Motorstoring P0171 met Polo 9N3

Hoi allemaal,

Na een paar maanden van de motorstoring P0171 last te hebben gehad en veel op verschillende fora gelezen te hebben, start ik toch zelf ook een thread. Ik kom niet heel veel threads tegen waar deze storing echt is opgelost, maar hopelijk kunnen jullie in elk geval even meedenken. Alvast bedankt!

De error is P0171: System Too Lean Bank 1.

Sinds de aankoop van de Polo in juni 2023 kreeg ik al vrij snel de motorstoring P0171. Redelijk vlot een OBD2-scanner gekocht zodat ik deze makkelijk kon uitlezen. Destijds ben ik er nog mee teruggegaan naar de garage waar ik de Polo heb gekocht, waar ik zeer schappelijk ben geholpen. Alleen helaas is de storing steeds weer teruggekomen. Inmiddels ben ik er ook al naar een kleine garage mee gegaan waar een monteur wat snelle diagnoses heeft gedaan. Helaas kon hij ook niet ontdekken wat het probleem nou is.
De huidige status is dat de storing af en toe de kop opsteekt en binnen een week meerdere keren terugkomt, maar vervolgens is het ook zo 6 weken (1500/2000 km) weg. Het blijft dus nog wel terugkomen, waardoor ik er net niet helemaal ontspannen mee rijd. Geen idee of het gerelateerd kan zijn, maar twee andere problemen die ik heb opgemerkt zijn een lager brandstofverbruik dan ik bij AutoWeek verbruiksmonitor voor deze Polo met deze motor zie (1 op 13,5/14 i.p.v. 1 op 16/16,5). Daarnaast heb ik last van iets meer olieverbruik. Ongeveer een liter per 1500/2000 km, al ben ik dat sinds kort preciezer gaan bijhouden. Het (koud) starten gaat niet altijd even soepel. In de zomer was het regelmatig wat slechter. Soms sloeg de motor bij het starten weer af. Inmiddels is dit voor mijn idee een stuk beter (vooral na reinigen LMM). Nog steeds niet helemaal soepel, maar in de winter kan ik dat iets meer begrijpen.

De volgende punten heb ik zelf al geprobeerd:
  • De verkopende garage heeft uiteindelijk een nieuwe katalysator geïnstalleerd. De oude bleek een scheurtje te hebben. Helaas bleek dit niet de (enige) oorzaak te zijn.
  • Nieuwe lambdasonde geïnstalleerd (Bosch-model)
  • Luchtmassameter gereinigd
  • EGR-klep gereinigd
  • Injector-cleaner gebruikt
De garage waar ik een check heb laten doen heeft gecheckt op lekken en of het juiste brandstoffilter geïnstalleerd is en beide waren in orde.

Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben waar het nog aan zou kunnen liggen en wat ik nog kan proberen.
Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 12V 69pk 
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn Polo 9N3 1.2
Ik vertel je hier even mijn verhaal, aangezien jouw situatie erg overeen komt met de mijne enkele jaren terug.

Naar verschillende dealer en onafhankelijke garages geweest en heel wat onderdelen vervangen zoals katalysator, lamba sondes, afdichtingen inlaat, ...
Uiteindelijk enkele jaren met deze storing gereden want de auto reed perfect, en niemand kon het probleem oplossen. Enkel de motorstoring

Na enkele jaren begon ook het starten erg moeilijk te verlopen. Soms uitvallen direct na het starten zoals je zegt. Ook vertrekken ik achteruit met de airco aan verliep erg moeilijk zonder stil te vallen.
Na nog veel onderzoek en diagnose bleek dat de brandstofpomp defect was.

Er zit een drukregelaar in het brandstoffilter, en de pomp moet genoeg benzine leveren zodat de drukregelaar tussen 3 an 4 bar brandstofdruk kan aanhouden.
Stationair was dit geen probleem (en daardoor zag tijdens de diagnose alles er goed uit), maar onder motorbelasting viel de brandstofdruk hard terug waardoor er niet genoeg benzine meer in de motor kwam.

Brandstofpomp vervangen en alle klachten verdwenen + de motorstoring en foutcode P0171 zijn nooit meer terug gekomen.
Ondertussen al vele 10 000'en kms verder zonder storing.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Als je ietwat handig bent kan je deze eenvoudig zelf vervangen, ik heb er zeker niet meer dan een uur aan besteed.

Onderdeelnummer van mijn originele pomp was 6Q0 919 051 F
Is van een Polo 9N3 1.2 van bouwjaar 08/2008

De pomp zit onder de bank rechtsachter. Bank even omhoog klikken en het rubberen deksel verwijderen.
Dan met een grote tang de plastic ring van de pomp losdraaien.
Dan leidingen en connector losklikken en pomp eruit heffen.
Nieuwe pomp erin en in omgekeerde volgorde weer inbouwen.

1707733253783.jpeg
1707733274185.jpeg
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Bedankt voor de tip!
Ik ga de brandstofpomp vervangen om dat uit te sluiten (en het hopelijk op te lossen). Even een check: klopt het dat ik een model voor 3 bar moet hebben?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 12V 69pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!