Gerobotiseerde koppeling DSG?

Hallo,
vandaag ben ik er achter gekomen dat mijn DSG een gerobotiseerde koppeling heeft, ik heb er maar 2 proefritjes mee gemaakt dus het viel mij niet heel erg op.
Toch als je er op gaat letten merk je het wel dat, ondanks de DSG natuurlijk mega snel overschakelt hij een korte pauze houdt door die koppeling.

Ik heb veel informatie opgezocht over de desbetreffende DQ200 maar ik heb nergens gelezen dat ze ook met gerobotiseerde koppeling zijn? Is dit dat een andere (wellicht sterkere of zwakkere) bak?
En hoe trekt deze koppeling het als je hem gaat chippen? Iemand ervaring met een soort gelijke bak?
De auto is van 01/2012.

Groetjes!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 90pk 
Bij chippen beter meteen ook de DSG laten aanpassen. Iets later in D en iets eerder in S opschakelen
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Naar mijn weten schakel je hem dan gelijk in de versnelling bij de meeste DSG’s, en dan ga je. Als ik nu de rem los laat voel je dat hij hem eerst nog aan de 1ste versnelling koppelt.
Dat lijkt me niet goed, als hij in zijn D staat zou hij gewoon in D1 moeten staan en niet nog in z'n neutraal ongeacht of je hem net hebt opgestart of voor de stoplicht wacht. Is het niet gewoon de auto-hold functie die je dit gevoel geeft?

EDIT: is dit wat je bedoelt: https://www.skodaforum.nl/forum/i/auto-houdt-in-bij-vertrek-dsg-probleem.10061/
 
Volkswagen  X  X 
Dat lijkt me niet goed, als hij in zijn D staat zou hij gewoon in D1 moeten staan en niet nog in z'n neutraal ongeacht of je hem net hebt opgestart of voor de stoplicht wacht. Is het niet gewoon de auto-hold functie die je dit gevoel geeft?

EDIT: is dit wat je bedoelt: https://www.skodaforum.nl/forum/i/auto-houdt-in-bij-vertrek-dsg-probleem.10061/
Sorry ik was wellicht iets onduidelijk in mijn omschrijving, hij staat ook netjes in zijn D1 en rijd prima alleen je voelt tussen de DSG schakelmomenten heel kort een soort “neutraal” moment en dan schakelt de dsg snel over. Dus typisch dat gerobotiseerde koppeling. Bij een Fiat 500 met automaat is dat moment echt heel erg voelbaar en houdt hij evht een korte pauze en schakelt dan door.
Dat gevoel heeft deze DSG dus ook alleen veel minder.

Ik vraag me dan af, heb ik een ander type bak? Wellicht een weinig toegepaste?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 90pk 
Bij een Fiat 500 voel je dat heel erg omdat het een standaard handbak betreft die door een computer en hydraulisch systeem wordt geschakeld dus die moet eerst de enkele koppeling bedienen dan de bak uit de versnelling halen en in de volgende zetten en dan de koppeling weer loslaten net als dat je dat zelf doet met een handbak maar dan langzamer (een handbak is in dit geval sneller)
Een DSG is veel sneller omdat deze met 2 koppelingen en schakelgroepen werkt maar werkt nog steeds met een koppeling dat ga je altijd voelen alleen veel minder
Voor traploos schakelen heb je een vol automaat of CVT automaat nodig
 
Volkswagen  Polo AW/FL GTI  2.0TSI 207PK 
Bij een Fiat 500 voel je dat heel erg omdat het een standaard handbak betreft die door een computer en hydraulisch systeem wordt geschakeld dus die moet eerst de enkele koppeling bedienen dan de bak uit de versnelling halen en in de volgende zetten en dan de koppeling weer loslaten net als dat je dat zelf doet met een handbak maar dan langzamer (een handbak is in dit geval sneller)
Een DSG is veel sneller omdat deze met 2 koppelingen en schakelgroepen werkt maar werkt nog steeds met een koppeling dat ga je altijd voelen alleen veel minder
Voor traploos schakelen heb je een vol automaat of CVT automaat nodig
Aaaah dit geeft een hoop verduidelijking thanks! Ik ben dus een sequentiële automaat gewend van mijn BMW die ik hiervoor had, vandaar maar dat is dus gewenning.
Nogmaals bedankt voor de reactie!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 90pk 
Herken je ervaring heb de zelfde ervaring met de 1.6 TDI dsg bak. Er werd al meteen door de garagehouder waar ik onderhoud pleeg gezegd.Meteen laten chippen en dsg software aanpassen.Omdat de originele software ruk is en zou slecht zijn voor levensduur van de koppeling. Dus ben nu aan het kijken waar ik dat ga laten doen.(best prijzig)
 
Volkswagen  polo 6R  1.6 TDI 
Herken je ervaring heb de zelfde ervaring met de 1.6 TDI dsg bak. Er werd al meteen door de garagehouder waar ik onderhoud pleeg gezegd.Meteen laten chippen en dsg software aanpassen.Omdat de originele software ruk is en zou slecht zijn voor levensduur van de koppeling. Dus ben nu aan het kijken waar ik dat ga laten doen.(best prijzig)
Precies hetzelfde werdt tegen mij verteld inderdaad! Chippen en DSG tunen opzich is niet zo duur maar de combinatie van, loop je al snel naar een hondertje of 5 a 6... maar goed als je de koppeling moet vervangen ben je verder van huis, dus inderdaad even rondkijken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 90pk 
Op het form lees je veel goede berichten over jd en vag techniek. Ik heb ze beide gebeld wat de mogelijkheden zijn. Beide kunnen ze het zelfde alleen een prijs verschil van 200.
 
Volkswagen  polo 6R  1.6 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!