EdwinvD
Lid
Beste VW-ers,
Na een bijna 1 jaar schorsing oa door gezondheids problemen , heb ik hem 2 weken geleden voor de keuring gebracht. Technisch is de Polo goedgekeurd, echter bij de gasmeting gaat het mis. CO waardes veel te hoog: 0.987 stationair, op toeren 1,25 en uitschieters naar de 4+.
Op advies heb ik de voorste lambdasonde vervangen (was een ramp om de goede te vinden door mijn motor type), en de Polo weer voor de gasmeting gebracht (zie 1e filmpje).
De waardes zijn wel verbeterd, echter nog niet binnen toegestane limieten.
Heb het katalysator spruitstuk vervangen voor een Ibiza spruitstuk, waar slechts 100.000km mee was gereden, dus mag je verwachten dat deze kat beter zou moeten zijn dan de vervangen kat (285.000km).
Achterste lambdasonde vervangen, gelijk maar 4 nieuwe bougies er in gestoken, waardes iets lager, maar nog steeds niet goed.
Na een beetje zoekwerk op internet, ben ik van alles aan mogelijke oplossingen tegen gekomen: verstopte carter ontluchting, aarding naar uitlaat, temperatuur sensor, MAP sensor, valse lucht, uitlaat lek, scheur in inlaatspruitstuk, vacuum slang loshalen voor de APK, motor heet rijden etc)
Meest van de bovenstaande suggesties heb ik na gekeken, oa: carterontluchting was wat verstopt, en verholpen, MAP sensor zit met 1 schroefje vast, kan 2e schroefje er niet in krijgen ivm beschermkap distributieriem, geen valse lucht, nergens leksporen bij in of uitlaat, uitlaat is 100% dicht, geen scheur in inlaatspruitstuk, motor heet rijden, gasklephuis gereinigd, EGR-klep nagekeken)
Nu heb ik afgelopen vrijdag, na het vervangen van de achterste lambdasonde de wagen weer voor de gasmeting aangeboden, en weer waren de waardes te hoog. Zwaar teleurgesteld en met handen in het haar ben ik naar de lokale VAG garage gereden voor advies. Mij werd geadviseerd om de motor goed heet te rijden, en direct weer aan te bieden voor de meting. Zo gezegd zo gedaan: ik op toeren de snelweg op, ben een goede 8 km met 160 in zn 3 de snelweg over gegaan, in het dorp op hoge toeren in z'n 2 naar het keuringsstation gevlogen en wederom aangeboden. Echter zonder succes, de waardes blijven te hoog, al is het een stuk minder dan de allereerste meting. (zie 2e filmpje)
Nu ben ik ten einde raad, en kan eigenlijk het verlossende antwoord op diverse fora niet vinden. Wie o wie heeft voor mij een oplossing, waarmee ik mijn CO met 0.3 kan verlagen zodat de Polo goed gekeurd kan worden, en weer een jaartje mee mag?
Alvast bedankt,
Edwin
Wat er inmiddels allemaal vervangen is:
Remschijven + blokken rondom
Remkrachtverdeler
Achterlichten
Uitlaatspruitstuk met Kat (100k oud)
Lambdasondes, voor en achter
Bougies
Specs:
Bouwjaar/Type: 2001, 6n2
Motor: AUB
Inhoud: 1,4 16v (74kw/101pk)
Versnellingsbak: onbekend
Na een bijna 1 jaar schorsing oa door gezondheids problemen , heb ik hem 2 weken geleden voor de keuring gebracht. Technisch is de Polo goedgekeurd, echter bij de gasmeting gaat het mis. CO waardes veel te hoog: 0.987 stationair, op toeren 1,25 en uitschieters naar de 4+.
Op advies heb ik de voorste lambdasonde vervangen (was een ramp om de goede te vinden door mijn motor type), en de Polo weer voor de gasmeting gebracht (zie 1e filmpje).
De waardes zijn wel verbeterd, echter nog niet binnen toegestane limieten.
Heb het katalysator spruitstuk vervangen voor een Ibiza spruitstuk, waar slechts 100.000km mee was gereden, dus mag je verwachten dat deze kat beter zou moeten zijn dan de vervangen kat (285.000km).
Achterste lambdasonde vervangen, gelijk maar 4 nieuwe bougies er in gestoken, waardes iets lager, maar nog steeds niet goed.
Na een beetje zoekwerk op internet, ben ik van alles aan mogelijke oplossingen tegen gekomen: verstopte carter ontluchting, aarding naar uitlaat, temperatuur sensor, MAP sensor, valse lucht, uitlaat lek, scheur in inlaatspruitstuk, vacuum slang loshalen voor de APK, motor heet rijden etc)
Meest van de bovenstaande suggesties heb ik na gekeken, oa: carterontluchting was wat verstopt, en verholpen, MAP sensor zit met 1 schroefje vast, kan 2e schroefje er niet in krijgen ivm beschermkap distributieriem, geen valse lucht, nergens leksporen bij in of uitlaat, uitlaat is 100% dicht, geen scheur in inlaatspruitstuk, motor heet rijden, gasklephuis gereinigd, EGR-klep nagekeken)
Nu heb ik afgelopen vrijdag, na het vervangen van de achterste lambdasonde de wagen weer voor de gasmeting aangeboden, en weer waren de waardes te hoog. Zwaar teleurgesteld en met handen in het haar ben ik naar de lokale VAG garage gereden voor advies. Mij werd geadviseerd om de motor goed heet te rijden, en direct weer aan te bieden voor de meting. Zo gezegd zo gedaan: ik op toeren de snelweg op, ben een goede 8 km met 160 in zn 3 de snelweg over gegaan, in het dorp op hoge toeren in z'n 2 naar het keuringsstation gevlogen en wederom aangeboden. Echter zonder succes, de waardes blijven te hoog, al is het een stuk minder dan de allereerste meting. (zie 2e filmpje)
Nu ben ik ten einde raad, en kan eigenlijk het verlossende antwoord op diverse fora niet vinden. Wie o wie heeft voor mij een oplossing, waarmee ik mijn CO met 0.3 kan verlagen zodat de Polo goed gekeurd kan worden, en weer een jaartje mee mag?
Alvast bedankt,
Edwin
Wat er inmiddels allemaal vervangen is:
Remschijven + blokken rondom
Remkrachtverdeler
Achterlichten
Uitlaatspruitstuk met Kat (100k oud)
Lambdasondes, voor en achter
Bougies
Specs:
Bouwjaar/Type: 2001, 6n2
Motor: AUB
Inhoud: 1,4 16v (74kw/101pk)
Versnellingsbak: onbekend
Bijlagen
VW Polo
Polo 6n2