Foutcodes EGR P045A en P045F

Na bijna anderhalf jaar storingsvrij te hebben gereden is het sinds vandaag weer raak.

Uitlaatgassen lampje brand en uitlezen leert dat de Low Pressure EGR stuck closed is. De codes zijn P045F (valve b stuck closed) en P045A (control circuit low)

Beide codes zijn mij duidelijk, de EGR blijft dichtzitten en daardoor is het control circuit voltage ook lager dan verwacht.

Echter na het wissen van de codes (wat alleen met contact aan en motor uit mogelijk is voor P045F) doet de EGR het gewoon weer. De actual en specified liggen gelijk, en bij het testen op stationair valt de motor (bijna) stil van de hoeveelheid gerecirculeerde lucht.

Alleen bij lang uitrollen wanneer de klep langere tijd dicht is, opent hij daarna plotseling niet meer. Actuel blijft op 0% en het voltage op 0,7v.

De laatste keer dat ik met een camera naar binnen ben geweest was het nog schoon.

Voordat ik meteen de klep laat vervangen, zijn er andere oorzaken die geen DTC geven maar wel voorkomen dat de EGR opengaat?

Mijn vermoeden zegt enerzijds gewoon een sticky valve door slijtage (klem bij vacuüm trekken) of anders een half doorgebrande motor (geen kracht meer).

Iemand ervaringen hiermee?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Vandaag nog wat getest.

Bij koude motor werkt alles naar behoren.

Na een tijdje springt de actual value voor een split second naar 100% voordat hij naar 0% schiet. Daarna volgt er een tiental breakaway attempts (proberen los te breken) zonder resultaat voordat de EGR uitschakelt en de 2 foutcodes opslaat. Het is niet gelukt om het voltage van dat moment op te slaan, dat doe ik op een later moment nog wel.

Ik wil best die klep vervangen, maar het zou een beetje jammer zijn als achteraf blijkt dat het bedrading is, of een slechte zekering.

Ik kan trouwens geen zekeringen in de diagrammen vinden van de EGR klep
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Volgens mij rijden er heel veel Polo's rond met de EGR weggeschreven en eventueel afgedopt. Mijne ook. Maar ik heb een 1.2 en dat over regenereren en oververhitting in de cilinders kan ik helaas niet beantwoorden. Maar het lijkt mij dat dit niet gebeurd anders zouden ze hem toch nooit afdoppen?

Ik vermoed/denk dat als je hem vervangt dat het dan opgelost is. Maar voor hoe lang?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!