Motorisch probleem Polo 6N2

Beste leden

Alvorens mijn vraag hier neer te typen vond ik het netjes om mij even voor te stellen.

Wat het probleem betreft ga ik het zo goed als mogelijk proberen uit te leggen. Vorige week zaterdag werd ik ergens verwacht en daar ben ik probleemloos geraakt. 2 uur later wil ik terug vertrekken, start de motor en bij het achteruit schakelen viel de motor uit. Tevens vielen alle lampjes op het dashboard weg en er was een piepsignaal hoorbaar. Een aantal keer gestart, telkens hetzelfde verhaal. Ik dacht dat het met de achteruitrijschakelaar te maken had maar de motor viel ook uit in een andere versnelling. Na een 15 a 20-tal minuten proberen bleef de motor plots wel draaien als ik in achteruit schakelde en ik ben dan ook probleemloos naar huis kunnen rijden. Pas de woensdag daarop had ik de Polo nodig om te gaan werken, 's morgens zonder problemen vertrokken en 's avonds zonder problemen thuis geraakt. Donderdag was een ander verhaal, naar het werk rijden was geen probleem maar terugkeren wel. Ik startte de motor en er leek niets aan de hand te zijn, ik vertrek en 500meter verder viel de motor samen met alles op het dashboard uit, alsof het contact werd uitgeschakeld. Ik reed nog en ik zag dat ook de tellers weg vielen. Onmiddellijk opnieuw starten ging niet, de startmotor ging over maar de motor sloeg niet aan. Aan de kant gegaan, opnieuw proberen starten, viel onmiddellijk terug uit. Nogmaals geprobeerd en ik kon 20m rijden alvorens alles weer uit viel. Uiteindelijk kon ik mijn weg verderzetten, motor is dan ook nog eens tijdens het rijden uit gevallen en zodra ik thuis kwam en in achteruit schakelde om de oprit op te rijden, viel alles opnieuw weg. Ik had diesel nodig en ben 2 uur later naar het tankstation gereden, motor gestart, in achteruit van de oprit, naar en van het tankstation gereden zonder enig probleem. Pas afgelopen zaterdag had ik de Polo opnieuw nodig en sindsdien is het probleem enkel maar erger geworden. Eerste maal gestart, motor draaide een paar seconden en alles viel weg. Opnieuw geprobeerd maar de motor wil niet meer aanslaan. Ik stelde vast dat de lampjes op het dashboard vrij flauw branden in vergelijking met hoe het hoort te zijn. Ook zie je de lampjes continu van flauw naar iets feller gaan. Ik heb alles getest van verlichting tot ventilatie en het contact valt uitsluitend weg bij het achteruit schakelen en wanneer ik op de toeter duw, vreemd... Je hoort dan ook een tik van een relais. Zodra ik de fiche van de achteruitschakelaar ontkoppel en de zekering van de toeter verwijder blijft het contact wel aan, startmotor gaat over, starten lukt niet. Inmiddels heb ik de accu reeds 2 maal moeten opladen omdat ze door het proberen starten snel leeg geraakt.

De accu is vrij oud, lees: 4 jaar en een half, van het huismerk van auto 5 ( low budget autocenter ) en heeft in het verleden al voor problemen gezorgd. Begin dit jaar heb ik ze ook al moeten opladen. Als ik de accu uitmeet lees ik 12,5v en daarmee ging de startmotor niet zo vlot over. Na opladen 13v gemeten en toen ging de startmotor vlot over maar na 3 maal proberen was de accu opnieuw leeg, of toch te zwak voor de startmotor. Accu uitgemeten als deze niet meer aangekoppeld was en toen steeg de spanning tot voorbij 15v. Hierop heb ik een nieuwe besteld maar die wordt pas morgen of de dag erna geleverd. De Polo is in februari op onderhoud gegaan, uitgelezen omwille van het airbag lampje ( nieuw stuur ) maar er waren verder geen problemen af te lezen. Ikzelf heb in januari 2023 de temperatuursensor en de thermostaat vervangen, een nieuw stuurtje samen met nieuwe hendels gemonteerd maar dat is plug and play. Ik heb inmiddels alle zekeringen bekeken en de belangrijkste uitgemeten en die zijn allemaal nog goed. Massapunten afgelopen maar ook hier zie ik niets verkeerd. Aangezien de motor niet wil aanslaan kan ik niet testen of de alternator de batterij oplaadt...

Tot die bewuste zaterdag was er, naast de accu die wat vreemd deed, niets aan de hand en reed de Polo als vanouds dus ik vind het heel bizar... Ik heb de Polo ook nodig dus het is daarbovenop ook nog eens heel erg vervelend... Is er iemand die een idee heeft wat dit alles kan veroorzaken?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6N2  1.9 SDI 64pk 
Begin maar eens met een goede accu, daarna een spannings/stroommeting op de dynamo. Kans is groot dat deze ook mee doet in het hele verhaal. De dynamo is krachtig genoeg om de motor draaiende te houden als de accu spanning weg valt.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Zieron_36
Update

Nieuwe accu zit erin, starten gaat al een heel pak beter. Motor slaat af en toe aan maar blijft nog steeds niet draaien, ook niet als ik gas bij geef. Stijgt dan wel in toeren maar valt onmiddellijk uit. Lampjes dashboard branden flauw maar branden wel normaal als ik probeer te starten en als de motor aan slaat. Alles valt nog steeds weg bij indrukken van de toeter en in achteruit schakelen. Uitlezen op fout meldingen kan ik niet aangezien ik geen vagcom of iets dergelijks in mijn bezit heb. Uitmeten van de dynamo gebeurt volgens mij als de motor draait en het voltage van de batterij wordt gemeten? Motor draait niet dus dat is een probleem. Of kan dit ook op een andere manier?

