor de benzine auto - Bespaart op onderhoudskosten - Bespaart op brandstofkosten - Herstelt...
www.bol.com
Als bovenstaande gebruikt word, dan is dit middeltje, injectie cleaner overbodig lijk mij?
Benzine Injector Reiniger voor GDI-, FSI-, TSI-, TFSI, CGI- en SIGI-motortypes.. De JLM GDI Injector Reiniger is speciaal ontwikkeld voor de nieuwste...
www.bol.com
Zou deze ook preventief goed zijn of echt alleen gebruiken net voor een keuring of als hij niet door de keuring is gekomen?
JLM Benzine Emission Reduction Treatment ( Katalysator reiniger ). De JLM Benzine Emission Reduction Treatment ( katalysator reiniger ) zorgt voor...
www.bol.com
Deze kwam ik net tegen, aanrader?
Benzine Octaan Booster. Octaan Booster van JLM met bestelnummer zorgt er op een milieuvriendelijke manier voor dat het octaangetal in de brandstof 2 tot...
www.bol.com
Mijn tank is bijna leeg, ik zal bij de tweede tankbeurt dat ik de Polo heb ook weer Euro98 tanken. Ik weet immers niet hoe de vorige eigenaar de motor behandeld heeft maar als ik kijk naar hoe de auto eruit ziet, interieur, de lak en de motor lijkt de Polo ook met liefde behandeld!
Hij ruikt nog als nieuw en ziet er ook uit of de auto zo net uit de showroom is gekomen.
Wat is jou/jullie mening over het voorzichtig schoonspuiten van de motor (alleen water) met een hogedruk in de wasbox?
Ik deed dit wel heeeeel soms bij mijn dieseltje.
Bij de motor zie ik wat zand/modder zitten, dit wil ik graag verwijderd hebben. Ik weet dat dieseltjes hier wel tegen kunnen maar een benzine motor hier wat gevoeliger voor zijn om dit te doen met een hogedruk geloof ik?
Ik heb even opgezocht wat een Polo WRC is. Toe maar, een 2.0 met 220 pk! LOL