Mirrorlink tijdens het rijden

tranceforce

Nieuw lid
Sinds kort heb ik de nieuwe VW Polo 2014 met Mirrorlink. Hiervoor sluit ik mijn Sony Xperia Z2 aan. Zodra ik stil sta, dan werkt deze goed. Zodra ik sneller dan 5 km/u rijdt, dan treedt de beveiliging op en schakelt de radio Mirrorlink uit.

Weet iemand hoe ik dit kan omzeilen?

BVD.

Nog even een kleine toelichting op mijn mening:

In februari 2012 kwam ik bij Gorinchem in de file te staan, vooraf over een afstand van ongeveer 5Km al verschillende waarschuwingen op de matrixborden boven de snelweg, max. toegestane snelheid van 120 naar 100, naar 90, naar 70 en naar 50.
En dan komt het moment dat je stil komt te staan. Keurig netjes alarmlichten aan en voet op de rem.

Kijk je in je achteruitkijkspiegel en zie je gewoon een oude Saab 93 achterop komen die gewoon op volle snelheid (120) rijd, mevrouw loopt met haar telefoon te klooien.
Je voelt hem aankomen hé?

Die schuift dus met 120 Km/uur bij mij achterop en door die klap schuif ik, ondanks mijn voet op de rem, tegen m'n voorganger aan (bij toeval ook een Saab 93).
Het gevolg:

Saab voor mij: Wat krassen op de bumper en parkeersensoren defect
Saab achter mij: 1 koplampglas kapot, bumper gebarsten en grille afgebroken.
Mijn toenmalige Citroen Saxo: Total loss

Na de aanrijding reageert de veroorzaakster eerst ook nog doodnuchter dat ze niet snapt hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Als ik haar dan zeg dat ik haar met haar telefoon in de hand heb gezien zegt ze dat ze even wat aan het opzoeken was in haar agenda.
Op mijn vraag of ze dan de voorwaarschuwingen met het verlagen van de max. snelheid niet gezien heeft antwoord ze "Nee, echt niet".

Conclusie, ze heeft dus gedurende 5Km totaal niet opgelet wat er voor haar gebeurde omdat ze met d'r telefoon liep te klooien.

Waar het uiteindelijk in resulteerde, mijn verzekering heeft de schade aan mijn voorganger betaald en dit verhaald op de veroorzaakster van de kop-staart botsing.
Mijn auto total loss dus ik kreeg enkel dagwaarde vergoed, veel minder dan de werkelijke waarde of vervangingswaarde.
Verzekeringstechnisch niets meer aan te doen.

Uiteindelijk mevrouw gedreigd haar persoonlijk aansprakelijk te gaan stellen via een civiele procedure om zo het resterende bedrag binnen te gaan halen waarna de veroorzaakster uiteindelijk eieren voor haar geld heeft gekozen en we een schikking hebben getroffen.
Financieel ben ik er misschien niet zo slecht mee weg gekomen maar alle ellende en (administratieve) rompslomp die je er mee hebt is het niet waard.

Denk er dus nog maar eens goed over na ... dit is vragen om problemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
@GertJan, en jij zelf dan !? had jij nergens last van als er met 120 op je in gereden wordt.

@TranceForce, aan de radio is ook een kabeltje brake. deze op de massa van radio aansluiten. zo omzuil je de beveiliging waarschijnlijk. of het verstandig is tja, we doen allemaal dingen die niet mogen,

Wow heftig verhaal GertJan, hopelijk geen letsel aan overgehouden. Maar ik heb een soortgelijk verhaal alleen niet op snelweg. Vandaar mijn bovenstaande reactie.

Reed op een voorrangsweg met voor me een C1. En door de achterruit zag ik een vrouwtje met haar tel spelen. Ze geeft netjes haar richting naar rechts aan en ik moet ook rechtsaf. En op het laatste moment trapt ze vol op de rem voor een fietser die moest stoppen (haaientanden) met als gevolg dat ik met 30km op haar knal. Ik (Seat Leon) had nagenoeg niks, maar de C1 (1week oud denk ik) was er slecht aan toe. Bij het uitstappen krijg ik van bestuurster en fietser de schuld :( gelukkig was er nog een voetganger die alles zag. Sindsdien hou ik mijn telefoon altijd in mn zak met alleen bluetooth aan.

Geen blijvend letsel aan overgehouden nee, wel een week of 2 met een flinke zere nek en rug gelopen.
Toch wel ff bang geweest voor een whiplash. Maar 't is allemaal weer goed gekomen.

Jou verhaal ook heftig zat, hoe is dat verzekeringstechnisch afgelopen?

Hi allen,

Bedankt voor jullie reacties.

Uiteraard is mijn vraag niet bedoelt om gevaarlijke situaties te veroorzaken. Je moet inderdaad ook niet een bericht sturen tijden het rijden. Het gaat erom dat ik mijn Sony Walkman muziek app kan blijven gebruiken, zodat ik die handige app kan gebruiken i.p.v. de standaard VW Bluetooth audio streaming menu. Of kan ik de file meldingen app activeren om files te omzeilen.

Ik hoopte dat iemand een trucje zou weten ;-)

Met VCP (Vag Can Pro) schijnt het mogelijk te zijn, met VCDS vooralsnog niet.

A Heb ik geen Vag Can Pro in m'n bezit
B Al zou ik het in m'n bezit hebben dan zou ik hier nog niet aan mee willen werken, op welke wijze dan ook

Niet persoonlijk bedoeld maar werk gewoon niet mee aan zaken die de verkeersveiligheid nadelig beïnvloeden.
Zelfde verhaal voor activeren van dubbele mistachterlichten, video-in-motion en dergelijke.

Al heb ik de kennis en/of de spullen daarvoor, ik werk er niet aan mee.

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!