Motorstoring

Mijn vw polo 1.2 6R 2010 loopt niet zo lekker stationair vooral als ik hem warm heb gereden en daarna even stationair laat draaien springt gelijk de moterstoring aan ook al een paar foutcodes gehad dat waren de foutcodes : p0172 & p0068

Ook al een paar dingen probeerd
Lmm schoongemaakt
Gasklep schoongemaakt
Carterontluchtingsbuis zat een scheur in die hebben we vervangen
Luchtfilter vervangen

Nu geeft hij na dat ik weer naar het werk heb gereden weer storing aan nadat ik op mn werk hem even stationair liet draaien en hij schommelt dan ook wat in de toeren
Mischien heeft iemand van jullie hetzelfde meegemaakt
IMG_3828.jpeg
 
Zal heb je een eindje op weg geholpen door je inhoud hierboven te plaatsen.
Ik zie dat je voertuig twee storingen geeft, namelijk P0068, en P0068.

Die eerste foutcode P0068 betekent dat de waardes die het motorregelapparaat, de ECU, binnenkrijgt van diverse sensoren, niet overeenkomen met wat hij verwacht. Ergens wijkt dus iets af.

Die laatste foutcode P0172 betekent dat het motorregelapparaat, de ECU, data binnenkrijgt van een sensor in de uitlaat dat het mengsel te rijk is. Zo’n sensor heet een lambdasonde. Een te rijk mengsel betekent in verhouding teveel brandstof, in verhouding tot de hoeveelheid lucht. Ik ben ervan overtuigd dat deze storing voortvloeit door een defect en in verhouding staat tot die andere storing. Zou me hier in eerste instantie niet zo druk over maken.

Je zou eigenlijk die individuele componenten moeten testen en de waardes uitlezen. Zoek even op welke onderdelen het zijn.
Wat ook kan helpen is om onderdelen, zoals de gasklep, in de basisstand te zetten.
Of misschien heb je ergens een lekkage zitten. Denk bijvoorbeeld aan de aansluiting van de intercooler, want het is een 1.2 TSI.

Zoals je ziet heb je niet zo een kant en klaar antwoord. Je zal iemand met verstand van techniek en juiste diagnoseapparatuur naar jouw motor moeten kijken.

Advies: Niet zelf aan klooien, maar breng hem naar de Volkswagen Dealer of VAG Specialist.
 
Zal heb je een eindje op weg geholpen door je inhoud hierboven te plaatsen.
Ik zie dat je voertuig twee storingen geeft, namelijk P0068, en P0068.

Die eerste foutcode P0068 betekent dat de waardes die het motorregelapparaat, de ECU, binnenkrijgt van diverse sensoren, niet overeenkomen met wat hij verwacht. Ergens wijkt dus iets af.

Die laatste foutcode P0172 betekent dat het motorregelapparaat, de ECU, data binnenkrijgt van een sensor in de uitlaat dat het mengsel te rijk is. Zo’n sensor heet een lambdasonde. Een te rijk mengsel betekent in verhouding teveel brandstof, in verhouding tot de hoeveelheid lucht. Ik ben ervan overtuigd dat deze storing voortvloeit door een defect en in verhouding staat tot die andere storing. Zou me hier in eerste instantie niet zo druk over maken.

Je zou eigenlijk die individuele componenten moeten testen en de waardes uitlezen. Zoek even op welke onderdelen het zijn.
Wat ook kan helpen is om onderdelen, zoals de gasklep, in de basisstand te zetten.
Of misschien heb je ergens een lekkage zitten. Denk bijvoorbeeld aan de aansluiting van de intercooler, want het is een 1.2 TSI.

Zoals je ziet heb je niet zo een kant en klaar antwoord. Je zal iemand met verstand van techniek en juiste diagnoseapparatuur naar jouw motor moeten kijken.

Advies: Niet zelf aan klooien, maar breng hem naar de Volkswagen Dealer of VAG Specialist.
Ik ben naar de vag specialist en ze raden mij aan de hogedrukbrandstofpomp te vervangen want ze roken brandstof door de olie heen en daardoor loopt hij lang niet goed zijden ze de lamdawaarden waaren ook veelste hoog ik hoop dat het straks op gelost is met nieuwe olie en een nieuw filter en een nieuwe hogedrukpomp
 

Bijlagen

  • 34e3b494-b7bc-4e1d-914e-f4a57065edcf.jpeg
    34e3b494-b7bc-4e1d-914e-f4a57065edcf.jpeg
    411.4 KB · Weergaven: 24
  • 26eb800d-22f4-49b1-a3be-0cce6aaa7e7f.jpeg
    26eb800d-22f4-49b1-a3be-0cce6aaa7e7f.jpeg
    181.4 KB · Weergaven: 24
Volkswagen  Polo 
Als ik jou pomp zo droog zie zijn, denk ik dat je ook eens mag zoeken naar een smeerprobleem in de motor. Of je moet de pomp hebben schoon gemaakt met remmenreiniger?

