Foutcode p0171 - lambdasonde?

Hello iedereen,

Sinds een paar maanden heeft de Polo last van een hardnekkige motorstoring. Het motorlampje brandt en als ik hem uitlees krijg ik storing P0171 - 006 - System Too Lean - Intermittent

Heel af en toe gaat het lampje eens uit maar dan komt het vanzelf weer terug. Ook als ik de storing wis komt het na een tijdje weer terug.
Ik heb de bovenste lambda sonde (op aanraden van het Bosch Service Center hier in de buurt) al vervangen maar die verhielp het probleem niet. :(
Ik merk geen vermogenverlies, en het brandstofverbruik is denk ik ook niet veranderd.
Via VCDS heb ik de volgende gegevens gekregen:
1 Fault Found:
16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 006 - System Too Lean - Intermittent
Freeze Frame:
Voltage: 0.880 V
Voltage: 0.640 V
Lambda: 0.0 %
Bin. Bits: 00001000
Voltage: 0.840 V
Voltage: 0.800 V
Lambda: 0.0 %
Bin. Bits: 00001000

Iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem is? Alvast heel erg bedankt!
Brent :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Hmm, goed idee ! Is er een manier waarop ik kan controleren hoeveel de brandstofpomp pompt?
Ik ging hem volgende week een volledig onderhoud geven, dus dan word deze sowieso vervangen.
Kan het eventueel ook de 2de lambdasonde zijn? Iemand die verstand heeft van de waardes/voltages en deze kan controleren? Ik dacht omdat de motor niet anders presteert, dat het misschien een foutieve meetwaarde is?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Bedankt voor de link! Info op die site klopt wel met mijn probleem. Rijdend geen verschil te merken maar inderdaad al wel eens een paar hikjes opgemerkt tijdens de accelereren. Ik hoop dat het de brandstoffilter is en niet een of ander lek waardoor hij lucht binnenzuigt.
Waar kan ik de brandstoffilter ergens vinden? Heb ik speciale tools nodig om deze los te krijgen?
Alvast bedankt voor de hulp :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik heb de brandstoffilter vervangen (samen met de rest van een groot onderhoud), maar geen resultaat. Na enkele kilometers was het lampje alweer terug. Dan maar even het gasklephuis eruit gehaald en gekuist met brake cleaner. Ook weer goed terug aangespannen maar ook geen resultaat.. Was bijna zover om hem te laten diagnosticeren bij de dealer want zat ondertussen echt met de handen in het haar.
Uiteindelijk als laatste geprobeerd er een flesje JLM Fuel System Cleaner Pro in gegoten. Naar het schijnt reinigt dit de kleppen, injectoren enz. enz.. (kan nooit kwaad na 100k km vermoed ik)

Ook wel, ik merkte dat de linkerkant van de motorblok wel erg vuil werd. Na wat zoeken gevonden dat dit van bij de bougie kwam. Bobijntjes allemaal eruit gehaald en alle bougies zaten precies nogal los. Ze werden nochtans geïnstalleerd door de dealer die het vorige onderhoud uitvoerde. Dus bougies gekuist en dan er stevig weer ingezet. Het motorblok ook gekuist met een papieren doek en wat brake cleaner (werkt echt goed!).

IMG_20160921_163557.jpg

Nu bijna 500km verder en het lampje is nog steeds uit. Hopelijk is het nu eindelijk opgelost.
Ik heb gemerkt dat bij het optrekken hij niet meer 'hikt'. Mijn redenering is dat, als er benzine/olie uit kan komen, er ook wel lucht zal in kunnen en daarom 'System too lean' (teveel lucht).
Nu hopen dat de fout niet meer terugkomt en definitief opgelost is. Bedankt voor de hulp iedereen ! :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: DeeOow, iichel en Johan
Spijtig genoeg te vroeg gesproken, en een paar 100km na m'n vorige post is het waarschuwingslampje weer beginnen branden.

Alle bougies zijn ondertussen vervangen en met een momentsleutel vast gezet (30Nm).
Ook zijn alle bobijntjes vervangen door nieuwe Bosch exemplaren. De garage die vroeger een kapotte bobijn heeft vervangen, heeft deze vervangen door een 2dehands exemplaar uit 2003(zonder mijn weten dat het om een 2dehands onderdeel ging). Die bobijn is een tijdje geleden stuk gegaan en heb ze alle 3 toen vervangen door nieuwe bobijntjes. Ook hebben ze toen de bougies vervangen, deze hebben ze niet vast genoeg gedraaid waardoor er vanalles kon ontsnappen uit de motor. Daar ga ik dus NOOIT meer terug..
Door dat gedoe van die bobijntjes en bougies trekt de Polo weer goed door, en hikt hij niet meer stationair. Die problemen zijn dus opgelost maar die van 'Te arm mengsel' nog niet.

