afgelopen donderdag de ventura box en green vervangingsluchtfilter binnengekregen.
eerst de box gemonteerd en proefrit gemaakt, daarna green filter geplaatst ter vervanging van de originele filter.
De tuningsbox van ventura is een veredelde powerbox, de box doet zijn werk toerenafhankelijk wat moet zorgen voor een netter verloop van vermogen en koppel.
De box wordt op 3 sensoren aangesloten namelijk;
1. nokkenas sensor, box weet het toerental
2. turbodruk sensor (mapsensor) de box zal toerenafhankelijk spanningsval geven op het werkelijke signaal waardoor het motorstuurapparaat van de auto dit zal willen compenseren door een hogere turbodruk aan te sturen. dit is met name in het lage toerenbereik van belang omdat de BM de turbo laat op laat spoolen ivm verbruik.
3. raildruk sensor de box zal toerenafhankelijk spanningsval geven op het werkelijke signaal waardoor het motorstuurapparaat van de auto dit zal willen compenseren door een hogere raildruk aan te sturen, komt er op neer dat er meer diesel ingespoten wordt. Dit geeft vooral effect vanaf 2000 toeren per minuut.
Na het plaatsen van de box zonder het green luchtfilter te plaatsen valt de toename onderin (<1500 tpm) tegen, tussen 1500 en 2000 tpm is een aangename toename, boven de 2000 en tot 3750 tpm doet de box het meest, de auto trekt flink door zijn toeren heen.
Daarna origineel luchtfilter vervangen door de green luchtfilter, uit ervaring weet ik dat bij een diesel het vervangen van het luchtfilter weinig winst te behalen is, dat is bij de BM wel even anders, persoonlijk vindt ik het verschil heel erg groot, vooral onder de 1500 tpm draait de motor soepeler.
Ik had normaal vaak dat de auto bij overschakelen van de 1 naar de 2 kompleet stil viel en het minstens 10 sec. duurde voordat hij doortrok, ook met alleen de tuningsbox was dit (wel in mindere mate) nog aanwezig. De greenluchtfilter zorgt er dus voor dat dit turbogat (zo voelt het tenminste) veel kleiner is. De combinatie van de box en het filter lijkt me dus essentieel voor een optimaal resultaat. Of het vermogen werkelijk stijgt naar 92 pk en de beloofde 210nm koppel weet ik niet maar voelbaarverschil is er zeker.
Het inlaat traject van de bumper tot het filter is erg dun, deze ga ik eens los gooien en kijken of dit ook nog effect heeft, zoja dan zal ik zelf een dikke buis gaan plaatsen vanaf het luchtfilterhuis naar de onderbumper.
ik zal binnenkort wat fotos posten van de gemonteerde box en het luchtfilter en eventuele aanpassingen aan het inlaat traject.
in totaal heb ik iets meer dan € 600 betaald voor het setje. ik zal ook het partnummer van het green filter plaatsen zodat mensen deze kunnen nabestellen. bij ventura kostte het filter € 120 incl reinigings en olie set, dit zal elders ongetwijfeld goedkoper kunnen.
eerst de box gemonteerd en proefrit gemaakt, daarna green filter geplaatst ter vervanging van de originele filter.
De tuningsbox van ventura is een veredelde powerbox, de box doet zijn werk toerenafhankelijk wat moet zorgen voor een netter verloop van vermogen en koppel.
De box wordt op 3 sensoren aangesloten namelijk;
1. nokkenas sensor, box weet het toerental
2. turbodruk sensor (mapsensor) de box zal toerenafhankelijk spanningsval geven op het werkelijke signaal waardoor het motorstuurapparaat van de auto dit zal willen compenseren door een hogere turbodruk aan te sturen. dit is met name in het lage toerenbereik van belang omdat de BM de turbo laat op laat spoolen ivm verbruik.
3. raildruk sensor de box zal toerenafhankelijk spanningsval geven op het werkelijke signaal waardoor het motorstuurapparaat van de auto dit zal willen compenseren door een hogere raildruk aan te sturen, komt er op neer dat er meer diesel ingespoten wordt. Dit geeft vooral effect vanaf 2000 toeren per minuut.
Na het plaatsen van de box zonder het green luchtfilter te plaatsen valt de toename onderin (<1500 tpm) tegen, tussen 1500 en 2000 tpm is een aangename toename, boven de 2000 en tot 3750 tpm doet de box het meest, de auto trekt flink door zijn toeren heen.
Daarna origineel luchtfilter vervangen door de green luchtfilter, uit ervaring weet ik dat bij een diesel het vervangen van het luchtfilter weinig winst te behalen is, dat is bij de BM wel even anders, persoonlijk vindt ik het verschil heel erg groot, vooral onder de 1500 tpm draait de motor soepeler.
Ik had normaal vaak dat de auto bij overschakelen van de 1 naar de 2 kompleet stil viel en het minstens 10 sec. duurde voordat hij doortrok, ook met alleen de tuningsbox was dit (wel in mindere mate) nog aanwezig. De greenluchtfilter zorgt er dus voor dat dit turbogat (zo voelt het tenminste) veel kleiner is. De combinatie van de box en het filter lijkt me dus essentieel voor een optimaal resultaat. Of het vermogen werkelijk stijgt naar 92 pk en de beloofde 210nm koppel weet ik niet maar voelbaarverschil is er zeker.
Het inlaat traject van de bumper tot het filter is erg dun, deze ga ik eens los gooien en kijken of dit ook nog effect heeft, zoja dan zal ik zelf een dikke buis gaan plaatsen vanaf het luchtfilterhuis naar de onderbumper.
ik zal binnenkort wat fotos posten van de gemonteerde box en het luchtfilter en eventuele aanpassingen aan het inlaat traject.
in totaal heb ik iets meer dan € 600 betaald voor het setje. ik zal ook het partnummer van het green filter plaatsen zodat mensen deze kunnen nabestellen. bij ventura kostte het filter € 120 incl reinigings en olie set, dit zal elders ongetwijfeld goedkoper kunnen.