Een ander idee wat plots in mij opkwam is dat de contactschakelaar in de stuurkolom stuk is, lijkt mij niet uitgesloten na 25 jaar en de symptomen...
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6N2  1.9 SDI 64pk 
Update

Nieuwe accu zit erin, starten gaat al een heel pak beter. Motor slaat af en toe aan maar blijft nog steeds niet draaien, ook niet als ik gas bij geef. Stijgt dan wel in toeren maar valt onmiddellijk uit. Lampjes dashboard branden flauw maar branden wel normaal als ik probeer te starten en als de motor aan slaat. Alles valt nog steeds weg bij indrukken van de toeter en in achteruit schakelen. Uitlezen op fout meldingen kan ik niet aangezien ik geen vagcom of iets dergelijks in mijn bezit heb. Uitmeten van de dynamo gebeurt volgens mij als de motor draait en het voltage van de batterij wordt gemeten? Motor draait niet dus dat is een probleem. Of kan dit ook op een andere manier?

Een ander idee wat plots in mij opkwam is dat de contactschakelaar in de stuurkolom stuk is, lijkt mij niet uitgesloten na 25 jaar en de symptomen...
Dan zou de motor moeten blijven lopen zolang je de sleutel in de startpositie houd. Dit kan je testen door het stuurdraadje van de startmotor los te koppelen, de sleutel in de startpositie houden en manueel met een losse draad de startmotor van een stuurstroom te voorzien (draadje vanaf het stuurcontact naar de plus pool van de accu)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik heb voor de zekerheid een nieuwe contactschakelaar besteld, duurt wel weer even voor dat die in huis is... Dan hoef ik enkel de stekker uit de oude contactschakelaar te trekken en aan te sluiten op de nieuwe. Starten doe ik dan wel met een schroevendraaier. Als dan alles werkt en de motor draait, weet ik dat het daar aan ligt. Ik wil het gerust testen op de manier zoals jij aangaf, is waarschijnlijk vrij eenvoudig en ik ben wel iets of wat technisch aangelegd maar hier ben ik niet in thuis. Ter voorbereiding van de nieuwe schakelaar heb ik alles los gehaald wat nodig is om aan de contactschakelaar te geraken. Zodra ik de stekker heen en weer beweeg branden de lampjes op het dashboard zoals het hoort. Starten lukt, motor blijft dan ook even draaien. Valt uiteindelijk wel terug uit. Dus ik heb zo'n vermoeden dat het toch de contactschakelaar zal zijn. Ik had ook al gemerkt dat bij heen en weer bewegen van de sleutel de lampjes ook af en toe normaal brandden.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6N2  1.9 SDI 64pk 
Dan zou de motor moeten blijven lopen zolang je de sleutel in de startpositie houd. Dit kan je testen door het stuurdraadje van de startmotor los te koppelen, de sleutel in de startpositie houden en manueel met een losse draad de startmotor van een stuurstroom te voorzien (draadje vanaf het stuurcontact naar de plus pool van de accu)
Goed advies dit, ga ik ook onthouden
 
Ik heb voor de zekerheid een nieuwe contactschakelaar besteld, duurt wel weer even voor dat die in huis is... Dan hoef ik enkel de stekker uit de oude contactschakelaar te trekken en aan te sluiten op de nieuwe. Starten doe ik dan wel met een schroevendraaier. Als dan alles werkt en de motor draait, weet ik dat het daar aan ligt. Ik wil het gerust testen op de manier zoals jij aangaf, is waarschijnlijk vrij eenvoudig en ik ben wel iets of wat technisch aangelegd maar hier ben ik niet in thuis. Ter voorbereiding van de nieuwe schakelaar heb ik alles los gehaald wat nodig is om aan de contactschakelaar te geraken. Zodra ik de stekker heen en weer beweeg branden de lampjes op het dashboard zoals het hoort. Starten lukt, motor blijft dan ook even draaien. Valt uiteindelijk wel terug uit. Dus ik heb zo'n vermoeden dat het toch de contactschakelaar zal zijn. Ik had ook al gemerkt dat bij heen en weer bewegen van de sleutel de lampjes ook af en toe normaal brandden.
Vergeet niet om je sleutel naast het contactslot te houden als je met een schroevendraaier start! Dit ivm de startonderbrekerschip ;) Anders kun je starten tot je een ons weegt, maar de auto zal niet aanslaan als deze de sleutel niet herkend ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
UPDATE!

Contactschakelaar is vandaag toegekomen, onmiddellijk gemonteerd en getest. Lampjes dashboard branden opnieuw zoals het hoort bij contact aan, bij starten slaat de motor onmiddellijk aan en blijft draaien zonder enig probleem. Valt niet meer uit bij gebruik toeter of bij achteruit schakelen. Ook brandde het lampje van de ABS sensor(en) en dat is nu ook verdwenen. Ik kan dus zeggen dat het probleem is opgelost!

Bedankt allemaal om mee te denken!
 
Volkswagen  Polo 6N2  1.9 SDI 64pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!