Ondertussen staan de volgende DTC's in de ECU:
  • P0171 - System Too Lean (Bank 1)
  • P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
Het leek me wel erg toevallig dat beide 'problemen' worden gemeten door een lambdasonde én tegelijkertijd opduiken. De Polo is met deze foutcodes ook door de uitstoot test van de autokeuring geraakt, dus de uitstoot zit wel goed vermoed ik? (En de katalysator dus ok?)

Ik heb het idee dat het probleem bij de lamdasonde's zit. Die voor de katalysator is een tijdje geleden al vervangen door deze, maar dat loste het probleem niet op. Dus zit het probleem misschien bij die achter de katalysator?
Daarom heb ik tijdens het rijden even de signalen die uit de lambdasonde's komen gelogd via Torque, en een screenshot genomen.

Bovenste grafiek: Lambdasonde voor katalysator (spanning)
Onderste grafiek: Lambdasonde na katalysator (spanning)

Tijdens het stationair draaien:

  • Screenshot_20170530-184441.png
Rustig optrekken na stationair draaien:
  • Screenshot_20170530-184501.png
Cruise control op 60km/h in 5de versnelling:
  • Screenshot_20170530-184357.png

Ziet iemand iets vreemd aan deze signalen? Ik weet dat het signaal moet variëren tussen 0.1v en 0.9v, maar bij het stationair draaien geeft de sonde na de katalysator een zo goed als constant signaal. Is dit normaal?
Ook merk ik dat bij het gewoon rijden het signaal van de laatste sonde minder ver zakt dan de voorste sonde.

Bij de dealer kan ik niet echt terecht, want die willen de katalysator eerst vervangen en dan afwachten of het wat oplost. Een beetje lopen gokken op zo'n dure katalysator lijkt mij niet echt een goed idee, daarom probeer ik zelf zoveel mogelijk eerst te onderzoeken en eventueel op te lossen.

Heeft iemand van jullie een idee wat het probleem kan zijn?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Mijn vrouw heeft de zelfde auto. Hierbij de zelfde problemen. Ik heb 2 a 3jaar geleden toen wel de catalisator vervangen. Dit werkte ongeveer een jaar. Inmiddels kan ik zelf storing uitlezen en resetten. Hierbij kwam het af en toe terug maar binnen 2 maanden.
Mijn redenatie is als volgt. Ik kan er natuurlijk volledig naast zitten maar tot nu toe werkt het.
Door vervuiling (auto niet warm rijden) gaat de lamba slecht meten. Als de storing terug komt rij ik een 45 min a uur ongeveer 120. Auto inclusief uitlaat word lekker warm en de storing blijft hierna een hele tijd weg. Dit werkt in mijn geval voor 3/4 jaar. De auto word gebruikt voor ritjes van 15km of korter
 
Vw  Polo  1,6 tdi 90pk 6R/ 1.2 9N 
Mijn vrouw heeft de zelfde auto. Hierbij de zelfde problemen. Ik heb 2 a 3jaar geleden toen wel de catalisator vervangen. Dit werkte ongeveer een jaar. Inmiddels kan ik zelf storing uitlezen en resetten. Hierbij kwam het af en toe terug maar binnen 2 maanden.
Mijn redenatie is als volgt. Ik kan er natuurlijk volledig naast zitten maar tot nu toe werkt het.
Door vervuiling (auto niet warm rijden) gaat de lamba slecht meten. Als de storing terug komt rij ik een 45 min a uur ongeveer 120. Auto inclusief uitlaat word lekker warm en de storing blijft hierna een hele tijd weg. Dit werkt in mijn geval voor 3/4 jaar. De auto word gebruikt voor ritjes van 15km of korter
Bedankt voor het meedenken C-J! Ik heb ook het idee dat de achterste lambda slecht meet. Of dit door vervuiling komt weet ik niet, maar ik zal morgen de sonde eens demonteren en ev. schoonmaken met een staalborstel.
Ik doe meestal ritjes van 30-35km, en een 100km autostrad/week. Dus warm rijden doe ik hem wel.
Als ik de DTC wis, dan is deze er vaak dezelfde dag alweer terug
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Lees dit eens door:

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16555.html
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16804.html

De 2e lambdasonde is puur en alleen voor het controleren van lambdasonde 1 en de katalysator. Als deze kapot is word er een foutcode gegeven, maar geen mengsel aangepast waardoor de motor slechter gaat lopen.

Persoonlijk vertrouw ik de katalysator niet, deze sneuvelen wel vaker. Mijn opa rijd ook zo'n polo met de zelfde motor als jou. Nieuw gekocht in 2009, en 30dkm later de katalysator kapot door het korte stukjes rijden...
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Lees dit eens door:

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16555.html
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16804.html

De 2e lambdasonde is puur en alleen voor het controleren van lambdasonde 1 en de katalysator. Als deze kapot is word er een foutcode gegeven, maar geen mengsel aangepast waardoor de motor slechter gaat lopen.

Persoonlijk vertrouw ik de katalysator niet, deze sneuvelen wel vaker. Mijn opa rijd ook zo'n polo met de zelfde motor als jou. Nieuw gekocht in 2009, en 30dkm later de katalysator kapot door het korte stukjes rijden...

