Hoort het "Gloeilamp defect"-lampje bij op contact zetten even te gaan branden?

deMercer

Voormalig teamlid
2,586
4
38
Zoals sommigen wellicht nog weten, heb ik in het verleden problemen gehad met de DRL. Dit bleken uiteindelijk twee defecte gloeilampen te zijn, terwijl er geen "Gloeilamp defect"-lampje is gaan branden. Nu zag ik vandaag dat alweer een DRL-lamp niet brandt, en wederom geen controlelampje in het dashboard.
Dit begint me toch wel te irriteren (ook de zeer korte levensduur van de DRL-lampen, maar dat is een ander verhaal). Zou het wellicht kunnen zijn dat het controlelampje stuk is? Nu gaan er de nodige controlelampjes even branden als ik de auto op contact zet, maar niet het "Gloeilamp defect"-controlelampje. Nu meen ik mij te herinneren dat dat eerder wel zo was, maar zeker weten doe ik het niet. Dus vandaar mijn vraag: hoort het "Gloeilamp defect"-controlelampje eventjes te branden bij het op contact zetten?
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Nope, volgens mij niet;)
iig bij mij brandt dat lampje nooit bij het starten van de auto, maar hij doet het wel degelijk bij mij.

Verder, lees de auto eens uit dat je kunt zien of de bcm wel registreerd dat er een lampje kapot is.
Als de bcm dat namelijk niet doet, dan is het logisch dat er geen lampje gaat branden, aangezien het systeem dan niet werkt;)

Ook zou je evt kunnen kijken of met behulp van de coding het lampje niet meer aan gaat op het dash als er een lampje kapot is.
Er zijn wat dat betreft zeer veel mogelijkheden, dus ik hoop dat het je kan helpen;)

Daarnaast, waarom ga je niet voor leds?
Xenonlamp.nl viedt gewoon canbus leds aan en er zijn er genoeg die ermee rond rijden zonder storing ;)
Graafie als voorbeeld wat ik zo weet, hij heeft de 11w variant en dat is mooi helder wit licht:)

Succes ermee!
 
VW  6R  1.2TDI 
Ok, dank, Gewoonjan & PoloDave! Weet ik dat het niet het controlelampje is.
Verder speuren dan maar:
- alle "Lamp Diagnostics for *" staan op 1, met uitzondering van die voor de "Rear Fog Light" (dit ivm mijn dubbele achteruitrijlampen)
- tip om de auto weer eens uit te lezen is een goede, ga ik doen

Na 9.500 km al drie DRL-lampen versleten, dat gaat me te hard. Ik zat er sowieso aan te denken om te upgraden naar LEDs. Inmiddels zijn er ook LEDs verkrijgbaar die me aanstaan.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Verder, lees de auto eens uit dat je kunt zien of de bcm wel registreerd dat er een lampje kapot is.
Als de bcm dat namelijk niet doet, dan is het logisch dat er geen lampje gaat branden, aangezien het systeem dan niet werkt;)

Zonet de kapotte DRL-lamp vervangen, en de auto uitgelezen met VCDS. En daarin staan geen foutcodes geregistreerd. Dus inderdaad logisch dat het "Gloeilamp defect"-lampje niet is aan gaan branden Big Grin

Vraag is nu wel waarom de BCM niet registreert dat er een lamp stuk is :confused:
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Ok, dank, Gewoonjan & PoloDave! Weet ik dat het niet het controlelampje is.
Verder speuren dan maar:
- alle "Lamp Diagnostics for *" staan op 1, met uitzondering van die voor de "Rear Fog Light" (dit ivm mijn dubbele achteruitrijlampen)
- tip om de auto weer eens uit te lezen is een goede, ga ik doen

Na 9.500 km al drie DRL-lampen versleten, dat gaat me te hard. Ik zat er sowieso aan te denken om te upgraden naar LEDs. Inmiddels zijn er ook LEDs verkrijgbaar die me aanstaan.

