Nog even een kleine toelichting op mijn mening:
In februari 2012 kwam ik bij Gorinchem in de file te staan, vooraf over een afstand van ongeveer 5Km al verschillende waarschuwingen op de matrixborden boven de snelweg, max. toegestane snelheid van 120 naar 100, naar 90, naar 70 en naar 50.
En dan komt het moment dat je stil komt te staan. Keurig netjes alarmlichten aan en voet op de rem.
Kijk je in je achteruitkijkspiegel en zie je gewoon een oude Saab 93 achterop komen die gewoon op volle snelheid (120) rijd, mevrouw loopt met haar telefoon te klooien.
Je voelt hem aankomen hé?
Die schuift dus met 120 Km/uur bij mij achterop en door die klap schuif ik, ondanks mijn voet op de rem, tegen m'n voorganger aan (bij toeval ook een Saab 93).
Het gevolg:
Saab voor mij: Wat krassen op de bumper en parkeersensoren defect
Saab achter mij: 1 koplampglas kapot, bumper gebarsten en grille afgebroken.
Mijn toenmalige Citroen Saxo: Total loss
Na de aanrijding reageert de veroorzaakster eerst ook nog doodnuchter dat ze niet snapt hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Als ik haar dan zeg dat ik haar met haar telefoon in de hand heb gezien zegt ze dat ze even wat aan het opzoeken was in haar agenda.
Op mijn vraag of ze dan de voorwaarschuwingen met het verlagen van de max. snelheid niet gezien heeft antwoord ze "Nee, echt niet".
Conclusie, ze heeft dus gedurende 5Km totaal niet opgelet wat er voor haar gebeurde omdat ze met d'r telefoon liep te klooien.
Waar het uiteindelijk in resulteerde, mijn verzekering heeft de schade aan mijn voorganger betaald en dit verhaald op de veroorzaakster van de kop-staart botsing.
Mijn auto total loss dus ik kreeg enkel dagwaarde vergoed, veel minder dan de werkelijke waarde of vervangingswaarde.
Verzekeringstechnisch niets meer aan te doen.
Uiteindelijk mevrouw gedreigd haar persoonlijk aansprakelijk te gaan stellen via een civiele procedure om zo het resterende bedrag binnen te gaan halen waarna de veroorzaakster uiteindelijk eieren voor haar geld heeft gekozen en we een schikking hebben getroffen.
Financieel ben ik er misschien niet zo slecht mee weg gekomen maar alle ellende en (administratieve) rompslomp die je er mee hebt is het niet waard.
Denk er dus nog maar eens goed over na ... dit is vragen om problemen.