Hallo Polovl, bedankt voor het meedenken!
Dus als ik het goed begrijp heeft de achterste lambdasonde niks te maken met de 'System Too Lean' DTC? Dan vind ik het zo vreemd dat beide lambdasonde's een probleem detecteren, maar eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.
  • De voorste zegt: Er zit te weinig brandstof/teveel lucht in het mengsel
  • De achterste zegt: Er is iets mis met de katalysator
Ik heb zonet met m'n mini endoscopecamera eens binnengekeken in de katalysator langs het gat van de regelsonde.2017-05-31-11-16-58.png 2017-05-31-11-12-13.png
2017-05-31-11-16-53.png

Het enige wat ik kon vinden is bovenstaande deuk in het rooster. Is de katalysator daarmee defect? Want voor de rest zag hij er, voor iemand met mijn bescheiden kennis, nog piekfijn uit.

Zoals op gerritspeek besproken begin ik ook te denken dat de Polo een softwareupdate nodig heeft, want beide sonde's beginnen fouten te geven, de sonde's op zich blijken ok gezien de waarde's van m'n vorige post, de motor draait goed dus mengsel kan niet zo fout zijn, en katalysator ziet er, tot nadere bevestiging, ook nog netjes uit.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Wel degelijk dat de lambda's met elkaar te maken hebben, 2 controleert de werking van 1.

Mooie foto, maar hier heb je vrij weinig aan. Een katalysator zit in de meeste gevallen niet letterlijk 'dicht'. De werking van de katalysator is alleen te gering. Het edelmetaal waarvan de katalysator is gemaakt, is niet meer in staat om bepaalde stoffen om te zetten.

Hoeveel km heeft je auto gelopen? Nog de originele katalysator? (let op het vw nummer op de kat)
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Wel degelijk dat de lambda's met elkaar te maken hebben, 2 controleert de werking van 1.

Mooie foto, maar hier heb je vrij weinig aan. Een katalysator zit in de meeste gevallen niet letterlijk 'dicht'. De werking van de katalysator is alleen te gering. Het edelmetaal waarvan de katalysator is gemaakt, is niet meer in staat om bepaalde stoffen om te zetten.

Hoeveel km heeft je auto gelopen? Nog de originele katalysator? (let op het vw nummer op de kat)
Ja is wat slecht uitgedrukt van me. De sonde's hebben wel wat met elkaar te maken maar de 2 error code's die ik nu heb ook ? Of kan het zijn dat, omdat het mengsel te arm is, de werking van de kat ook te gering is?

Ben net even gaan kijken en er staat een VW nummer op de katalysator. Ziet er mij een originele uit, en denk niet dat deze ooit al is vervangen. Polo heeft nu 112.000 km.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik verwacht zelf dat de 'P0171 - System Too Lean (Bank 1)' een gevolg storing is van de 'P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)'. Op de website van Gerritspeek word dit ook bevestigd.

Volg de tips van Gerrit op, en mocht dit niet baten zal het toch een katalysator kosten...

Om eventuele problemen met vervuilde injectoren uit te sluiten kun je een aditief (bij voorkeur Forté) bij je brandstof doen. Tank dan ook gelijk een premium brandstof (V-Power).
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Oh oke. Zo zie je maar, bescheiden kennis Stick Out Tongue

Was er net mee bezig om die tips van gerritspeek op te volgen. Daarom de luchtmassameter eens eruit gehaald en deze zag er redelijk vet/blinkend uit. Kan misschien een oorzaak zijn dat deze een foute meting doet?
IMG_20170531_140905.jpg

De Polo krijgt om de 10k km een busje JLM Petrol Fuel System Cleaner, maar zal direct een busje Forté gaan halen. Ik verwacht hier meestal geen wonderen van, maar het geeft toch een fijn gevoel te weten dat je er alles aan hebt gedaan om je beestje vanbinnen ook proper te houden. Ik tank steeds Total Super 95 Excellium. (Denk dat dit ook een premium brandstof is?)

Ik kwam net een busje JLM Catalytic Converter Cleaner tegen. Misschien ook eens proberen?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis.

Laat maar horen als je de tips van Gerrit speek opgevolgd hebt. Wis hierna wel de foutcode's en kijk het een tijdje aan.
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
P0420 = kat defect, altijd. P0171 is de oorzaak van P0420. De oorzaak van P0171 moet achterhaald worden voordat deze vervangen mag worden. Anders mag je over een jaar weer een kat vervangen. Hoe zijn de feultrims, long en short. Hoeveel ms is de injectie duur? En hoe is het onderhoud??


Oh en wat is het CO, CO2, HC, O2 en lambda getal stationair en op toeren?

Note, het vervangen van HO2S-sensoren (lambda sensoren), voor deze storingen is het zelfde als de boodschappenjongen doodschieten. Hij brengt de boodschap, maar doet eigenlijk zelf niks.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!