Zonet de kapotte DRL-lamp vervangen, en de auto uitgelezen met VCDS. En daarin staan geen foutcodes geregistreerd. Dus inderdaad logisch dat het "Gloeilamp defect"-lampje niet is aan gaan branden Big Grin

Vraag is nu wel waarom de BCM niet registreert dat er een lamp stuk is :confused:

Zoals jij al eerder schreef, alles staat op 1, maw actief, ik weet nog dat bij mijn auto precies het omgekeerde gebeurde van wat er stond, namelijk de dashmelding van een kapot lampje verscheen niet meer voor het betreffende;)
Dus probeer ze eens uit te zetten en te kijken door een stekkertje van je drl bijv los te halen of je dan wel een melding krijgt?
(Tip, probeer het eerst met 1 ding, bijv dus je drl, scheelt een boel coderen als het niet werktStick Out Tongue)
Echter geregistreerd wordt het bij mij nog wel, maar het kan zijn dat dat een verschil is tussen de bcm versies?
 
VW  6R  1.2TDI 
Zoals jij al eerder schreef, alles staat op 1, maw actief, ik weet nog dat bij mijn auto precies het omgekeerde gebeurde van wat er stond, namelijk de dashmelding van een kapot lampje verscheen niet meer voor het betreffende;)

Aha, als dat bij mij ook het geval is, verklaart dat een heleboel! Big Grin Ga ik binnenkort eens uitproberen.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Zoals jij al eerder schreef, alles staat op 1, maw actief, ik weet nog dat bij mijn auto precies het omgekeerde gebeurde van wat er stond, namelijk de dashmelding van een kapot lampje verscheen niet meer voor het betreffende;)
Gisteren hier eens flink mee geëxperimenteerd. Omdat mijn mistachterlicht via het linkerremlicht loopt, hoefde ik niets los te halen: als de lampcontrole op beide is geactiveerd, en ik trap op het rempedaal als het mistachterlicht brandt, gaat het controlelampje branden.

Dus een kwestie van beide op 1 zetten, en beide op 0 zetten en kijken wanneer het controlelampje gaat branden. En dat is bij ... 0! Dus ja, de omschrijving van VCDS is niet correct. Heb nu alle lampdiagnose-bits op 0 gezet.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Dit heb ik getest bij de combinatie remlicht/achtermistlicht. Omdat ik die heb gemodificeerd, gaat de combinatie sowieso niet goed. Ik heb alle vier de mogelijkheden getest voor rem- en mistachterlicht.

Ik weet niet of het voor alle lampdiagnoses geldt, maar ik denk het wel. Ik had zelf geen zin om hiervoor (nog maar weer eens) een lampunit uit de auto te halen. Als ik om een andere reden een unit eruit moet halen (defecte gloeilamp, wisseling van gloeilamp naar LED etc.) ga ik weer verder met mijn onderzoek.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Jep, klopt dat de beschrijving binnen vcds niet correct is, had ik ook ondervonden toen ik voor de gein die bits heb getest;)

Naar mijn mening zou er beter kunnen staan lamp diagnostics inactive ipv active;)

Maar iig mooi dat het weer werkt!Big Grin
 
VW  6R  1.2TDI 
Geldt dit voor alle lampdiagnoses ? Welke heb jij getest ?

Alles wat ik heb getest staat in mijn garage;)
De enige die er niet bij staat is die van de achterlichten (dat kleine w5w lampje), maar die werkt eveneens op die manier zoals ik zei;)
Dus ik generaliseer nu even alles door dat de diagnose inactief is als het betreffende bitje op 1 staat;)

Edit.
Overigens, mijn BCM registreert alle meldingen nog wel. De meldingen worden bij mij alleen niet meer weergegeven.
Dus als bij jullie (of iemand anders) de BCM dit niet doet dan is dat te pinnen op de BCM versie;)
Ik heb een A versie en zoals eerder gezegd, in latere versies staan veel minder opties dan de mijne en bepaalde coding wordt geweigerd zoals bijv de tearwiping.
Een voorbeeld van ontbrekende opties bij latere BCM versies is de optie staging bij adaptation, de A versie heeft die wel, de F versie echter niet.
 
VW  6R  1.2TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!