How to - Raambesturing bestuurderskant vervangen/demonteren

Het is me opgevallen dat er veel Polo-eigenaren zijn waarbij de raambesturing van hun auto niet meer (goed) werkt. Online is er amper iets over te vinden, vandaar dat ik deze handleiding schrijf. Om te beginnen is dit voor de modellen vanaf 2018 tot heden. Ik kon online nergens een manier vinden zonder dat het deurpaneel eraf moest, met deze methode is dat gelukkig niet nodig.

Benodigdheden:
1724309198074.png
  1. Is op AliExpress voor een paar euro te koop. Scheelt heel veel werk en krassen.
  2. Gezond verstand, ga geen extreme krachten uitoefenen op de plastic onderdelen

Even voor je gevoel en waar je rekening mee moet houden: zo ziet het onderdeel eruit wat we eruit proberen te halen:
1724310141462.png

Disclaimer
Doe dit op eigen risico

Stappen
Stap 1:
1724309904977.png
Haal deze plastic behuizing eraf. Rechtsonderin zit een openingetje waar je met je tool tussen kan om hem verder te openen. Ik raad ook aan om deze youtube video te kijken:

Stap 2:
Wip met de brede tool dit stukje voorzichtig omhoog zodat er spanning op de andere clips staat:
1724310083809.png

Stap 3:
Druk nu met iets duns (maar niet scherp!) de 3 pinnen aan zodat ze aan deze kant los zijn:
1724310222274.png

Stap 4:
Nu kan je met de meest linker tool (die met 2 vorken) tussen het deurpaneel en het raamkastje drukken. Doe dit voorzichtig! Als het goed is hoor je een klik en is het kastje nu los!

Stap 5:
Koppel de 2 kabels los (1 van het raamkastje, de ander om de spiegels te besturen).

Stap 6:
Onderzoek het raamkastje en zoek waarom hij niet werkt. Dit kan zijn omdat er een knop kapot is, of dat de bodem niet meer vast zit en daardoor naar beneden gaat wanneer de knop ingedrukt wordt. Dit was bij mij het geval. Ik heb de bodem vastgelijmd en even laten drogen, nu werkt het weer perfect.

Stap 7:
Plaats het kastje en de andere onderdelen weer terug.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!