E8 of E10

Hi leden!


Ik rij sinds 3 weken in een benzinemotor Polo 1.0 TSI DSG uit 2020.

Volgens VW dealer heeft het geen nut om euro98 te tanken, dit zal geen meerwaarde brengen bij deze motor is mij verteld.

Maar in Euro95 zit meer troep in, toch? En is het octaangehalte lager dan bij Euro98. Hoe hoger het octaangehalte, hoe beter, right?

En wie gelooft er in additieven brandstoffen en middelen die je extra toe kan voegen in je tank voor je gaat tanken?

Geloven jullie in slechtere brandstof bij een de Haan, Tinq, OK enz vergeleken bij BP, Shell, Texaco etc?

Wat is jullie ervaring?


Martin.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Highline DSG  1.0 TSI 115 pk 
Hoi Martin,

Er zijn genoeg topics te vinden waar dit al uitvoerig is besproken, als je de zoekfunctie gebruikt van het forum kom je deze topics wel tegen. Zelf heb ik ooit onderstaand stukje geschreven:

Laten we vooropstellen dat het topic EURO 95 en EURO 98 altijd een leuke discussie blijft waar vooral emotie een grote rol speelt. Ik kan alleen mijn ervaring / mening geven :).

Allereerst tank ik alleen EURO 98 bij Shell omdat ze claimen dat er 0% Bio-ethanol in zit. Wettelijk mag er in EURO 98 tot 5% bio-ethanol inzitten, dit zie je vaak terug bij de "goedkopere" tankstations. Daarnaast claimt Shell dat er additieven in de brandstof zit. Ik citeer: "De verbeterde Shell V-Power Benzine bevat 3x meer reiniging en beschermende moleculen. Shell V-Power verwijdert 100% van de prestatie verminderde afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen". Kortom: Ik kan dus niks zeggen over EURO 98 bij andere tankstations enkel over de EURO 98 van Shell.

Ik merk dat de motor op EURO 98 iets rustiger en/of soepeler draait. Dit heb ik ervaren in mijn vorige polo waarbij ik eerst EURO 95 tankte en toen na een aantal tankbeurten ben overgestapt op EURO 98. Bij mijn huidige polo heb ik na de aanschaf direct EURO 98 getankt dus heb ik geen ervaring met het verschil tussen EURO 95 en EURO 98. Daarnaast kon ik wat meer kilometers rijden op een EURO 98 tank t.o.v. een EURO 95 tank.

Maar nu denk ik vooral het belangrijkste aspect van EURO 98, de emotie. Ik denk dat de meeste van ons op het forum zichzelf wel "auto liefhebber" mogen noemen. En als auto liefhebber doe je net iets meer voor je auto dan menig ander mens. Kijk je zonder emotie naar je auto die je enkel van A naar B brengt, en bekijk je de discussie EURO 95 / EURO 98 puur rationeel gezien:

  • Gemiddeld een auto maar een aantal jaren in iemands bezit is
  • Het prijsverschil tussen EURO 95 / EURO 98 aanzienlijk groot is
  • Bijna geen kilometer winst op een tank EURO 98 t.o.v. een tank EURO 95
  • Meeste "moderne" auto's gemaakt zijn voor EURO 95
Tank dan lekker EURO 95. Ik tank vooral EURO 98 omdat ik geloof dat het net iets beter is voor mijn auto als auto liefhebber. Dat ik denk dat EURO 98 beter is voor mijn auto wil niet zeggen dat EURO 95 slecht is. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat auto's die enkel EURO 98 hebben getankt langer meegaan dan auto's die enkel EURO 95 hebben getankt omdat er zoveel meer factoren een rol spelen in de levensduur van een auto.

Oh en om niet te vergeten, als je auto gechipt is op EURO 98 dan lijkt het mij sowieso wel verstandig om EURO 98 te tanken.

Hopelijk heb je iets aan dit lange betoog :)
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 498pk 
  • Leuk
Waarderingen: Jiskefet1984
Hoi Martin,

Er zijn genoeg topics te vinden waar dit al uitvoerig is besproken, als je de zoekfunctie gebruikt van het forum kom je deze topics wel tegen. Zelf heb ik ooit onderstaand stukje geschreven:

Laten we vooropstellen dat het topic EURO 95 en EURO 98 altijd een leuke discussie blijft waar vooral emotie een grote rol speelt. Ik kan alleen mijn ervaring / mening geven :).

