EPC + motormanagementlampje

Dag,

ik rij een Polo 1.4 16v automaat uit 10/2002 met iets meer dan 175000 km. op de klok. Bij de Polo brand regelmatig het motormanagement lampje met soms de combinatie EPC lampje. Heb de Polo bij de garage gehad. Daar de boel uitgelezen. Daar bleek eigenlijk niets aan de hand te zijn. Met nog een klein probleem wat betreft afwatering gootjes enz. 60 euro betaald. Daarna kwam de storing weer. Heb een OBD2 meter gekocht om de boel uit te lezen, en de boel te resetten. Polo doet gewoon zijn ding. Op 80km wegen gaan lampjes niet branden. (Afstanden 25-50 km) Op snelweg (met wat meer gas en snelheid gaan beide lampjes weer branden. Bij uitschakeling motor en weer starten brand het EPC lampje vaak niet meer, motormanagement lampje daarentegen wel.

Heb een kennis gevraagd (werkzaam bij garage) heeft de auto ook uitgelezen. Hij komt uit bij een niet goed werkende EGR klep. Hij heeft de boel gereset. Omdat het een automaat auto is, was het advies om de auto als hij goed op temperatuur is, even wat meer op toeren te gaan rijden. Dit i.v.m. vervuiling EGR. Verder is schoonmaken of z.n. vervangen een optie/oplossing.
Wat is jullie idee? Ik wil binnenkort langs de garage met de auto, om het probleem te verhelpen.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V 
Auto van 2002 laten herstellen bij een dealer? Dat is echt zonde van je geld. Bovendien heb ik hier op t forum nog maar weinig succes verhalen gelezen met dealers en herstellen.
Ik heb t zelfde probleem gehad met m’n polo uit 2001 met t zelfde motortje. Maar die gaf wel een storing op de lamdasonde. Na vervanging van de verwarmde lamdasonde, de eerste, was t opgelost. Mogelijk kan je hier naar laten kijken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: H11 en Sal
Hi PaulWes,

Net nieuw op het forum, en van alles aan het doorlezen. Dit topic viel me direct op, want het is zo herkenbaar.

Hopelijk is je probleem al verholpen, zoniet: het is inderdaad een vervuilde EGR klep. Je beschrijft precies de problematiek die ik ook tegenkwam, vooral het EPC lampje komt verontrustend over omdat het zo onregelmatig lijkt. Na vervanging van de EGR klep geen problemen meer ondervonden. Ik heb het bij een zelfstandige garage laten doen.

Kosten:
EGR klep E 154,5
Uren E 236,25 (na 180K. helemaal vastgeroest, dus kostte wat moeite om los te krijgen...)

Let wel op dat de afstelling van de EGR klep goed is; ik had in eerste instantie na plm. 150 km. exact weer dezelfde problematiek. Storing P0402, EGR doorlaat te groot. Dit is uiteraard zonder problemen verholpen.

Hopelijk het je hier iets aan :)
 
Volkswagen  Polo 9N comfortline  1.4 16v 55 KW (BBY) 
Beste ,

Ik zit ook met een gelijkaardige probleem. Betreft een polo 1.4 16v 55kw 2002 met 139.000km + automaat , juist gekocht maar na 15-20 min rijden brandt mijn epc + motor lamp + esp/abs lampje. Ze branden alle 3 gelijker tijd maar na paar seconden verdwijnt wel abs/esp lampje , nadien gaat scahekelen moeilijk brengt schokkent gevoel mee voelt wel dat hij schakelt door kloppen. Na contact aan en uit zetten valt esp/abs + epc lampje weg , motor controlelampje blijft branden , schakelen gaat weer goed en vlot zonder kloppen/schokken.
Iemand een idee? Na het uitlezen enkel een foutcode die uitkomt namelijk P1553.
Zie foto van het dashboard.

(Af en toe heb ik ook een schommelend toerental hij zakt een beetje bij het stationair draaien bv: van 600 naar 500. Hij hoort hem wel zakken)
 

Bijlagen

  • 9FA01FB1-2AE7-4DC8-9850-DCF9EAA97262.jpeg
    9FA01FB1-2AE7-4DC8-9850-DCF9EAA97262.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 13
Volkswagen  Polo 9n2  1.4 16v 55kw 
Het gekke wil dat ik met mijn polo 9n3 automaat 1.4 16v(bijna 230.000 gelopen)nu bijna hetzelfde had,epc ging branden af en toe,Daarna mijn motorlampje en ik dacht damn hij is net voor de apk geweest toen hadden ze een rem sensor nog gefixt...nu een afspraak staan voor vrijdag bij de garage(was rete druk)en al 2 dagen geen enkele storing meer misschien toch wat vuil alleen wie het weet mag het zeggen...
 
Volkswagen  Polo 9N3 2006  1.4 75pk 
Beste ,

Ik zit ook met een gelijkaardige probleem. Betreft een polo 1.4 16v 55kw 2002 met 139.000km + automaat , juist gekocht maar na 15-20 min rijden brandt mijn epc + motor lamp + esp/abs lampje. Ze branden alle 3 gelijker tijd maar na paar seconden verdwijnt wel abs/esp lampje , nadien gaat scahekelen moeilijk brengt schokkent gevoel mee voelt wel dat hij schakelt door kloppen. Na contact aan en uit zetten valt esp/abs + epc lampje weg , motor controlelampje blijft branden , schakelen gaat weer goed en vlot zonder kloppen/schokken.
Iemand een idee? Na het uitlezen enkel een foutcode die uitkomt namelijk P1553.
Zie foto van het dashboard.

(Af en toe heb ik ook een schommelend toerental hij zakt een beetje bij het stationair draaien bv: van 600 naar 500. Hij hoort hem wel zakken)
Bij branden ABS/ESP lampje (en eigenlijk ook voor elke andere storing die sporadisch voorkomt in de 9N(3) zou ik als eerst altijd kijken naar de grote zekeringen die op je accupool vastzitten (zitten tussen 2 moertjes die met dop 10 losgemaakt kunnen worden), deze vertonen vaak haarscheurtjes en kun je bijna alleen zien als je ze losmaakt. Kosten? 5min en per zekering €1,95 geloof ik.

Zelf ooit bijna een ABS/ESP unit vervangen in mijn eigen Polo, gelukkig toch eerst verder gekeken dan mijn neus lang was :)

Wat ook vaak voorkomt als EPC aan gaat tijdens het rijden is dat er een bobine (of evnt bougie) de geest geeft, op begin voel/merk je daar weinig van maar op een gegeven moment ga je die hikjes ook voelen als je stilstaat bij het stoplicht.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!