Efficiency Below Threshold - Lambdasensor?

Laatst kreeg ik ineens een geel check engine light op het dashboard. Ik reed iets van 100K/h iets van 40min lang dus niet iets vreemds. Ik had de code gecleared, maar een paar dagen later kwam hij weer terug toen ik stil stond bij een stoplicht.

Weet iemand meer van deze foutcode af?

autoscan:
1 Fault Found:

6093 - Catalyst System; Bank 1
P0420 00 [237] - Efficiency Below Threshold
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Mileage: 0 km
Date: 2000.00.00
Time: 00:00:00

Engine RPM: 836.00 /min
Normed load value: 19.2 %
Vehicle speed: 8 km/h
Coolant temperature: 86 °C
Intake air temperature: 20 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.507 V
Unlearning counter according OBD: 40
Test of catalytic converter: measured value-EFF_CAT_DIAG_OBD[1]: 1.140625
Cat. temperature: bank 1: 769.78751 °C
Engine RPM: 827 /min
Air mass: actual value:-MAF: 101.18 mg/stroke


Readiness: 0000 0000


Is bank 1 een vaste plek? Bijvoorbeeld de 1e lambdasensor in het uitlaat spruitstuk? Met andere woorden kan ik aan deze fout zien welk van de 2 sensoren defect is, of is het de katalysator zelf?
Ik zag op youtube wat filmpjes dat men de sensoren schoonmaken met carburator cleaner. Is dat een optie? Wat zijn jullie ervaringen hierin?
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Bank 1 wilt simpelweg zeggen de eerste 'rij met cylinders' (daar heb jij er maar 1 van, want je hebt een inline motor, alle cylinders in één rij). In iedere bank zitten twee lambda sensoren: Bank 1 Sensor 1 (voor de katalysator), Bank 1 Sensor 2 (na de katalysator).

De sensoren kun je reinigen met een fuel additive van bijvoorbeeld Wynn's. Als het goed is kun je de weerstanden van de sensor ook doormeten en ze zo controleren. Visuele inspectie kan je ook veel vertellen ('hoe zien de tips van de sensoren uit?'). Kans is echter groot dat je katalysator niet meer voldoende zuivert en dat je daarom deze foutcode krijgt, zeker als ze niet gecombineerd met andere foutcodes verschijnen.
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Jubblegum
Ik heb exact deze foutcode ook gehad met mijn 1.2 60pk Polo op ongeveer 100k km. Heel wat geprobeerd (lamba kuisen, vervangen etc) maar katalysator was overleden. Efficiëntie was te laag.
Enige oplossing was de katalysator te vervangen.

Een origineel exemplaar kost een arm en een been, ik heb de mijne gehaald op katalysator.nl, en ik rijd al vele 10.000km gelukkig verder.

Wat meer informatie kan je hier vinden: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16804.html
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik heb exact deze foutcode ook gehad met mijn 1.2 60pk Polo op ongeveer 100k km. Heel wat geprobeerd (lamba kuisen, vervangen etc) maar katalysator was overleden. Efficiëntie was te laag.
Enige oplossing was de katalysator te vervangen.

Een origineel exemplaar kost een arm en een been, ik heb de mijne gehaald op katalysator.nl, en ik rijd al vele 10.000km gelukkig verder.

Wat meer informatie kan je hier vinden: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16804.html
Heb je nog steeds geen problemen met je katalysator? Welke merk had je?

Ik had de 2e lambda vervangen, toen bleef het even weg maar nu weer regelmatig de storing. Begint een beetje vervelend te worden helemaal omdat ik er eigenlijk dit jaar mee naar Kroatië wil.
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
@Jorrick De nieuwe katalysator zit er ondertussen 3,5 jaar in en sindsdien geen foutmelding meer gekregen.
De katalysator die bij mij defect is gegaan was de originele van VW waarmee de auto geleverd is, nu zit er een BM Catalysts (van katalysator.nl) onder.

Bij mij zit er (na 146.000km) nog steeds de originele 2de lambdasonde onder.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
P0420 wilt heel soms nog wel eens verdwijnen bij het rijden met Euro98, al vermoed ik dat hier ook een nieuwe katalysator op moet.
Zomaar de sensor vervangen lijkt me zonde, zou sowieso eerst de datalist bekijken, kun je direct zien of je katalysator dood is of niet (signaal B1S1 vergelijken met B1S2, als deze hetzelfde blijven is de werking van de katalysator niet meer goed.

PS: wij hebben overigens bij Toyota met een 4 cilinder benzine motor wel degelijk een "Bank 2 " met lambda sensoren (deze motoren hebben in totaal dus 4 sensoren). Volgens mij bij VW nog nooit gezien
 
P0420 wilt heel soms nog wel eens verdwijnen bij het rijden met Euro98, al vermoed ik dat hier ook een nieuwe katalysator op moet.
Zomaar de sensor vervangen lijkt me zonde, zou sowieso eerst de datalist bekijken, kun je direct zien of je katalysator dood is of niet (signaal B1S1 vergelijken met B1S2, als deze hetzelfde blijven is de werking van de katalysator niet meer goed.

PS: wij hebben overigens bij Toyota met een 4 cilinder benzine motor wel degelijk een "Bank 2 " met lambda sensoren (deze motoren hebben in totaal dus 4 sensoren). Volgens mij bij VW nog nooit gezien
Is de methode zoals in dit filmpje de juiste manier om dit te testen ?
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Ja dit is correct. De motor moet wel volledig opgewarmd zijn voordat deze test goed werkt.
Je zal zien dat sonde 1 schommelt tussen 0.1 en 0.9V. Als de tweede lambdasonde dit ook doet, is de katalysator stuk.
Wanneer de katalysator goed is moet sonde 2 rond 0.4-0.5V stabiel blijven
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Polobeer
Klopt, op onze test apparatuur kun je deze datalist ook laten tonen als een soort scope beeld, dan kun je precies zien wat de waarden doen in een grafiek, of dat in VCDS kan weet ik eigenlijk niet.

Dat ziet er zo uit, zoals je ziet volgt het groene signaal de rode wat duidt op een slechte katalysator werking:

1625059536705.png

En je wilt de groene lijn bij een goed werkende katalysator ongeveer zo hebben:

1625059695384.png

Heb dit even geleend van: https://problemcar.nl/topic/fiat/gedrag-katalysator-en-zuurstof-sensors-262746
 
Ik mag er dus vanuit gaan dat met deze resultaten mijn Katalysator defect is?
De 1e 3 minuten was mijn auto nog vrij koud denk ik en stond ik nog even stationair of reed ik langzaam. Rest is stadsverkeer.

 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Ja die is kaduuk.
Ah bedankt.

II was al even opzoek naar een nieuwe originele maar die kan ik nergens vinden. Weet iemand welk merk dat is ?

Anders een BM of een Bosal, laatstgenoemde is in de aanbieding.

Ik heb alleen de keuze tussen een euro 4 en euro 5. Wat is eigenlijk het verschil daar tussen? Een euro 5 is een stukje duurder.
Ook zag ik de term Blue Angel is dat ook een kwaliteitsnorm ?
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!