Allereerst tank ik alleen EURO 98 bij Shell omdat ze claimen dat er 0% Bio-ethanol in zit. Wettelijk mag er in EURO 98 tot 5% bio-ethanol inzitten, dit zie je vaak terug bij de "goedkopere" tankstations. Daarnaast claimt Shell dat er additieven in de brandstof zit. Ik citeer: "De verbeterde Shell V-Power Benzine bevat 3x meer reiniging en beschermende moleculen. Shell V-Power verwijdert 100% van de prestatie verminderde afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen". Kortom: Ik kan dus niks zeggen over EURO 98 bij andere tankstations enkel over de EURO 98 van Shell.

Ik merk dat de motor op EURO 98 iets rustiger en/of soepeler draait. Dit heb ik ervaren in mijn vorige polo waarbij ik eerst EURO 95 tankte en toen na een aantal tankbeurten ben overgestapt op EURO 98. Bij mijn huidige polo heb ik na de aanschaf direct EURO 98 getankt dus heb ik geen ervaring met het verschil tussen EURO 95 en EURO 98. Daarnaast kon ik wat meer kilometers rijden op een EURO 98 tank t.o.v. een EURO 95 tank.

Maar nu denk ik vooral het belangrijkste aspect van EURO 98, de emotie. Ik denk dat de meeste van ons op het forum zichzelf wel "auto liefhebber" mogen noemen. En als auto liefhebber doe je net iets meer voor je auto dan menig ander mens. Kijk je zonder emotie naar je auto die je enkel van A naar B brengt, en bekijk je de discussie EURO 95 / EURO 98 puur rationeel gezien:

  • Gemiddeld een auto maar een aantal jaren in iemands bezit is
  • Het prijsverschil tussen EURO 95 / EURO 98 aanzienlijk groot is
  • Bijna geen kilometer winst op een tank EURO 98 t.o.v. een tank EURO 95
  • Meeste "moderne" auto's gemaakt zijn voor EURO 95
Tank dan lekker EURO 95. Ik tank vooral EURO 98 omdat ik geloof dat het net iets beter is voor mijn auto als auto liefhebber. Dat ik denk dat EURO 98 beter is voor mijn auto wil niet zeggen dat EURO 95 slecht is. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat auto's die enkel EURO 98 hebben getankt langer meegaan dan auto's die enkel EURO 95 hebben getankt omdat er zoveel meer factoren een rol spelen in de levensduur van een auto.

Oh en om niet te vergeten, als je auto gechipt is op EURO 98 dan lijkt het mij sowieso wel verstandig om EURO 98 te tanken.

Hopelijk heb je iets aan dit lange betoog :)

Hoi Martin,

Er zijn genoeg topics te vinden waar dit al uitvoerig is besproken, als je de zoekfunctie gebruikt van het forum kom je deze topics wel tegen. Zelf heb ik ooit onderstaand stukje geschreven:

Laten we vooropstellen dat het topic EURO 95 en EURO 98 altijd een leuke discussie blijft waar vooral emotie een grote rol speelt. Ik kan alleen mijn ervaring / mening geven :).

Allereerst tank ik alleen EURO 98 bij Shell omdat ze claimen dat er 0% Bio-ethanol in zit. Wettelijk mag er in EURO 98 tot 5% bio-ethanol inzitten, dit zie je vaak terug bij de "goedkopere" tankstations. Daarnaast claimt Shell dat er additieven in de brandstof zit. Ik citeer: "De verbeterde Shell V-Power Benzine bevat 3x meer reiniging en beschermende moleculen. Shell V-Power verwijdert 100% van de prestatie verminderde afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen". Kortom: Ik kan dus niks zeggen over EURO 98 bij andere tankstations enkel over de EURO 98 van Shell.

Ik merk dat de motor op EURO 98 iets rustiger en/of soepeler draait. Dit heb ik ervaren in mijn vorige polo waarbij ik eerst EURO 95 tankte en toen na een aantal tankbeurten ben overgestapt op EURO 98. Bij mijn huidige polo heb ik na de aanschaf direct EURO 98 getankt dus heb ik geen ervaring met het verschil tussen EURO 95 en EURO 98. Daarnaast kon ik wat meer kilometers rijden op een EURO 98 tank t.o.v. een EURO 95 tank.

Maar nu denk ik vooral het belangrijkste aspect van EURO 98, de emotie. Ik denk dat de meeste van ons op het forum zichzelf wel "auto liefhebber" mogen noemen. En als auto liefhebber doe je net iets meer voor je auto dan menig ander mens. Kijk je zonder emotie naar je auto die je enkel van A naar B brengt, en bekijk je de discussie EURO 95 / EURO 98 puur rationeel gezien:

  • Gemiddeld een auto maar een aantal jaren in iemands bezit is
  • Het prijsverschil tussen EURO 95 / EURO 98 aanzienlijk groot is
  • Bijna geen kilometer winst op een tank EURO 98 t.o.v. een tank EURO 95
  • Meeste "moderne" auto's gemaakt zijn voor EURO 95
Tank dan lekker EURO 95. Ik tank vooral EURO 98 omdat ik geloof dat het net iets beter is voor mijn auto als auto liefhebber. Dat ik denk dat EURO 98 beter is voor mijn auto wil niet zeggen dat EURO 95 slecht is. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat auto's die enkel EURO 98 hebben getankt langer meegaan dan auto's die enkel EURO 95 hebben getankt omdat er zoveel meer factoren een rol spelen in de levensduur van een auto.

