Voorstellen Even voorstellen Polo 9N

Hi forumleden,

Sinds 22 juni 2023 ben ik de eigenaar van een mooie en goed onderhouden Polo 9N 1.4 16v Athene uitvoering met o.a, airco en cruisecontrol. De polo is aangeschaft bij 173.xxx en staat nu op 185.xxx dus al ruim 13.000 kilometer mee gereden. Hij bevalt echt uitstekend en heeft altijd keurig onderhoud gehad (nooit op bezuinigd) en alle facturen zaten er ook bij. De auto verbuikt ook geen olie en koelvloeistof en loopt echt als een zonnetje. Volgens mij heeft hij wel heel licht kantelende zuigers.


Sinds ik de 9N heb aangeschaft, zijn er al wat zaken aangepakt zoals;
  • Standaard speakers eruit gehaald en geüpgraded met de Focal IS-VW-165 speakers (wat een verschil)
  • Focal Impulse 4.320 versteker
  • Gladen RS 10 RB actief subwoofer
  • Dempingmateriaal aangebracht aan de binnenzijde van het deurpaneel en rondom de speaker.
  • Pioneer radio (enkel din) vervangen voor een Kenwood DMX7722dabs (dubbel din)
  • Stuurwiel vervangen, deze was erg versleten.
  • Lichtmetalen velgen 15" geüpgraded van InterAction velgen naar originele VW Polo Aspen velgen.
  • Onderhoudsbeurt uitgevoerd met o.a
  • Olie wisselen met Castrol Edge Titanium 5W30 LL. Het is LongLife olie, maar ik wil wel elke 15.000 kilometer preventief de olie verwisselen.
  • Oliefilter gewisseld
  • Luchtfilter vervangen
  • Interieurfilter vervangen
  • Bougies vervangen
Er zijn natuurlijk ook wat aandachtspunten. Maar voor een auto van haast 20 jaar oud is dat hem vergeven.

  • De cruise control heeft altijd goed gewerkt, maar sinds de laatste weken doet hij het niet goed meer. Ik heb een methode gevonden om de richtingaanwijzer naar rechts (omhoog) te doen en dan de cruise control aan te zetten. Dit werkt eigenlijk altijd. Soms springt hij er weer af en dan hoef je alleen maar even je richting naar rechts aan te zetten en dan wordt de cruise control weer hervat. De weggebruikers moeten wel denken.....
  • De dakhemel laat los. Is dit makkelijk te herstellen? Hetzelfde geld voor de stoffen wangen van de deurpanelen.

En dan sta je stil langs de weg en gebeurt hetgeen waar je niet op hoopt;

Ik reed twee weken geleden op de A4 bij Rijswijk. Het was donderdag, dus het was druk op de weg. Het EPC lampje ging branden en ik kon geen gas meer geven. Ik dacht huh, wat is er aan de hand? De auto snel op de vluchtstrook gezet. Auto opnieuw proberen te starten maar tevergeefs. Er kwam binnen enkele minuten (echt super snel tegenwoordig) een berger om mij op een veilige plek in Rijswijk af te zetten. Daarna de ANWB gebeld en heeft de auto geïnspecteerd. Conclusie: de kleine distributieriem mist een aantal tanden. Oei, de riem, waterpomp en multi v-riem is bij 130.400 kilometer vervangen in 2020. Factuur is hier ook van aanwezig.

De ANWB heeft aangegeven dat dit absoluut niet had gemogen omdat de onderhoudsinterval bij 180.000 kilometer of om de 8 jaar gedaan moet worden. We zijn tenslotte pas 50.000 kilometer verder na de laatste vervanging. De kilometerstand is niet teruggedraaid, dit is gecontroleerd in het logboek van de RDW en in de motor ECU.

De auto staat nu bij een garage bij ons in de buurt en heeft gezegd dat de kleppen waarschijnlijk tegen het blok aan zijn geslagen waardoor de kop gereviseerd moet worden. De schade is tussen de 1.500 en 2.000. Dat is even slikken.

De auto heeft twee distrubutieriemen heb ik gezien; een kleine en een grote. Bij de kleine riem missen er inderdaad een aantal tanden. Waarschijnlijk is hij dan van 'tijd' gesprongen? De grote distrubutieriem ziet er wel helemaal goed uit en heeft alle tanden nog.

Wat zouden jullie in dit geval doen? En denken jullie dat het de moeite waard is? Of denken jullie dat het wellicht goedkoper kan door er een ander blok in te zetten?

foto_polo_2.pngfoto_polo_1.png

Hartelijke groet,

D-SkyLimit
 
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!