Beste mensen.
Ik heb recent mijn kachelweerstand vervangen omdat mijn aanjager het op stand 1,2 en 3 niet deed. Ik heb geen elektronische airco dus heb ik onderdeelnummer 6Q0959263 (A) gekocht. Kosten rond € 20,- (niet bij de dealer). ( 2009 1.6 TDI getuned bij Hartog Tuning)
Door tijdgebrek (ben bij een hobbygarage geweest) heb ik helaas geen foto's kunnen maken. Ook heb ik zeker een uur verspild om bij de weerstand te komen. (heb tijd verspild omdat ik op een Skoda Fabia forum las dat je door de passagier airbag eruit te halen, beter bij de weerstand kan komen: Ja inderdaad, wel voor een Fabia maar helaas niet voor de Polo 6R! Ik kreeg de airbag zelf overigens wel los van maar de stekkerblok niet!)
Anyway: De truc is, nadat je de het handschoenkastje en je interieurfilter en een wit rechthoekig isolatiefilter (achter handschoenkast) gedemonteerd hebt, om het luchtslangetje dat naar je handschoenkast gaat (in mijn auto gaat een luchtslangetje naar mijn handschoenkast om zogenaamd blikjes limonade e.d. ook te koelen met de airco), zoveel mogelijk naar achteren te frotten, achter het stekkerblokje van de weerstand. (kan je doen met bv de achterkant van een schroevendraaier zodat je de slang niet lek prikt). Nu kan je redelijk goed bij de weerstand/heb je meer ruimte: Meer opties heb je qua ruimte niet dus hopelijk heb je ook kleine handen: De weerstand moet een kwartslag naar links worden gedraaid. Als je de nieuwe bekijkt, die je gekocht hebt, dan kun je zien waarom je een kwartslag moet draaien (net als je luchtfilter overigens). Tijdens het verwijderen moet je overigens het stekkerblok nog NIET losmaken (gaat je ook niet lukken). Stekkerblok kan daarna losgemaakt worden. Als het nog niet lukt om de weerstand los te krijgen dan kun je met een lange platte schroevendraaier aan de onderkant van het ronde gedeelte weerstand wrikken tijdens het naar links draaien: Bij mij "schoot" toen de weerstand los! Halleluja..! Nu kan het stekkerblokje los en de weerstand vervangen worden.
Nieuwe Weerstand monteren: Ik gaf aan ook je interieurfilter eruit te halen. Reden hiervoor is (en nu moet je naast kleine handen ook lenig zijn) omdat je de ruimte kan zien waar de weerstand zich bevind, namelijk naast je interieurfilter! Als je (met je hoofd op de bodemvloer) van onder met een zaklamp in de interieurbehuizing schijnt dan zie je de locatie van de weerstand. Met je linkerhand kan je de weerstand "sturen" naar zijn plek en bevestigen. Stekkerblok aansluiten, luchtslang weer naar voren frotten en klaar is Kees!
Nogmaals excuses dat er geen foto's zijn, ik was immers bij een hobbyclub tegen betaling dus alles moest snle gebeuren, heb ook tijd verspild aan onnodig demonteren airbag: als ik alle trucjes van te voren wist dan had ik zeker foto's kunnen maken en was ik binnen ene half uur klaar.
Greetz !
Ik heb recent mijn kachelweerstand vervangen omdat mijn aanjager het op stand 1,2 en 3 niet deed. Ik heb geen elektronische airco dus heb ik onderdeelnummer 6Q0959263 (A) gekocht. Kosten rond € 20,- (niet bij de dealer). ( 2009 1.6 TDI getuned bij Hartog Tuning)
Door tijdgebrek (ben bij een hobbygarage geweest) heb ik helaas geen foto's kunnen maken. Ook heb ik zeker een uur verspild om bij de weerstand te komen. (heb tijd verspild omdat ik op een Skoda Fabia forum las dat je door de passagier airbag eruit te halen, beter bij de weerstand kan komen: Ja inderdaad, wel voor een Fabia maar helaas niet voor de Polo 6R! Ik kreeg de airbag zelf overigens wel los van maar de stekkerblok niet!)
Anyway: De truc is, nadat je de het handschoenkastje en je interieurfilter en een wit rechthoekig isolatiefilter (achter handschoenkast) gedemonteerd hebt, om het luchtslangetje dat naar je handschoenkast gaat (in mijn auto gaat een luchtslangetje naar mijn handschoenkast om zogenaamd blikjes limonade e.d. ook te koelen met de airco), zoveel mogelijk naar achteren te frotten, achter het stekkerblokje van de weerstand. (kan je doen met bv de achterkant van een schroevendraaier zodat je de slang niet lek prikt). Nu kan je redelijk goed bij de weerstand/heb je meer ruimte: Meer opties heb je qua ruimte niet dus hopelijk heb je ook kleine handen: De weerstand moet een kwartslag naar links worden gedraaid. Als je de nieuwe bekijkt, die je gekocht hebt, dan kun je zien waarom je een kwartslag moet draaien (net als je luchtfilter overigens). Tijdens het verwijderen moet je overigens het stekkerblok nog NIET losmaken (gaat je ook niet lukken). Stekkerblok kan daarna losgemaakt worden. Als het nog niet lukt om de weerstand los te krijgen dan kun je met een lange platte schroevendraaier aan de onderkant van het ronde gedeelte weerstand wrikken tijdens het naar links draaien: Bij mij "schoot" toen de weerstand los! Halleluja..! Nu kan het stekkerblokje los en de weerstand vervangen worden.
Nieuwe Weerstand monteren: Ik gaf aan ook je interieurfilter eruit te halen. Reden hiervoor is (en nu moet je naast kleine handen ook lenig zijn) omdat je de ruimte kan zien waar de weerstand zich bevind, namelijk naast je interieurfilter! Als je (met je hoofd op de bodemvloer) van onder met een zaklamp in de interieurbehuizing schijnt dan zie je de locatie van de weerstand. Met je linkerhand kan je de weerstand "sturen" naar zijn plek en bevestigen. Stekkerblok aansluiten, luchtslang weer naar voren frotten en klaar is Kees!
Nogmaals excuses dat er geen foto's zijn, ik was immers bij een hobbyclub tegen betaling dus alles moest snle gebeuren, heb ook tijd verspild aan onnodig demonteren airbag: als ik alle trucjes van te voren wist dan had ik zeker foto's kunnen maken en was ik binnen ene half uur klaar.
Greetz !