Het cuppen van je banden

9N rijders,

Ik ben benieuwd of jullie allemaal hetzelfde probleem met de banden hebben, ik rijd zelf met 195/45/16.

En ik heb ongelooflijk veel last van herrie van mijn bandjes,
blijkt dat deze zeer snel cuppen, en het schijnt als ik er nieuwe sloffen onder zet dat na +- 1000 km het weer hetzelfde verhaal is,

hebben jullie dit ook?, ligt dit aan de banden of ligt dit meer aan de stand van de wielen en het zwaartepunt van de motor?
 
ik had het op de achteras van mijn 6n.
de achteras is daar namelijk niet instelbaar: ik reed toen op 8x14 met een 205/45 bandje van dunlop. Het probleem zat hem in het (negatieve)camber, de toe-in viel echt reuze mee, die viel gewoon binnen de marges.

Bij specifieke snelheden kreeg ik wat gezoem in de auto, net of de lagers niet meer helmaal lekker waren. Bij de 6n was hier helaas niet aan te doen, buiten alles losslijpen en zelf weer vastlassen. Bij de 9n weet niet hoe het zit, maar aan de hand van foto's zag ik dat het weer een starre achteras is; weinig kans op afstellen dan.

Mocht je het aan de voorzijde hebben dan kan het aan een aantal dingen liggen
- camber
- toe-in (of toe-out natuurlijk)
- bandenspanning
- band (merk, rubber compound)
- maar ook bv de positie van de wielen (verschuiven van het midden van de band betekend een andere draaicirkel. Dit wordt echter niet gecompenseerd dus gaat het rubber 'wringender' afslijten.

De meeste verhalen die ik hoor zijn gewoon weg de bandjes zelf (merk/compound) de ene band heeft het nu eenmaal meer dan de andere.
 
Kijk dat is pas info!,

ik heb het vooral aan de voorzijde..
en het is echt niet normaal, erg storend.
nou moet ik toch binnenkort nieuwe banden dus zal is ff kijken of een ander merk scheelt, kunnen we dat in iedergeval uitsluiten als dat het niet is,
en betreft de camber angel etc , als dat het zou zijn valt er weinig aan te dien ben ik bang, maar goed, tijd zal het leren!
 
camber EN toe zijn instelbaar. toe wordt geregeld met je stuurstangen door deze langer of korter te maken. Camber moet(enkel uit ervaring met de 6n!, miss het anders bij de 9n) dmv de positie van de fuse met de schokbreker bepaald worden bij het vastzetten van deze schokbreker, dat is ERG lastig dus want dat moet dus als de velg eraf ligt.

wat voor bandjes en velgen heb je nu?

edit: dit maakt het iets duidelijker:

[resize=250:224szdx6]http://zeus.ecelion.nl/images/vw/camber_caster_toe.jpg[/resize:224szdx6]
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!