Oh en om niet te vergeten, als je auto gechipt is op EURO 98 dan lijkt het mij sowieso wel verstandig om EURO 98 te tanken.

Hopelijk heb je iets aan dit lange betoog :)
Heey!

Bedankt voor je reactie en uitleg!

''Tank dan lekker EURO 95. Ik tank vooral EURO 98 omdat ik geloof dat het net iets beter is voor mijn auto als auto liefhebber. Dat ik denk dat EURO 98 beter is voor mijn auto wil niet zeggen dat EURO 95 slecht is. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat auto's die enkel EURO 98 hebben getankt langer meegaan dan auto's die enkel EURO 95 hebben getankt omdat er zoveel meer factoren een rol spelen in de levensduur van een auto.''

Dat dus, daar herken ik mezelf ook in! Daarom voeg ik ook regelmatig handmatig additieven middeltjes toe aan de tank maar of het ook echt werkt tja....
Ik doe het maar omdat ik inderdaad een autoliefhebber bent en zuinig bent met mijn auto.

Ze zeggen juist dat BP de beste brandstof heeft van alle. Dit zal nooit bewezen worden vrees ik. Want ik lees artikelen op internet waar deze discussie al in 2010 lol.

Maar Euro98 zou geen schade opleveren dus aan mijn motor, om zo nu en dan mee te tanken? Niet altijd want de literprijs is niet leuk meer, en dat staat natuurlijk los van dat ik erg zuinig ben op mijn auto.

Tunen, stage 1 wil ik volgend jaar laten doen, is het dan belangrijk om daarna wel Euro98 te tanken begrijp ik uit jouw tekst?
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG  1.0 TSI 115 pk 
Additieven kunnen zeker helpen bij een betere verbranding in de motor.

De Polo WRC heeft zelfs een sticker bij de tankdop waarop staat dat je bij voorkeur 98 moet tanken. Dat zou er niet op staan als 98 helemaal geen verschil maakte.

Ook voor simpelere motoren kan 98 octaan positieve effecten hebben. Het zorgt voor een schonere verbranding, minder roetvorming, en een efficiëntere omzetting van brandstof naar vermogen. Het heeft dus eigenlijk een soortgelijk effect als af en toe je motor op wat hogere toeren laten draaien om vuil weg te branden.

Is het nodig om altijd 98 te tanken? Niet per se voor een ‘simpele’ 1.0 TSI, maar af en toe kan geen kwaad.
Het helpt zelfs om de motor wat schoner te houden.

Een goed voorbeeld is weer de Polo WRC: TSI-motoren van die generatie kunnen bekende problemen krijgen met vervuilde kleppen.
Bij mijn auto is de motor bij 148.000 km gecontroleerd met een baroscoop, en toen bleek dat het reinigen van de kleppen helemaal niet nodig was.
Dit kwam voornamelijk doordat de auto altijd op 98 octaan brandstof had gereden en ik vaak 102 octaan heb getankt tijdens mijn eigenaarschap.
 
Additieven kunnen zeker helpen bij een betere verbranding in de motor.

De Polo WRC heeft zelfs een sticker bij de tankdop waarop staat dat je bij voorkeur 98 moet tanken. Dat zou er niet op staan als 98 helemaal geen verschil maakte.

Ook voor simpelere motoren kan 98 octaan positieve effecten hebben. Het zorgt voor een schonere verbranding, minder roetvorming, en een efficiëntere omzetting van brandstof naar vermogen. Het heeft dus eigenlijk een soortgelijk effect als af en toe je motor op wat hogere toeren laten draaien om vuil weg te branden.

Is het nodig om altijd 98 te tanken? Niet per se voor een ‘simpele’ 1.0 TSI, maar af en toe kan geen kwaad.
Het helpt zelfs om de motor wat schoner te houden.