Benzine in de olie kan inderdaad komen door een lekkage van de brandstofpomp maar kan ook zeker worden veroorzaakt door een te rijk mengsel of missfire op 1 van de cilinders. P0068 is een verschil tussen de gasklephoek en de luchtstroom die verwacht word. Je motor word ergens gesmoord, dus het mengsel word verrijkt (minder lucht, wel de brandstofinspuiting) De ECU kan hierop acteren maar dit gaat ook niet door tot in het oneindige. Controleer je inlaat maar eens op obstructies en doe ook eens een compressie en cilinderlektest voor je lukraak dure pompen gaat vervangen.
P0172 geeft aan dat het mengsel te rijk is, deze code komt vaak al nadat de LTFT maximaal is versteld en de ECU het nu vervelend vind om te corrigeren.

Wat doet de turbodruk tijdens acceleratie? Komt deze overeen met de verwachte druk? Of wijkt ie veel af?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Als ik jou pomp zo droog zie zijn, denk ik dat je ook eens mag zoeken naar een smeerprobleem in de motor. Of je moet de pomp hebben schoon gemaakt met remmenreiniger?

Benzine in de olie kan inderdaad komen door een lekkage van de brandstofpomp maar kan ook zeker worden veroorzaakt door een te rijk mengsel of missfire op 1 van de cilinders. P0068 is een verschil tussen de gasklephoek en de luchtstroom die verwacht word. Je motor word ergens gesmoord, dus het mengsel word verrijkt (minder lucht, wel de brandstofinspuiting) De ECU kan hierop acteren maar dit gaat ook niet door tot in het oneindige. Controleer je inlaat maar eens op obstructies en doe ook eens een compressie en cilinderlektest voor je lukraak dure pompen gaat vervangen.
P0172 geeft aan dat het mengsel te rijk is, deze code komt vaak al nadat de LTFT maximaal is versteld en de ECU het nu vervelend vind om te corrigeren.

Wat doet de turbodruk tijdens acceleratie? Komt deze overeen met de verwachte druk? Of wijkt ie veel af?
Turbodruk is goed zij de persoon die hem uitleest
 
Volkswagen  Polo 
In het andere topic geef je aan dat het probleem nog steeds niet is opgelost.

Wat heb je allemaal gecontroleerd en gemeten? Wat zijn hiervan de uitkomsten? Graag bij dit topic houden zodat t overzichtelijk blijft wat is uitgevoerd en wat is gedaan
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Toevallig dit weekend ook een P0068 op een 1.2TSI gehad. Deze kwam in combinatie met een P307A (deze storing kwam telkens terug, de P0068 af en toe). Wat mij opviel:
- Motor liep rumoerig stationair
- Motor had zn volle vermogen en trekkracht
- Na wissen kwam de storing niet terug tijdens de proefrit
- Storing kwam terug bij stationair draaien van de motor/inparkeren voertuig

Dit laatste is een belangrijk detail want dit was zeer consistent. Na het wissen kwam de storing alleen terug bij het stationair draaien van de motor. Niet meteen, maar pas na 1 a 2 min. Eerst de inlaat sensoren gereinigd en van plek gewisseld, toen vacuum gecontroleerd. Dit maakte geen verschil. Uit eindelijk inlaat verwijderd en de gasklep bleek zwaar vervuild. Zat een behoorlijke rand aankoeking in de gasklep. Deze heb ik zorgvuldig gereinigd tot het schone aluminium terug kwam. Dit enkel gedaan met een kunststof borsteltje en reinigingsmiddel, geen schraper of schuurpapier!

Gasklep terug gemonteerd en opnieuw ingeleerd:
- Motor liep weer vlak stationair.
- Geen storingen meer

Moraal van t verhaal:
We zijn meer informatie nodig. Wanneer treed te storing op. Hoe is de gasklep gereinigd. Wat is de staat van de bedrading. Wat doen je fueltrims. Wat zijn je livedata waarden, Wat is de staat van het vacuumsysteem?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!