Koelvloeistoflekkage opsporen

Arend H

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik heb een polo 6r 1.2 tsi 77kw

Laatst stond ik langs de weg met een rood knipperend indicatielampje voor te hete koelvloeistof. Anwb heeft de koelvloeistof bijgevuld; er ging bijna een liter in.

Ik had zelf niet goed op het peil gelet omdat er bij de afleverbeurt vloeistoffen zijn aangevuld. Maar hij lekt dus op ten duur.

Ik ben laatst al bij de garage geweest, en die hebben bij de druktest geen lek gevonden. Conclusie was even kijken wat hij doet, want ik had nog niet veel gereden sinds het bijvullen.

Nu, een kleine 300km na de laatste keer bijvullen, zat hij weer onder het minimum.

Er zit geen smurrie aan mijn peilstok, geen overdreven witte rook (misschien een beetje?) Dus ik denk niet dat het de koppakking is.... ik zag vanmorgen wel een klein plasje onder de auto liggen.

Misschien een kapotte waterpomp? Heeft iemand een idee wat het euvel kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Arend

Bijlagen

• IMG-20250304-WA0000.jpeg
    IMG-20250304-WA0000.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 3
Volkswagen  Polo 6r 
ga eens onder je auto liggen en kijken of je kunt zien waar dat plasje vandaan komt. ruikt het plasje zoet? smaakt het vies? of is het gewoon water van je airco? zie je in je motorruimte lekkage? heb je al gekeken? anders moeten we allemaal onze glazen bol er maar bij gaan pakken en dan gok ik dat het je kachelhuis is.

ga eens onder je auto liggen en kijken of je kunt zien waar dat plasje vandaan komt. ruikt het plasje zoet? smaakt het vies? of is het gewoon water van je airco? zie je in je motorruimte lekkage? heb je al gekeken? anders moeten we allemaal onze glazen bol er maar bij gaan pakken en dan gok ik dat het je kachelhuis is.
Ik zal vanavond zodra ik tijd heb eens onder de auto kruipen. Update volgt nog. Naar mijn idee lag het plasje in het midden van de auto, thv de voorwielen. Of ietsje erachter.

Maar wel alvast dit: zowel ik als de anwb monteur hebben geen lekkage in de motorruimte gezien.

Ik hoor overigens geen bijgeluiden (die kunnen duiden op een defecte waterpomp). De anwb monteur zei ook dat hij "als een naaimachientje loopt".

Maarja ik verlies dus wel degelijk koelvloeistof

Volkswagen  Polo 6r 
Ik zal vanavond zodra ik tijd heb eens onder de auto kruipen. Update volgt nog. Naar mijn idee lag het plasje in het midden van de auto, thv de voorwielen. Of ietsje erachter.

Maar wel alvast dit: zowel ik als de anwb monteur hebben geen lekkage in de motorruimte gezien.

Ik hoor overigens geen bijgeluiden (die kunnen duiden op een defecte waterpomp). De anwb monteur zei ook dat hij "als een naaimachientje loopt".

Maarja ik verlies dus wel degelijk koelvloeistof
De beste manier is het systeem onder druk zetten om het lek op te sporen, kijk waar het onder de auto zit en ga langs de motor omhoog totdat je het hoogste punt hebt gevonden waar koelvloeistof zit. Volg het spoor zegmaar, dan zul je uiteindelijk moeten uitkomen bij het lek.

Ik heb bij die motor vaker een lekke waterpomp gezien, wat ik ook herken bij die motoren is dat de leidingen die naar de turbo gaan lekken en dan is het soms best lastig op te sporen omdat de koelvloeistof op de hete turbo en uitlaat gelijk verbrandt

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!