Een goed voorbeeld is weer de Polo WRC: TSI-motoren van die generatie kunnen bekende problemen krijgen met vervuilde kleppen.
Bij mijn auto is de motor bij 148.000 km gecontroleerd met een baroscoop, en toen bleek dat het reinigen van de kleppen helemaal niet nodig was.
Dit kwam voornamelijk doordat de auto altijd op 98 octaan brandstof had gereden en ik vaak 102 octaan heb getankt tijdens mijn eigenaarschap.
Additieven gebruik ik al jaren bij mijn vorige Polo TDI 1.2, en altijd wel twijfels gehad of het daadwerkelijk zou werken, ik deed het meer voor mijn eigen gevoel. Maar ook nooit problemen gehad, motorisch.
Ik gebruik de additieven van het merk JLM. Bekend bij jou/jullie? Is via bol.com ook betaalbaar, en goedkoper dan via JLM zelf!

Welke raad jij aan om allemaal te gebruiken als additieven? JLM heeft niet veel middeltjes voor een benzine motor vergeleken met een diesel. Ik gebruik nu deze:


Als bovenstaande gebruikt word, dan is dit middeltje, injectie cleaner overbodig lijk mij?


Zou deze ook preventief goed zijn of echt alleen gebruiken net voor een keuring of als hij niet door de keuring is gekomen?


Deze kwam ik net tegen, aanrader?


Mijn tank is bijna leeg, ik zal bij de tweede tankbeurt dat ik de Polo heb ook weer Euro98 tanken. Ik weet immers niet hoe de vorige eigenaar de motor behandeld heeft maar als ik kijk naar hoe de auto eruit ziet, interieur, de lak en de motor lijkt de Polo ook met liefde behandeld!
Hij ruikt nog als nieuw en ziet er ook uit of de auto zo net uit de showroom is gekomen.

Wat is jou/jullie mening over het voorzichtig schoonspuiten van de motor (alleen water) met een hogedruk in de wasbox?
Ik deed dit wel heeeeel soms bij mijn dieseltje.
Bij de motor zie ik wat zand/modder zitten, dit wil ik graag verwijderd hebben. Ik weet dat dieseltjes hier wel tegen kunnen maar een benzine motor hier wat gevoeliger voor zijn om dit te doen met een hogedruk geloof ik?

Ik heb even opgezocht wat een Polo WRC is. Toe maar, een 2.0 met 220 pk! LOL
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Highline DSG  1.0 TSI 115 pk 
Merk persoonlijk geen verschil in range, woon/werk tussen 95/98. Rijden voelt bij mijn Polo hetzelfde aan en allebei gemiddeld 1:20 op een tank volgens de boordcomputer.
Ik kon met de Diesel dan weer wel verschil merken met aantal km's als ik BP Ultimate tankte of het zit allemaal tussen mn oren haha

Het heeft ook allemaal te maken met het weer, airco/verwarming, wind etc. Dusja erg lastig om het met 100% vast te stellen. Het is ook nooit bewezen, zelfs ANWB kan hier geen duidelijk antwoord op geven. Maar als het de motor reinigt, dat is wel het hoofddoel voor mij uiteraard!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Highline DSG  1.0 TSI 115 pk 
  • Leuk
Waarderingen: 2GPoloDriver
wat een Polo WRC is. Toe maar, een 2.0 met 220 pk! LOL
En dat is standaard. De meeste rijden op 300-330PS omdat de blokken makkelijk te tunen zijn.
Daarom is het wel belangrijk om hoger octaan brandstof te tanken zodat je geen 'detonation' krijgt in de cilinders. :)


Wat betreft het schoonspuiten: Dit moet gewoon lukken mits je niet 'hoge' druk gebruikt.
Bij onze wasbox kan je de hendel 'niet inknijpen' zodat er wel water uit komt maar onder minder hoge druk.
Dan snel langs de vieze ruimtes gaan en elektrische onderdelen overslaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jiskefet1984
En dat is standaard. De meeste rijden op 300-330PS omdat de blokken makkelijk te tunen zijn.
Daarom is het wel belangrijk om hoger octaan brandstof te tanken zodat je geen 'detonation' krijgt in de cilinders. :)


Wat betreft het schoonspuiten: Dit moet gewoon lukken mits je niet 'hoge' druk gebruikt.
Bij onze wasbox kan je de hendel 'niet inknijpen' zodat er wel water uit komt maar onder minder hoge druk.
Dan snel langs de vieze ruimtes gaan en elektrische onderdelen overslaan.
Ok. Mijn 1.0 TSI eist geen euro98 gelukkig, want ik zou daar elke maand wel op leeg lopen lol.

Ik heb de auto nu 3 weken, ik moet vanavond voor de tweede keer tanken, dit keer ga ik er wel 700 km mee redden, tot aan zijn reserve, dat is wel netjes geloof ik.

Heeft mijn Polo eigenlijk ook een EGR-klep? Ik hoop het niet maar ik vrees van wel!

Ja klopt, ik ga voorzichtig te werk met de hogedruk, hoop van zegen lol
 
Volkswagen  Polo AW Highline DSG  1.0 TSI 115 pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!