Koelfan slaat niet aan

Goedemorgen,

Omdat ik er zelf niet uit kom, heb ik maar even een account aangemaakt, in de hoop dat een andere polo-bezitters mij kunnen helpen.

Een tijdje geleden vloog de temperatuur van het koelwater omhoog. Na enig onderzoek bleek dat de thermostaat + huis kapot was. Deze vervangen en het probleem was opgelost.

Echter bij stationair rijden nog niet, want de koelfan slaat niet meer aan. Misschien dat het één met het ander te maken heeft gehad, maar dat is nu niet meer relevant.

Waar het mij om gaat, is dat ik niet kan ontdekken wat de reden is dat de fan niet aanslaat. Het ligt niet aan de fan zelf, als we deze rechstreeks aansluiten, dan draait deze. Dan zou het één (of meerdere) van de volgende dingen moeten zijn:
- thermosensor in de radiateur;
- bedrading;
- relais ?
- zekering ?

Ik heb wel een multimeter, maar ik ben geen elektricien. Kan iemand aangeven wat ik door zou moeten meten en welke conclusies ik daaruit kan trekken? Het betreft een AUA motor, trouwens.

Bvd!
 
VW  Polo  1.4 
Hallo,

Ik zou beginnen om de zekeringen naast het stuur eerst te controleren

SBF1- 10A- Oxygen Sensor Heater

SBF2- 5A- Number Plate Light

SBF3- 10A- Fuel Injectors

SBF4- 5A- LH Sidelight

SBF5- 5A- RH Sidelight

SBF6- 15A- Rear Window Wiper

SBF7- 7.5A- Direction Indicators

SBF8- 5A- ABS With EDL/ESP

SBF9- 5A- Headlight Levelling

SBF10- 7.5A- Interior Lighting, Glovebox Light, Vanity Mirror Light, Luggage Compartment Light

SBF11- 5A- Diagnostic Connector, Instrument Cluster, Air Conditioning

SBF12- 10A- RH Headlight Main Beam and Warning Light

SBF13- 10A- LH Headlight Main Beam

SBF14- 10A- Hazard Warning Lights

SBF15- 10A- Stop (brake) Lights

SBF16- 5A- Ignition Switch ‘S’ Contact

SBF17- N/A- None Applicable/ Not Used

SBF18- 5A- Heated Mirrors

SBF19- 15A- Horn

SBF20- N/A- None Applicable/ Not Used

SBF21- N/A- None Applicable/ Not Used

SBF22- 15A- Alarm System

SBF23- 5A- EGR, Air Mass Meter, Additional Heater Relay, Glow Plug Relay

SBF24- 5A- Clutch Pedal Switch (Diesel)

SBF25- 5A- Selector Lever Switch (Automatic Transmission)

SBF26- 7.5A- Air Conditioning, Central Locking, Electric Windows, Electric Mirrors, Navigation System

SBF27- 5A- Instrument Cluster

SBF28- 5A- Speedometer Sensor Unit, Immobiliser

SBF29- 7.5A- Reversing Lights, Heated Washer Jets, Headlight Levelling

SBF30- 5A- EGR Valve, Charcoal Filter Solenoid

SBF31- 10A- Engine Management

SBF32- 5A- Fuel Shutoff Control Unit (Diesel)

SBF33- N/A- None Applicable/ Not Used

SBF34- 10A- Ignition Transformer

MBF35- 25A- Sunroof

MBF36- 15A- Engine Management

MBF37- 15A- Engine Management

MBF38- 25A- Drivers Electric Window (RH Presumably)

MBF39- 25A- Passengers Electric Window (LH Presumably)

MBF40- 15A- Fuel Pump

MBF41- 15A- Central Locking, Alarm System

MBF42- 15A- Radio, Navigation

MBF43- 15A- Front and Rear Foglights

MBF44- 15A- LH Headlight- Dipped Beam

MBF45- 15A- RH Headlight- Dipped Beam

MBF46- 15A- Cigar Lighter

MBF47- 20A- Headlight Washer

MBF48- 20A- Heated Rear Window

MBF49- 25A- Heater Blower Motor

MBF50- 15A- Front Wash/ Wipe

MBF51- 15A- Heated Seats

KEY- SBF- Small Blade Fuse, approx. 10mm across

MBF- Medium Blade Fuse, approx. 15mm across

SBF1- The number is the fuse board location number. So this means Small Blade Fuse number 1 in this example.
 
VW  Polo  1.4 16v 
Zojuist doorgelust en de fan sloeg aan. Voor zover ik kan herinneren was dit twee weken geleden niet zo. Of ik heb toen een slecht kabeltje gebruikt, of misschien dat ie het nu wel doet vanwege vochtig weer ?!

Ik ga morgen even een kort stukje rijden en dan laat ik um wel weer even stationair draaien. Mocht ie dan weer niet aan slaan, dan is het waarschijnlijk de temp.sensor.

Hoe werkt zo'n sensor.? Loopt het voltage met de temperatuur op? Of is het aan/uit? En zou er gewoon 12v naar de fan moeten gaan?
 
VW  Polo  1.4 
bi-metaal die aan/uit gaat, of er 12 volt direct opstaat weet ik niet zeker, maar volgens mij heeft die sensor twee standen, hoog/normaal.
Hoog voor het weer net als vorige week en normaal voor normale omstandigheden. Kan best zijn dat hoog 12 volt is en normaal bijvoorbeeld maar 6 volt of 9 volt doorgeeft.

hoeveel draden lopen er naar je thermostaat in je radiator?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!