Even een klein overzichtje van de werkzaamheden van de afgelopen tijd dat de 1.8t 20v motorswap heeft geduurd, even ge-copy-paste van een ander Polo-forum, dus kan zijn dat er wat dubbel tussen staat aan foto's of tekst, maar even voor het gemak zo gedaan.
Oude blokje er dus uit, Sjon-shotjes gemaakt, altijd lekker ff een bakkie koffie doen na het uitbouwen van je motorblok:
Jarno ziet ze vliegen:
Toen maar de donor 20vT uit elkaar gehaald zodat die nieuw klaargemaakt kon worden (alle lagers, keerringen, pakkingen, rubbers, zuigerveren, etc. is vernieuwd, blok gehoond en gespoeld etc. etc.):
En toen maar eens gepast in de 6N:
Eerste dilemma's kwamen al boven, en zodoende wat moeten aanpassen, oude en nieuwe steun:
En gelijk maar wat overbodige steuntjes en draadeindjes verwijderd:
En toen hing hij er wel netjes in:
Idee was eerst om de originele K03 turbo erop te schroeven, maar aangezien ik al KMS had liggen omdat ik eerst een 1.6 op ITB's wilde maken, dat idee maar laten varen -> go bigger or go home!
Kreeg een aanbod wat ik niet kon laten schieten bij een kennis van me tijdens een bakkie koffie, een gloednieuwe Garrett Super60, waarvan hij alles al had laten vlakken, externe wastegate + actuator er al bij gekocht had en het gehele uitlaathuis en wastegate huis had laten flowen en flensen erbij laten maken -> kopen dus!
Voorbeeld-fotootje, rechts een MHI 16T (ook al geen kleine jongen), rechts mijn Gekkie Gerritt:
Idee was, als er een grotere turbo op komt, dan gaan we die natuurlijk niet verstoppen zoals VW dat met de K03 turbootjes doet op 20vT's. Dus die moest lekker hoog en in het zicht komen te zitten:
Ruimte zat dus voor Gekke Gerritt!:
Maten opgenomen, en RVS spruitstuk laten maken. Eerst enkel in elkaar gehecht zodat we eerst konden passen. In elkaar gehecht:
Moest nog wat aangepast worden, zat net niet helemaal lekker, en na aanpassing kon hij afgelast en verdicht worden, ja, mijn turbo-spruitstuk is verdicht, waarom? Omdat het glimt en de binnenzijde lekker glad maakt
en omdat het gewoon kan :lol:
Turbootje erop, kleppendeksel en inlaat ook laten verdichten:
Ondertussen werd ook de kabelboom op maat gemaakt op de vloer bij Autotechniek Leenders :lol: :
Klaar om te passen:
En ondertussen werd er ook druk geschuurd onder de kap, alle strijkkit is zoveel mogelijk aan het oog onttrokken, en ongebruikte delen gecleaned, maar niets extreems. Ik wilde namelijk een OEM+ look. Klaar voor grondverf in de spuitcabine bij Autotechniek Leenders:
En maar weer schuren, schuren, schuren:
En kleurtje erop:
Toen kon alles er weer langzaampjes in, rembekrachtiger weer netjes gemaakt:
Blok en bak in de tussentijd compleet opgebouwd door Autotechniek Leenders (we blijven eer doen aan wie de eer toekomt natuurlijk), en er weer ingehangen:
Gekke Gerritt hoor je goed binnen in de auto, logisch, want hij zit ook praktisch binnen in de auto, maar tikt nooit op de deur
Toen dat allemaal hing kon het buizenwerk gedaan worden voor het intercooler systeem, daarin wilden we zo min mogelijk gebruik maken van silicone slangen/bochten, en enkel metaal gebruiken. Silicone zet namelijk uit bij druk, waardoor je dus druk(-opbouw) verliest, metaal doet dat niet, plus kun je mooi laten verdichten:
Uitlaat kon toen ook op maat gemaakt worden, met originele 20v katalysator. Kans is groot dat we die er alsnog onderuit halen als blijkt dat die teveel de doorstroming remt, maar dat zien we later nog wel:
Hechten maar:
Van turbo tot einddemper naast de auto gelegd:
En afgelast, klaar voor montage:
Hitteband eromheen:
Turbohuis van de inlaatzijde was ruw gegoten alu, ziet er natuurlijk niet uit:
Polijsten dus maar:
Eindresultaat:
Intercooler buizen terug van verdichten, spiegelglad, ook van binnen
Ondertussen werden bij Autotechniek Leenders:
-de nieuwe nokkenassen getimed:
-de zwaarder brandstofpompje erin gemeubeld:
-het sluitwerk en boutjes, moertjes, beugeltjes, etc. bewerkt:
-de grootste hoofdremcilinder die erop paste gemonteerd:
-en het dynamohuis, steun, en nog wat troep laten opschonen dmv vluchtig verdichten:
Positie van luchtfilter bepaald en pijp vanaf turbo naar filter gemaakt:
Front erop in de werkplaat bij Autotechniek Leenders:
In de tussentijd ook nog nieuwe wielen gekocht, A6 wintervelgen:
Om laten boren naar 4x100, daarna naar Felgenpoliererei Gescher gebracht om te laten polijsten:
165-40-16 Kumho's eromheen:
Originele koplampen gesmoked:
Nieuw Golf 6 GTD stuurtje gekocht:
En toen stond ze er afgelopen zaterdagavond uiteindelijk zo bij:
Nu is het een kwestie van inrijden, laatste dingetjes doen (luchtfilterbuis moet nog verdicht worden en gemonteerd), en dan daarna de KMS-software afstellen en de rollenbank op om te zien wat ze doet